Historia instytucji resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-3HCI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia instytucji resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie rozwoju instytucji resocjalizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem zakładów karnych, wychowawczych, opiekuńczych dla nieletnich przestępców i młodzieży pozbawionej właściwego nadzoru wychowawczego. Ukazanie tego procesu w perspektywie dziejowej pozwoli jednocześnie wychwycić społeczne, ekonomiczne i kulturowe czynniki ewolucji podejścia do osób i środowisk spatologizowanych oraz zaobserwować zmiany w metodach oddziaływania resocjalizującego i intelektualne inspiracje zmiany. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III rok/ I stopień/semestr zimowy Wymagania wstępne Podstawy: pedagogika resocjalizacyjna, teoretyczne podstawy pracy resocjalizacyjnej, Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30 godz. wykładu, Metody nauczania: wykład, praca z tekstem źródłowym, dyskusja, prezentacja multimedialna, pokaz, problemowa, projekt, film Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne na ocenę Punkty ECTS 2 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta Konsultacje: 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 30 godz. |
Literatura: |
Błachut J., Gaberle, K. Krajewski (red.), Kryminologia, Gdańsk 2001. Bogucka M., Staropolskie obyczaje w XVI – XVII wieku, Warszawa 1994. Bulenda T., Musidłowski R. (red.), System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003. Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971. Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące, Warszawa 1978. Gaberle A., Nierozłączna triada, przestępczość – przestępca – społeczeństwo, Gdańsk 2003. Gardocki L., Zagadnienia teorii kryminalizacji, Warszawa 1990. Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991. Kuchowicz Z., Obyczaje staropolskie XVII-XVIII wieku, Łódź 1975. Kuchowicz Z., Z dziejów obyczajów polskich w wieku XVII i pierwszej połowy XVIII, warszawa 1957. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003. Rabinowicz L., Podstawy nauki o więziennictwie, Warszawa 1933. Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000. Świda W., Kryminologia, Warszawa 1977. Tazbir J., Okrucieństwo w nowożytnej Europie, Warszawa 1993. Tazbir J., Święci grzesznicy i kacerze, Warszawa 1959. Utrat- Milecki J., Podstawy penologii. Teoria kary, Warszawa 2006. Zaremska H., Niegodne rzemiosło. Kat w społeczeństwie polskim XIV – XVI wieku, Warszawa 1986. |
Efekty uczenia się: |
(K_W01) Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W07 )ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących miedzy mini relacjach K_U02 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturalnych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_K02 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie: - obecności na wykładach, - udział w zajęciach - zaliczenie końcowe na ocenę (forma pisemna lub ustna), pytania otwarte lub zamknięte Metody nauczania: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym Możliwość realizacji nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.