Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZN1-3GOB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu 1. Elementy psychologii w teoriach resocjalizacji. 2. Sport i turystyka, jako sposoby przeciwdziałania nieprzystosowaniu społecznemu. 3. Probacja oraz przestępczość jako styl życia i sposoby jego korygowania wg. G. Waltersa. 4. Elementy terapii systemowej przeciwdziałającej nieprzystosowaniu. 5. Przyczyny i klasyfikacja błędów wychowawczych oraz możliwości ich korekcji. 6. Autorski program ograniczania ryzyka poniżania wychowawcy przez wychowanków. 7. Przyczyny powstawania mobbingu w szkole i sposoby przeciwdziałania mu. 8. Elementy psychologii i prawa w teorii resocjalizacji: diagnozowanie motywacji kryminalnej i prewencja w sytuacji przemocy. 9. Społeczności terapeutyczne na przykładzie MONAR-u. |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej: Biel, K., Sztuka M. (red.) (2010). Resocjalizacja wobec tajemnicy zła, WAM, Kraków. Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN. Linowski, K., Wysocki, I. (2006). Oddziaływania psychokorekcyjne na skazanych agresywnych w warunkach penitencjarnych, WSBiP, Ostrowiec Świętokrzyski. Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Warszawa: „Żak”. Rode, M. (2013). Style myślenia przestępczego. Podstawy teoretyczne i diagnostyczne. Warszawa: Difin. Zalewski G. (2015), Autorski program ograniczania ryzyka poniżania wychowawców przez wychowanków, "Chowanna", 1 (dostępny także on-line) Wykaz literatury uzupełniającej: Kessler, C.L., Kraus, L.S. (2007) (ed.). The mental health needs of young offenders. Forging paths toward reintegration and rehabilitation, Cambridge University Press. McMurran M., Howard, R. (2009) (ed.). Personality, personality disorder and violence, Wiley – Blackwell. Zalewski, G. (2004), Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych a poziom psychotyzmu u wychowanków, Białystok: Leda. Zalewski, G. (2010), Metoda resocjalizacji przez sport, a JA podmiotowe. Wprowadzenie do psychopedagogiki ryzyka (przygody), Pedagogika Społeczna, 3-4, 91-104. |
Efekty uczenia się: |
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach resocjalizacyjnych i terapeutycznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. KA7_WG7 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących problemów wychowawczych i resocjalizacyjnych, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. KA6_UK3 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy resocjalizacyjnej, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. KA6_UO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecności na zajęciach i zdanie egzaminu; nieobecności usprawiedliwione umożliwiają przystąpienie do egzaminu; dwie nieobecności nieusprawiedliwione uniemożliwiają przystąpienie do egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.