Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja literacka w klasach I-III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-WN2-2GHG
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja literacka w klasach I-III
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę literatury dziecięcej i edukacji literackiej w klasach 1-3

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek

Wydział Pedagogiki i Psychologii

Nazwa kierunku studiów

Pedagogika

Poziom kształcenia

Studia drugiego stopnia

Profil studiów

Ogólnoakademicki

Forma studiów

Niestacjonarne

Kod przedmiotu

0800-WN2-2GHG

Język przedmiotu

Język polski

Rodzaj przedmiotu

Obowiązkowy

Rok studiów /semestr

2 rok/3 semestr

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)

potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

15 godzin ćwiczeń

9 godzin wykładów

Założenia i cele przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową. Zajęcia mają na celu:

· zapoznać studentów ze specyfiką literatury dla dzieci i młodzieży oraz jej rolą w procesie wychowania,

· zaznajomić z rozwojem historycznym literatury dla dzieci oraz jej związkami z ogólnymi prądami artystycznymi kolejnych epok,

· zainteresować dziejami i charakterem polskiego piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży oraz dorobkiem wybitnych twórców,

· zapoznać z wybranymi zagadnieniami z tej dziedziny piśmiennictwa (poezja, baśń, fantastyka, komiks, proza obyczajowa),

· uświadomić potrzeby czytelnicze oraz możliwości recepcji lektury w różnych grupach wiekowych,

· kształcić umiejętności estetycznego wartościowania książek i prawidłowego wykorzystania narzędzi analizy literackiej utworów,

· zwrócić uwagę na nabywanie kompetencji w zakresie metod i form pracy z lekturą, sposobów poznawania i rozwijania zainteresowań czytelniczych

Bilans nakładu pracy studenta

Rodzaj aktywności:

Udział w zajęciach: 24 godziny

Udział w konsultacjach: 25 godzin

Przygotowanie do zajęć studenta: 60 godzin

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela

49 godz.

3 pkt ECTS

o charakterze praktycznym

60 godz.

3 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

- J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939. Zarys monograficzny. Materiały, Warszawa 1987.

- J. Cieślikowski, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1976.

- J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci. Z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991.

- Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2000.

- Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978.

- I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973.

- Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1914. Zarys rozwoju. Materiały, wyd. 2, Warszawa 1965.

- Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B. Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Wrocław 2002.

- Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995.

- M. Kielar-Turska, Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992.

- A. Ungeheuer-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013.

- Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci szacunku, tolerancji, wytrwałości, red. E. Lis, Kielce 2006

- B. Żurakowski B., Literatura, wartość, dziecko, Kraków 1992.

- A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992.

- R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000.

- S. Bortnowski, Scenariusze półwariackie, czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1997.

- M. Molicka, Bajkoterapia, Poznań 2002.

- M. Molicka, Bajki terapeutyczne, Poznań 1999

- Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca: funkcje- kategorie- gatunki, 2004.

- A. Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998

- G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca, Warszawa 2003.

- J. Papuzińska, Animacja czytelnictwa dziecięcego, Warszawa 2004.

- J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa 2007.

- J. Papuzińska, Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988.

- J. Papuzińska, Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.

Literatura uzupełniająca:

- Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M. Wróblewski, Toruń 2000

- Gadamer, Aktualność piękna. Sztuka jako gra. symbol i święto. Warszawa 1993

- M. Głowiński, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 197

- M. Głowiński, Zarys teorii literatury. Warszawa 1986

- B. D. Gołębniak. Edukacja poprzez język. Warszawa 1999

- M. Jędrychowska, Lektura i kultura. Warszawa- Kraków 1994.

- A. Nosek, W przestrzeniach universum i regio. Wiersze dla dzieci współczesnych pisarzy regionu podlaskiego. Interpretacje, Białystok 2015.

- Podlascy twórcy dzieciom. Wybór wierszy, wybór, opracowanie i wstęp A. Nosek, posłowie J. Leończuk, Białystok 2009.

- I. Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000

- I. Wojnar, Teoria wychowania estetycznego. Warszawa 1984

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

· zna elementarną terminologię używaną w literaturze dla dzieci, historię, genezę rozwoju gatunków literackich, rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania twórczości dla dzieci i młodzieży

Wiedza

K_ W01

K_W11

Umiejętności. Student potrafi:

· potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu literatury dla dzieci w celach analizy i interpretacji problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych

· potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z przedmiotu , korzystając z różnych źródeł

Umiejętności

K_U02

K_U04

Kompetencje społeczne. Student:

· posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społecznych i kulturowych

kompetencje społeczne

K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady, prezentacje multimedialne, dyskusje podczas zajęć, konsultacje.

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w ćwiczeniach.

Wykład - dopuszczalna jest 1 nieobecność; przedmiot kończy się egzaminem ustnym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)