Projektowanie działań edukacyjnych w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-WN2-2GML |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie działań edukacyjnych w klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest doskonalenie przez studenta umiejętności niezbędnych do efektywnej organizacji zajęć zintegrowanych na pierwszym etapie edukacyjnym. Studenci opanują umiejętności prawidłowego planowania i organizacji interakcyjnego środowiska uczenia się z uwzględnieniem adekwatnych do potrzeb i możliwości uczniów metod i form; doskonalić będą kompetencje w zakresie stymulowania i wspierania aktywności edukacyjnej uczniów, optymalnej realizacji założeń pracy opiekuńczo- wychowawczej, tworzenia zespołu klasowego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy - specjalnościowy dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika wymagania wstępne: Do realizacji treści przedmiotu wymagana jest sprawność w posługiwaniu się wiedzą na temat zasad i kryteriów organizacji zajęć w klasach 1-3 z różnych rodzajów edukacji oraz umiejętności planowania pracy nauczyciela i uczniów. liczba godzin dydaktycznych: 16 godzin ćwiczeń metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, projekty edukacyjne, dyskusje, ćwiczenia, konsultacje Punkty ECTS: 5 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 16 godzin, Pozostały czas: przygotowanie się do zajęć, przygotowanie do zaliczenia, opracowanie projektu na zaliczenie, udział w konsultacjach. |
Literatura: |
Adamek I., Bałachowicz J., Między dwiema edukacjami. Dziecko /uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016. Adamek I., Zbróg Z., Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności, Kraków 2011. Bateson G., Umysł i przyroda. Jedność konieczna, Warszawa 1996. Czaja-Chudyba I., Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności, Kraków 2013. Filipiak E., Organizacja procesu nauczania-uczenia się dziecka w wieku wczesnoszkolnym – wyzwania i zagrożenia dla edukacji i rozwoju [w:] M. Suświłło (red.) Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole, Olsztyn 2006. Freire P., „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 2000. Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym, Kraków 2010. Klus-Stańska D., (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Nakamura R., Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina, Warszawa 2013. Nowicka M., Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki - przestrzenie – konceptualizacje, Toruń 2010. Nowicka M., Sprawność komunikacyjna dzieci w interakcjach szkolnych, Olsztyn 2000. Rebisch R., Luszczyński H., Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014. Rocławski B., O związkach nauczania matematyki z nauczaniem języka w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Gdańsk 2010. Rohner R., Wenke H., Pedagogika planu daltońskiego, Zgierz 2011. Sawiński J. P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2014. Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., (red.) Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej(rozdz.4-12), Kraków 2013. Wiśniewska-Kin M., Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat założeń i zasad organizacji działalności edukacyjnej i wychowawczej uczniów w niższych klasach szkoły podstawowej. Student potrafi dokonać analizy i interpretacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych w procesie zintegrowanego kształcenia. Generuje oryginalne rozwiązania metodyczne w tworzonym środowisku uczenia się uczniów niższych klas szkoły podstawowej, prognozuje sytuacje dydaktyczno- wychowawcze i ich efekty. Student adekwatnie do potrzeb i możliwości percepcyjno- motorycznych uczniów dobiera metody, techniki i procedury osiągania celów edukacyjnych i wychowawczych przy planowaniu i realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych na pierwszym etapie edukacyjnym. Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej na I szczeblu edukacji dziecka, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.