Elementy mechaniki kwantowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0900-FS1-3EMK |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.201
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy mechaniki kwantowej |
Jednostka: | Wydział Fizyki. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Algebra 0900-FG1-1AL |
Założenia (lista przedmiotów): | Algebra 0900-FG1-1AL |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami mechaniki kwantowej. Szczególny nacisk kładzie się na wyjaśnienie różnic pomiędzy mechaniką klasyczną i mechaniką kwantową. Ze względu na znane trudności w przyswajaniu pojęć mechaniki kwantowej, szeroko dyskutuje się katalog zjawisk wskazujących na konieczność jej wprowadzenia do opisu świata fizycznego w skali mikro. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Elementy mechaniki kwantowej są jednosemestralnym kursem przedmiotu, obejmującym 45 godzin wykładu i 45 godzin konwersatorium. Treść nauczania obejmuje: 1. Eksperymentalne podstawy mechaniki kwantowej. 2. Rola pomiaru w mechanice kwantowej. 3. Operatory w mechanice kwantowej i równanie Schrodingera. 4. Funkcja falowa. 5. Funkcje własne i wartości własne w mechanice kwantowej. 6. Zasada nieoznaczoności. 7. Stany związane w mechanice kwantowej. 8. Rozpraszanie w mechanice kwantowej. 9. Oscylator harmoniczny. 10. Atom wodoru. 11. Operatory momentu pędu. 12. Operatory spinu 1/2. 13. Statystyka cząstek identycznych. 14. Zasada wykluczenia Pauliego i układ okresowy pierwiastków. 15. Wiązanie chemiczne w cząsteczce wodoru. |
Pełny opis: |
Elementy mechaniki kwantowej są jednosemestralnym kursem przedmiotu, obejmującym 45 godzin wykładu i 45 godzin konwersatorium (3 godziny wykładu i 3 godziny konwersatorium tygodniowo). Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Moduł: fizyka teoretyczna, przedmiot obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki fizyczne, mechanika kwantowa. Rok studiów, semestr: 3 rok, 5 semestr, studia I stopnia. Wymagania wstępne: kurs analizy matematycznej, kurs algebry, kurs mechaniki klasycznej. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, zadania domowe, dyskusje, konsultacje, samodzielne studiowanie. Punkty ECTS: 9. Bilans nakładu pracy studenta: wykład (45 godzin), konwersatorium (45 godzin), zadania domowe (90 godzin), dyskusje (5 godzin), konsultacje (15 godzin), samodzielne studiowanie (90 godzin). Wskaźniki ilościowe: wykład (2 punkty ECTS), konwersatorium (2 punkty ECTS), zadania domowe (2 punkty ECTS), dyskusje (0,5 punktu ECTS), konsultacje (0,5 punktu ECTS), samodzielne studiowanie (2 punkty ECTS). Treść nauczania obejmuje: 1) Fizyczne podstawy mechaniki kwantowej – odkrycie nowych zjawisk fizycznych, trudnych do wytłumaczenia w ramach teorii klasycznych: promieniotwórczość, promienie Roentgena, promieniowanie ciała doskonale czarnego, widma atomowe. Hipoteza Plancka. Fale materii De Broglie'a. Reguły kwantyzacji Bohra-Sommerfelda. Zasada korespondencji Bohra. Przegląd doswiadczeń wskazujących na konieczność wprowadzenia nowej teorii: eksperymenty dyfrakcyjne, doświadczenie Sterna - Gerlacha, doświadczenie Davissona – Germera. Dualizm korpuskularno-falowy. 2) Prawo rozpadu promieniotwórczego, stałe rozpadu. Opis ciała doskonale czarnego, prawo Wiena, prawo Stefana-Boltzmanna. Reguły kwantowania Bohra-Sommerfelda w zastosowaniu do różnych układów fizycznych (atom wodoru, cząstka w stałym, jednorodnym polu grawitacyjnym). 