Profilaktyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-3AIW | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka społeczna | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu profilaktyki społecznej, głównie definiowania, określania teoretycznych podstaw, poziomów i rodzajów, umiejętności podejmowania interwencji profilaktycznych oraz stosowania odpowiednich strategii. |
||
Skrócony opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III rok I st., semestr zimowy Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogii społecznej, nieprzystosowania społecznego, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii, teorii wychowania Liczba zajęć godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykład, 30 godz. ćwicz. |
||
Pełny opis: |
Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Przygotowanie projektu profilaktycznego 10 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie do testu 10 godz. Przygotowanie eseju 10 godz. RAZEM 60 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 20 godz. RAZEM 65 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany: z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 godz.= 2,6 punktów ECTS o charakterze praktycznym: 55 godz.= 2,4 punktów ECTS |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z pokazem multimedialnym, konsultacje, metoda przypadków, metoda grupowa, dyskusja, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, ćwiczenia projektowe, praca z tekstem, prezentacja multimedialne, metoda sytuacyjna |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Emilia Żyłkiewicz-Płońska | |
Prowadzący grup: | Emilia Żyłkiewicz-Płońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu profilaktyki społecznej, głównie definiowania, określania teoretycznych podstaw, poziomów i rodzajów, umiejętności podejmowania interwencji profilaktycznych oraz stosowania odpowiednich strategii. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: praktyczny Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III rok I st., semestr zimowy Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogii społecznej, nieprzystosowania społecznego, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii, teorii wychowania Liczba zajęć godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykład, 30 godz. ćwicz. Metody dydaktyczne: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z pokazem multimedialnym, konsultacje, metoda przypadków, metoda grupowa, dyskusja, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, ćwiczenia projektowe, praca z tekstem, prezentacja multimedialne, metoda sytuacyjna Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Przygotowanie projektu profilaktycznego 10 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie do testu 10 godz. Przygotowanie eseju 10 godz. RAZEM 60 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 20 godz. RAZEM 65 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany: z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 godz.= 2,6 punktów ECTS o charakterze praktycznym: 55 godz.= 2,4 punktów ECTS | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok 2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa 3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn 4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice 5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce 8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy 9. Gaś Z. B. (1994), Psychoprofilaktyka, procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, WSiP, Warszawa. 10.Dziewiecki M. (2001), Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Jedność, Kielce. 11.Margasińska A., Zajęcka B. (2000), Psychopatologia i psychoprofilaktyka, Impuls, Kraków. 12. Świątkiewicz G. (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa. Literatura uzupełniająca 1.Kamińska- Buśko B., Szymańska j. (2005) Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Wyd. CMMP-P, Warszawa 2.Stanik J. (red.) (2007) Problemy profilaktyki oraz interwencji społecznej i prawnej wobec zjawisk para przestępczych i przestępczych. Wyd. TWP, Warszawa 3.Urban B. (1999) Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków 4. Tworzenie Gminnych Programów Przeciwdziałania Narkomanii, Materiały szkoleniowe wydane w ramach projektu Transition Facility 2004, współfinansowane ze środków UE i Rządu RP 5. Dziewiecki M., Integralna profilaktyka uzależnień w szkole, Rubikon, Kraków 2003. 6. Wolonkiewicz-Grzelak B.,, Ostaszewski K., Szkoleniowy maraton na temat uzależnień w szkole, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1992, 2. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Muszyńska, Irena Parfieniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu profilaktyki społecznej, głównie definiowania, określania teoretycznych podstaw, poziomów i rodzajów, umiejętności podejmowania interwencji profilaktycznych oraz stosowania odpowiednich strategii. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: praktyczny Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III rok I st., semestr zimowy Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogii społecznej, nieprzystosowania społecznego, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii, teorii wychowania Liczba zajęć godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykład, 30 godz. ćwicz. Metody dydaktyczne: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z pokazem multimedialnym, konsultacje, metoda przypadków, metoda grupowa, dyskusja, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, ćwiczenia projektowe, praca z tekstem, prezentacja multimedialne, metoda sytuacyjna Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Przygotowanie projektu profilaktycznego 10 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie do testu 10 godz. Przygotowanie eseju 10 godz. RAZEM 60 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 20 godz. RAZEM 65 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany: z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 godz.= 2,6 punktów ECTS o charakterze praktycznym: 55 godz.= 2,4 punktów ECTS | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok 2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa 3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn 4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice 5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce 8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy 9. Gaś Z. B. (1994), Psychoprofilaktyka, procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, WSiP, Warszawa. 10.Dziewiecki M. (2001), Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Jedność, Kielce. 11.Margasińska A., Zajęcka B. (2000), Psychopatologia i psychoprofilaktyka, Impuls, Kraków. 12. Świątkiewicz G. (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa. Literatura uzupełniająca 1.Kamińska- Buśko B., Szymańska j. (2005) Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Wyd. CMMP-P, Warszawa 2.Stanik J. (red.) (2007) Problemy profilaktyki oraz interwencji społecznej i prawnej wobec zjawisk para przestępczych i przestępczych. Wyd. TWP, Warszawa 3.Urban B. (1999) Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków 4. Tworzenie Gminnych Programów Przeciwdziałania Narkomanii, Materiały szkoleniowe wydane w ramach projektu Transition Facility 2004, współfinansowane ze środków UE i Rządu RP 5. Dziewiecki M., Integralna profilaktyka uzależnień w szkole, Rubikon, Kraków 2003. 6. Wolonkiewicz-Grzelak B.,, Ostaszewski K., Szkoleniowy maraton na temat uzależnień w szkole, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1992, 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.