Kryminologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZN1-2GOH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kryminologia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1) zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu kryminologii jako nauki o przestępczości oraz przestępstwie i jego sprawcy 2) zapoznanie z przejawami współczesnej przestępczości, głównie w Polsce 3) wyjaśnienie czynników determinujących zachowanie przestępne sprawców różnych przestępstw 4) poznanie problemów zapobiegania przestępczości w Polsce 5) nauczenie analizy informacji o stanie przestępczości, umiejętnego wskazywania źródeł zachowań przestępczych oraz poszukiwania możliwości efektywnego przeciwdziałania zjawisku |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem kryminologii jako nauki multidyscyplinarnej są problemy w wymiarze jednostkowym i społecznym. W zakresie mikroskali rozpatruje indywidualne zachowania przestępne natomiast w makroskali zjawiska społeczne. Szerokie podejście do skomplikowanej problematyki patologii społecznej sytuuje kryminologię jako dominującą wśród nauk w rozpoznawaniu obszarów zagrożeń. |
Pełny opis: |
I Przedmiot kryminologii (multidyscyplinarność nauki skoncentrowanej na człowieku i jego środowisku, znaczenie badań kryminologicznych) II Stosunek kryminologii do innych nauk (m.in. kryminalistyka, wiktymologia, suicydologia, psychologia, socjologia) III Podstawowe źródła informacji o przestępczości (rozmiar, struktura dynamika przestępczości, zagadnienie "ciemnej liczby") IV Wybrane ujemne zjawiska społeczne o potencjale kryminogennym (alkoholizm, narkomania, samobójstwo) V Geneza przestępczości w ujęciu doktryn kryminologicznych Etiologia przestępczości według przedstawicieli kierunku biopsychologicznego. Etiologia przestępczości według przedstawicieli kierunku socjologicznego (m.in. teoria anomii, teorie podkultur, teoria kontroli Hirschiego ) VI Rola ofiary w genezie przestępstwa. VII Pojęcie i zakres profilaktyki VIII Znaczenie kultury w zapobieganiu przestępczości IX Rola higieny psychicznej w zapobieganiu przestępczości X Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego |
Literatura: |
Literatura podstawowa Hołyst B., Kryminologia, Wolters Kluwer, 2016 Pływaczewski E., i in., Kryminologia Stan i perspektywy rozwoju, praca zbiorowa, Wolters Kluwer Polska, 2019 Literatura uzupełniająca Hołyst B., Suicydologia, LexisNexis, 2002 Hołyst B., Psychologia kryminalistyczna. Diagnoza i praktyka, wydanie 4 poprawione i rozszerzone., Difin, 2018 Hołyst B., Wiktymologia, LexisNexis, 2015 Hołyst B., Socjologia kryminalistyczna, LexisNexis, 2007 Pływaczewski E., (red.), Przestępczość zorganizowana, Warszawa 2011. Siemaszko A., (red.), Geografia występku i strachu, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2008. Siemaszko A., Gruszczyńska B., Marczewski M., Atlas przestępczości 4, Warszawa 2009. Rau Z., Przestępczość zorganizowana w Polsce i jej zwalczanie, Kraków 2002. Cierpiałkowska L. (red.), Oblicza współczesnych uzależnień, Wyd. UAM, Poznań 2006 Pospiszyl I., Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 Koza S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Difin, Warszawa 2007 Jarosz M., Samobójstwo. Ucieczka przegranych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach w kontekście zachowań przestępczych Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w tym jako źródłach zachowań przestępczych Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań jako mogących służyć zapobieganiu przestępczości Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, w tym do przeciwdziałania przestępczości Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, w tym zapobiegania przestępczości Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki wykorzystywanej do diagnozy i profilaktyki kryminologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Wykład problemowy Ćwiczenia: praca w grupach, dyskusja oraz obecność i aktywność na zajęciach Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny Zaliczenie ćwiczeń: praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.