3) Rola pomiaru w mechanice kwantowej. Pomiar położenia i pędu, pomiar czasu i energii. Zasada nieoznaczoności Heisenberga, zasada komplementarności. Rozchodzenie się paczek falowych w czasie i w przestrzeni. Gaussowska paczka falowa. Funkcja falowa. Heurystyczne wprowadzenie swobodnego równania Schrödingera. 4) Prawdopodobieństwo znalezienia cząstki klasycznej w danym punkcie przestrzeni. Mikroskop Heisenberga. Przykłady funkcji falowych. 5) Równanie Schrödingera z potencjałami. Statystyczna interpretacja funkcji falowej. Normalizacja funkcji falowej. Gęstość prawdopodobieństwa. Równanie ciągłości, wektor prądu prawdopodobieństwa. Operatory kwantowomechaniczne: położenia i pędu. Wartości własne i funkcje własne operatorów w matematyce i fizyce. 6) Normowanie funkcji falowych. Obliczanie gęstości prawdopodobieństwa. Wyznaczanie prądu prawdopodobieństwa. Wyznaczanie wartości średnich operatorów różniczkowych i macierzowych. Operator pędu, jego funkcje własne i wartości własne. 7) Operator energii całkowitej, hamiltonian równania Schrödingera. Równanie Schrödingera z czasem. Separacja części zależnej od czasu, równanie stacjonarne. Operator energii kinetycznej. Warunki brzegowe równania Schrödingera i warunki ciągłości funkcji falowych. Funkcje własne i wartości własne operatorów w mechanice kwantowej. Twierdzenie (związki) Ehrenfesta. 8) Obliczanie wartości średnich operatora energii kinetycznej i całkowitej. Wykorzystanie związków Ehrenfesta do obliczania wielkości średnich w mechanice kwantowej. Przykłady operatorów hermitowskich i ich własności. 9) Liniowość równania Schrödingera. Ortogonalność i ortonormalność funkcji własnych. Bazy ortogonalne i ortonormalne Rozwinięcie funkcji falowej na funkcje własne. Redukcja funkcji falowej. Funkcje własne operatora energii i pędu. 10) Rozwinięcie funkcji falowych na funkcje własne. Tworzenie superpozycji funkcji falowych – przyklady. Obliczanie prawdopodobieństw znalezienia stanu opisywanego jedną funkcją falową w stanie opisanym inną funkcją falową. 11) Ogólna postać zasady nieoznaczoności. Zasada nieoznaczoności dla zmiennych kanonicznie sprzężonych. Operatorowa postać zasady nieoznaczoności. Swobodne rozwiązanie równania Schrödingera. 12) Wariancja i odchylenie standardowe. Przykłady różnych układów fizycznych, ilustrujących zasadę nieoznaczoności Heisenberga. Funkcja minimalizująca zasadę nieoznaczoności – gaussowska funkcja (paczka) falowa. Dyskusja własności funkcji falowej cząstki swobodnej. 13) Stany związane w mechanice kwantowej. Skończona i nieskończona studnia potencjału w jednym, w dwóch i w trzech wymiarach. Dyskretne poziomy energii. Degeneracja. Stany rozproszeniowe w mechanice kwantowej. Zjawisko tunelowe. Rozpraszanie w jednym wymiarze: współczynniki odbicia i przejścia. 14) Rozpraszanie cząstki kwantowej w jednym wymiarze na różnych potencjałach (garb, bariera, studnia skończona i nieskończona). 15) Operator momentu pędu: algebra komutatorów, funkcje i wartości własne. Harmoniki sferyczne. Atom wodoru w mechanice kwantowej: separacja zmiennych w równaniu Schrödingera z potencjałem kulombowskim we współrzędnych sferycznych, zachowanie asymptotyczne części radialnej funkcji falowej, poziomy energii, stowarzyszone wielomiany Laguerre'a, pełna postać funkcji falowej, krotność degeneracji. 16) Oscylator harmoniczny w mechanice kwantowej: zachowanie asymptotyczne rozwiązania równania Schrödingera, poziomy energii, wielomiany Hermite'a, funkcje falowe, granica klasyczna. Operatory kreacji i anihilacji w przypadku oscylatora harmonicznego. Konwersatorium obejmuje ten sam zakres materiału co wykład i stanowi jego obliczeniową ilustrację, |
