Pełny opis: |
Podstawy probacji i penitencjarystyki
SYLABUS
A. Informacje ogólne
Elementy składowe sylabusu |
Opis
|
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek |
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku |
Nazwa kierunku studiów |
Pedagogika resocjalizacyjna |
Poziom kształcenia |
Studia pierwszego stopnia |
Profil studiów |
Ogólnoakademicki |
Forma studiów |
Studia niestacjonarne |
Kod przedmiotu |
0800-ZN1-2GOG |
Język przedmiotu |
Język polski |
Rodzaj przedmiotu |
Specjalnościowy (M_5) |
Rok studiów /semestr |
II rok I stopnia/ semestr czwarty/ letni |
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
|
Znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna. |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć |
Ćwiczenia – 18 |
Założenia i cele przedmiotu |
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi z zakresu resocjalizacji z udziałem społeczeństwa, kształtowania się systemu penitencjarnego w Polsce i na świecie, współczesnych trudności i problemów penitencjarystyki, norm i regulacji prawa krajowego dotyczących wykonywania kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania.
Nabycie umiejętności projektowania oddziaływań korekcyjno – naprawczych w procesie resocjalizacji osadzonych w ZK i AŚ oraz osób będących pod dozorem kuratora sądowego czy odbywających karę w systemie dozoru elektronicznego. |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu |
Metody dydaktyczne: praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, analiza tekstów.
Zaliczenie na ocenę. Forma zaliczenia: aktywność na zajęciach, referat, kolokwium pisemne. |
Efekty kształcenia |
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia |
1. Zna elementarną terminologię używaną w penitencjarystyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. |
K_W01 |
2. Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, którą wykorzystuje do analizy indywidualnych losów osadzonych w instytucjach penitencjarnych czy jednostek przebywających na „kontrolowanej wolności”. |
K_W06 |
3. Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesu resocjalizacji- przebywających w instytucjach penitencjarnych, bądź funkcjonujących w systemie probacji pod nadzorem kuratora sądowego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. |
K_U11 |
4. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu z zakresu pracy z osobami osadzonymi, bądź będącymi pod nadzorem kuratorskim. |
K_U14 |
5. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych oddziaływań resocjalizacyjnych zarówno w środowisku otwartym (wykonywanie kary nieizolacyjnej), jak i zamkniętym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań z zakresu resocjalizacji. |
K_K02 |
Punkty ECTS |
2,00 |
Bilans nakładu pracy studenta |
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach – 18 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 12 godzin
Razem: 30 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin
Przygotowanie do kolokwium – 20 godzin
Razem: 30 godzin
OGÓŁEM: 60 godzin |
Wskaźniki ilościowe |
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: |
Liczba godzin |
Punkty ECTS |
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela |
30 |
min 25 = 1,2 ECTS
max 30 = 1 ECTS |
o charakterze praktycznym |
30 |
min 25 = 1,2 ECTS
max 30 = 1 ECTS |
Data opracowania: |
29.01.2015 |
Koordynator przedmiotu: |
Mgr Anna Chańko |
|