Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZN1-3GOB
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Treści merytoryczne przedmiotu

1. Elementy psychologii w teoriach resocjalizacji.

2. Sport i turystyka, jako sposoby przeciwdziałania nieprzystosowaniu społecznemu.

3. Probacja oraz przestępczość jako styl życia i sposoby jego korygowania wg. G. Waltersa.

4. Elementy terapii systemowej przeciwdziałającej nieprzystosowaniu.

5. Przyczyny i klasyfikacja błędów wychowawczych oraz możliwości ich korekcji.

6. Autorski program ograniczania ryzyka poniżania wychowawcy przez wychowanków.

7. Przyczyny powstawania mobbingu w szkole i sposoby przeciwdziałania mu.

8. Elementy psychologii i prawa w teorii resocjalizacji: diagnozowanie motywacji kryminalnej i prewencja w sytuacji przemocy.

9. Społeczności terapeutyczne na przykładzie MONAR-u.

Literatura:

Wykaz literatury podstawowej:

Biel, K., Sztuka M. (red.) (2010). Resocjalizacja wobec tajemnicy zła, WAM, Kraków.

Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat

Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.

Linowski, K., Wysocki, I. (2006). Oddziaływania psychokorekcyjne na skazanych agresywnych w warunkach penitencjarnych, WSBiP, Ostrowiec Świętokrzyski.

Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Warszawa: „Żak”.

Rode, M. (2013). Style myślenia przestępczego. Podstawy teoretyczne i diagnostyczne. Warszawa: Difin.

Zalewski G. (2015), Autorski program ograniczania ryzyka poniżania wychowawców przez wychowanków, "Chowanna", 1 (dostępny także on-line)

Wykaz literatury uzupełniającej:

Kessler, C.L., Kraus, L.S. (2007) (ed.). The mental health needs of young offenders. Forging paths toward reintegration and rehabilitation, Cambridge University Press.

McMurran M., Howard, R. (2009) (ed.). Personality, personality disorder and violence, Wiley – Blackwell.

Zalewski, G. (2004), Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych a poziom psychotyzmu u wychowanków, Białystok: Leda.

Zalewski, G. (2010), Metoda resocjalizacji przez sport, a JA podmiotowe. Wprowadzenie do psychopedagogiki ryzyka (przygody), Pedagogika Społeczna, 3-4, 91-104.

Efekty uczenia się:

Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach resocjalizacyjnych i terapeutycznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. KA7_WG7

Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących problemów wychowawczych i resocjalizacyjnych, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. KA6_UK3

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy resocjalizacyjnej, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. KA6_UO1

Metody i kryteria oceniania:

Obecności na zajęciach i zdanie egzaminu; nieobecności usprawiedliwione umożliwiają przystąpienie do egzaminu; dwie nieobecności nieusprawiedliwione uniemożliwiają przystąpienie do egzaminu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)