Literatura: |
1) L. Schiff: "Mechanika kwantowa" 2) L. Landau, E Lifszyc: "Mechanika kwantowa" 3) R. Liboff: "Wstęp do mechaniki kwantowej" 4) K. Zalewski: "Wykłady z nierelatywistycznej mechaniki kwantowej" 5) I. Białynicki-Birula, M. Cieplak, J. Kaminski: "Teoria kwantów" 6) R. Feynman, R. Leighton, M. Sands: "Feynmana wykłady z fizyki", tom 3: "Mechanika kwantowa" 7) J. Brojan, J. Mostowski, K. Wódkiewicz: "Zbiór zadań z mechaniki kwantowej" |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Rozumie rolę modelu ilościowego i abstrakcyjnego opisu obiektu fizycznego oraz zjawiska fizycznego w zakresie podstawowych działów fizyki. K_W02 2. Zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych. K_W04 3. Rozumie formalną strukturę podstawowych teorii fizycznych, potrafi użyć odpowiednich narzędzi matematycznych do ilościowego opisu zjawisk z wybranych działów fizyki.K_W09 4. Ma wiedzę z zakresu podstaw mechaniki kwantowej, formalizmu i probabilistycznej interpretacji teorii, zna teoretyczny opis oraz narzędzia matematyczne do analizy wybranych układów kwantowych. K_W05 5. Umie ze zrozumieniem i krytycznie korzystać z zasobów literatury oraz zasobów Internetu w odniesieniu do problemów mechaniki kwantowej. K_U10 6. Rozumie strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej, uzyskuje świadomość powiązań poszczególnych dziedzin i teorii, zna przykłady błędnych hipotez fizycznych i błędnych teorii fizycznych. K_W02 7. Umie stosować poznane narzędzia matematyki do formułowania i rozwiązywania wybranych problemów z zakresu fizyki teoretycznej i doświadczalnej. K_W11 8. Umie przedstawić teoretyczne sformułowanie mechaniki kwantowej oraz używając odpowiednich narzędzi matematycznych przeprowadzić teoretyczną analizę wybranych układów kwantowych. K_U08 9. Zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych. K_K02 10. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych. K_U42 |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci uczestniczą w wykładzie wzbogaconym o symulacje komputerowe ilustrujące przekazywane treści. Są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu elementy mechaniki kwantowej odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę. Studenci otrzymują listy zadań do samodzielnego rozwiązania, których treść jest skorelowana z treścią wykładu. Podczas zajęć przedstawiają ich rozwiązania. Prowadzący zwraca szczególną uwagę na rozumienie używanych pojęć, klarowność prezentacji, stymuluje grupę do zadawania pytań i dyskusji. Prowadzący stara się wytworzyć w grupie ćwiczeniowej poczucie odpowiedzialności za zespół i zachęca do pracy zespołowej. Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie oceny, która uwzględnia: 1. Umiejętność rozwiązywania zadań z określonych działów mechaniki kwantowej. 2. Umiejętność prezentacji rozwiązań. 3. Umiejętność dyskusji na tematy związane z przedmiotem. 4. Umiejętność korzystania z zasobów literatury i Internetu. 5. Zdolność do współpracy w grupie. 6. Kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów. Ocenianie ciągłe przez prowadzącego zajęcia. Ocena końcowa wyrażona liczbą przewidzianą w regulaminie studiów, która uwzględnia ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.