Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wyzwania kulturowo-społeczne w pracy kuratora sądowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZKS2-2HDM
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wyzwania kulturowo-społeczne w pracy kuratora sądowego
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

• Zapoznanie studentów z istotą pracy kuratora

• Zapoznanie studentów z katalogiem zjawisk definiowanych jako wyzwania i zagrożenia w pracy kuratora

• Zadania kuratora rodzinnego i obszar jego działań


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Profil studiów Ogólnoakademicki

Forma studiów Stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika

Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy

Rok studiów/semestr II rok, II poziom

Wymagania wstępne Podstawy: pedagogika resocjalizacyjna,

Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godz. wykładu,

Metody dydaktyczne: wykład interaktywny, prezentacja multimedialna,

Formy zaliczenia przedmiotu: pytania opisowe,

Punkty ECTS 3,

Wykład 15 godz.

Samodzielna praca studenta :20 godzin

Przygotowanie do testu 20 godz.

Konsultacje 20 godz.

1 punkt ECTS = 25-30 godzin

75 godzin: min 25 godzin = 3,0 ECTS

75 godzin: max 30 godzin = 2,5 ECTS

Wskaźniki ilościowe

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 45 i punktów ECTS 1,8

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 30 i punków ECTS 1,2

Literatura:

Bibliografia

Galarowicz J. (1993), Powołani do odpowiedzialności, Elementarz etyczny, Kraków.

Gromek K. (2002), Kurator y Sądowi, Komentarz do ustawy z dn. 27.07.2001 (stan prawny na dn. 01.03.2002), Warszawa.

Gurycka A. (1997), O sztuce wychowania, Warszawa.

Jedynak T., Stasiak K., Goździk M. (2007), Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych, skrypt studium Prawa Europejskiego, Warszawa.

Kalinowski M. (1984), Vademecum rodzinnego kuratora sądowego, Warszawa.

Kalinowski M. (1998), Mały słownik psychopedagogiki resocjalizacyjnej, Warszawa.

Majer J. (1984), Zostań kuratorem, Warszawa.

Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2000), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin.

Prawo o ustroju sądów powszechnych Dz. U. 2001.98.1070 z późniejszymi zmianami.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dn. 12.06.2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych.

Sawicka K. (1996), Model kurateli sądowej „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Kryminologicznego im. Profesora Stanisława Batawii”, nr 5.

Ustawa o kuratorach sądowych z dn. 27.07.2001.

Dane statystyczne Ministerstwa Sprawiedliwości, sprawozdanie MS s. 40, 2007.

Efekty uczenia się:

KA7_WG1 - zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

KA7_WG7 ma pogłębioną wiedze o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych

KA7_WK5 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

KA7WK2 ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych

KA7_UO2 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania, złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

KA7_KK2 jest gotowy do podejmowania aktywności, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach 30% oceny końcowej

test -pytania otwarte- 70% oceny końcowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)