Terapia w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZKN2-2HDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Terapia w resocjalizacji |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Terapia jest jedną z "metod" oddziaływania w procesie resocjalizacji. Zajęcia są poświęcone różnym formom terapii, w których uczestniczą osoby pozbawione wolności. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Porównanie podstawowych nurtów w psychoterapii 2. Poznanie założeń wybranych systemów i modeli terapeutycznych. 3. Poznanie czynników warunkujących zmianę w resocjalizacji i terapii. 4. Analiza wybranych programów terapeutycznych realizowanych w resocjalizacji instytucjonalnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne,praca socjalna Rok/semestr: II rok/ semestr letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 8 godz. - ćwiczenia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: II rok II stopień/ semestr letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 8 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 2 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w ćwiczeniach 8 h - przygotowanie do ćwiczeń- 12 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h - przygotowanie i realizacja prezentacji 20 h Razem 50 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 18 h/1,0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 32 h/1,0 pkt.ECTS Ćwiczenia koncentrują się na następujących tematach: - wyjaśnienie takich pojęć, jak: psychoterapia, terapia, psychokorekcja, resocjalizacja.Terapia i resocjalizacja – istota i zakres pojęć -omówienie podstawowych nurtów terapeutycznych.Analiza systemów psychoterapeutycznych - wybrane przykłady programów terapeutycznych realizowanych w izolacji penitencjarnej.Analiza wybranych modeli terapii mających zastosowanie w obszarze resocjalizacji- podstawy teoretyczne - prezentacja i omówienie technik terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. - analiza znaczenia dialogu motywacyjnego w terapii - podejście poznawczo-behawioralne - metody modyfikacji zachowań - socjoterapia i możliwości jej wykorzystania w procesie resocjalizacji - postawa terapeutyczna w resocjalizacji |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rejzner A. Szczepaniak P., Terapia w resocjalizacji, cz. I i II, Warszawa 2009. Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001 Czabała Cz. J., Czynniki leczące w psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Prochaska J., Norcross J., Systemy Psychoterapeutyczne, Warszawa 2006 Głowik T. (red.) Oddziaływania terapeutyczne i penitencjarne, Warszawa 2010. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2009; Literatura uzupełniająca: Dąbrowska-Jabłońska I. (red), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006 Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005 Ganczarska M. (red), Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008 Kendall P. (red), Terapia dzieci i młodzieży, Kraków 2010 Konieczny E., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2004 Berg I. K., De Jong P., Rozmowy o rozwiązaniach, Kraków 2007. Miller W. R., Wzmacnianie motywacji do zmiany w terapii nadużywania substancji, Warszawa 2009. Szczepkowski J., Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student umie posługiwać się wiedzą z zakresu różnych teorii resocjalizacji (zwłaszcza z zakresu psychopatologii) oraz wykorzystywać ją do projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych Potrafi opisać podstawowe pojęcia i wybrane nurty terapii oraz ich zastosowanie w leczeniu zaburzeń i problemów. Student zna terapeutyczne formy wspomagania procesu resocjalizacji. Umiejętności Wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania planu oddziaływań w procesie resocjalizacji. Potrafi wyjaśnić specyfikę oddziaływań terapeutycznych w procesie resocjalizacji . Student potrafi uzasadnić konieczność stosowania terapii w resocjalizacji i przyporządkować formy terapii (socjoterapii i psychoedukacji) do zaburzeń zachowania i osobowości. Kompetencje społeczne Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności terapeutycznych, rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich kompetencji w tym zakresie. Student potrafi oszacować poziom posiadanej wiedzy i podjąć działania zmierzające do rozwoju osobistego i posiadanego warsztatu pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca w grupach, dyskusja, warsztaty i treningi grupowe, prezentacje, metoda sytuacyjna, quiz. Ocenie podlega Aktywność na zajęciach oraz ocena prezentacji – wybrane przykłady oddziaływań terapeutycznych w procesie resocjalizacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.