Psychopatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-2AIU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychopatologii. Przedstawienie problematyki ogólnej psychopatologii i szczegółowej ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmy. Przedstawienie wybranych praktycznych zastosowań rozumienia psychopatologii w odniesieniu do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Przekazanie wiedzy na temat instytucji świadczących pomoc w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. |
Pełny opis: |
Realizowane zagadnienia: 1. Wprowadzenie do psychopatologii. (Przedmiot i zadania psychopatologii, definiowanie podstawowych pojęć: zaburzenia rozwoju, zaburzenia zachowania, zaburzenia psychiki i osobowości.) 2. Diagnoza zaburzeń klinicznych. (Rozumienie normy: ilościowej, społeczno-kulturowej, teoretycznej. Podstawowe podziały zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i dorosłych wg DSM IV i ICD 10) 3. Modele diagnozy klinicznej: nozologiczny, funkcjonalny, psychospołeczny. (Patomechanizm zaburzeń psychicznych – czynniki biologiczne i psychospołeczne.) 4. Stres psychologiczny i mechanizmy radzenia sobie z nim. (Biologiczne i psychologiczne ujęcie stresu. Czynniki kształtujące odporność na stres. Strategie i style radzenia sobie ze stresem.) 5. Zespół stresu pourazowego 6. Relacja przywiązania jako podstawowy predyktor zdrowia psychicznego (Różne typy relacji przywiązania między dzieckiem a opiekunem, cechy dostatecznie dobrego opiekuna, relacja przywiązania w związkach romantycznych) 7. Zagrożenia rozwojowe okresu dorastania. (Kryzys i konflikty psychologiczne związane z kształtowaniem się tożsamości.) 8. Funkcjonowanie systemu rodzinnego z dorastającym dzieckiem. 9. Problem normy i patologii w okresie adolescencji 10. Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia psychiczna. (Diagnoza, obraz kliniczny i modele etiologiczne zaburzeń odżywiania. Rozumienie anoreksji i bulimii psychicznej w wybranych teoriach psychologicznych) 11. Zaburzenia lękowe u dorosłych. (Mechanizmy powstawania zaburzeń lękowych wg teorii behawioralno-poznawczej i psychoanalitycznej. Uogólnione zaburzenia lękowe, lęk paniczny, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Zasady leczenia zaburzeń lękowych.) 12. Schizofrenia i zaburzenia urojeniowe. (Typowy i nietypowy obraz kliniczny schizofrenii. Postacie schizofrenii. Fazy rozwoju schizofrenii. Patologia ja. Modele etiologiczne schizofrenii) 13. Zaburzenia afektywne (Symptomy zaburzeń afektywno-dwubiegunowych, uwarunkowania zaburzeń nastroju, psychologiczne mechanizmy kształtowania się zaburzeń afektywnych) 14. Zaburzenia osobowości. (Definicje i klasyfikacja wg DSM IV. Neopsychoanalityczne teorie kształtowania się zaburzeń osobowości. Typy osobowości i odpowiadające im potencjalne zagrożenia) |
Literatura: |
1. Sęk H. (2005). Psychologia kliniczna. Tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: 3. Namysłowska I. (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 4. Seligman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Warszawa: PTP. 5. Rachman S. (2004). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Ma podstawową wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka, a w szczególności na temat zaburzeń rozwoju człowieka i ich konsekwencji dla funkcjonowania psychicznego i społecznego jednostki w aspekcie rozwojowym. KA6_WG3 Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji. KA6_UW2 Zna mechanizmy powstawania zaburzeń psychicznych. Rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi z zaburzeniami psychicznymi. Rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki oraz elementów struktury osobowości. KA6_UW1 Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. KA6_UK3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca z tekstem, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, prezentacje wykonane samodzielnie przez studenta Wykład: egzamin (test pytań otwartych i zamkniętych) Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.