Patologie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZN1-3ALS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | • Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami definiowania patologii społecznych • Przybliżenie studentom podstawowej terminologii z zakresu poruszanej problematyki • Wskazanie dyrektyw do identyfikacji, etiologii, symptomatologii i działań profilaktycznych w obszarze patologii społecznych w obszarach funkcjonowania jednostek, grup społecznych i szerszych zbiorowości |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Treści wykładów i ćwiczeń obejmują prezentację i analizę patologii społecznych jako konsekwencji zaburzeń biopsychicznych, społeczno-ekonomicznych i kulturowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje takie zagadnienia jak: 1. Norma – dewiacja – dezorganizacja – dezintegracja – patologia – charakterystyka podstawowych pojęć 2. Biopsychiczne i socjokulturowe uwarunkowania zachowań patologicznych 3. Diagnoza symptomów i skali takich zjawisk patologii społecznej które dotyczą: a) jednostek, b) grup społecznych, c) szerszych zbiorowości: • Dewiacja samotnicza – samobójstwo, • Handel ludźmi, • Terroryzm, • Uzaleznienia: alkoholizm i narkomania, • Dewiacje życia seksualnego: prostytucja, pedofilia, dziecięca pornografia, kazirodztwo, • Wykluczenie społeczne: mobbing, bullying, bezdomność, dzieci ulicy. 4. Strategie minimalizowania skutków patologii społecznych. |
Literatura: |
• Pospiszyl I., Patologie społeczne. Warszawa 2008. • Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych. Warszawa 1993. • Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży: leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007. • Urban B. (red.) Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkoeania i profilaktyka, Kraków 2001. • Malinowski A., Patologia z udziałem młodzieży – także akademickiej, Wychowanie na Co Dzień, 2005 nr 6. • Pierzchała K., Cekiera Cz., Człowiek a patologie społeczne, Toruń 2009. • Urban B., Zachowanie dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków 2005. • Dutton, D.G.,Przemoc w rodzinie. Warszawa 2001. • Dymek-Balcerek, K., Patologie zachowań społecznych. Radom 2000 • Jarosz M., Wygrani i przegrani polskiej transformacji. Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu, student: 1. Zna ramy teoretyczne i terminologiczne patologii społecznej jako dyscypliny naukowej 2. Posiada wiedzę o uwarunkowaniach, symptomach, skali zjawisk i sposobach przeciwdziałania zjawiskom patologii społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy: b) pracy własnej – charakterystyki zagadnienia szczegółowego (wskazanego opisie przedmiotu) w formie eseju, prezentacji lub projektu. c) w przypadku pracy własnej ustrukturalizowanie oraz udokumentowanie materiału przy zastosowaniu bezpłatnej aplikacji Padlet (www.padlet.com) przykład zastosowania: http://padlet.com/wall/kateyouthculture co stanowi przedmiot ocen cząstkowej. c) ocena z pisemnej kartkówki z zakresu wykładów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.