Analiza ekonomiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-ES1-3AEK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza ekonomiczna |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Informatyczny w Wilnie (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólne kierunkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Rachunkowość 1000-ES1-2RAC |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności rozumienia oraz wykorzystywania metod i technik analitycznych do oceny działalności podmiotów gospodarczych oraz analizy i oceny powiązań pomiędzy wynikami analizy ekonomicznej a decyzjami podejmowanymi przez przedsiębiorstwa. W trakcie zajęć studenci uzyskują wiedzę z zakresu analizy finansowej i analizy techniczno-ekonomicznej oraz uczą się posługiwać narzędziami analizy ekonomicznej służącymi do oceny działalności podmiotów gospodarczych oraz wspomagającymi podejmowanie decyzji przez przedsiębiorstwa. Do zakresu analizy finansowej wchodzi wstępna analiza podstawowych sprawozdań finansowych i ocena wskaźnikowa rentowności, płynności, zadłużenia, sprawności funkcjonowania firmy oraz czynników kształtujących wynik finansowy, czyli analiza i ocena przychodów i kosztów prowadzonej działalności. W skład analizy techniczno-ekonomicznej wchodzi analiza i ocena gospodarowania majątkiem trwałym, majątkiem obrotowym oraz kapitałem ludzkim. Treści merytoryczne przedmiotu: 1. Pojęcie, źródła i metody analizy ekonomicznej 2. Majątek przedsiębiorstwa i jego analiza 3. Analiza kapitału ludzkiego 4. Sprawozdawczość finansowa. Porównywalność i wiarygodność sprawozdań finansowych 5. Wstępna analiza sprawozdań finansowych. Analiza bilansu, rachunku zysków i strat, zmian w kapitale własnym oraz wykorzystanie informacji dodatkowej 6. Analiza produkcji, przychodów, kosztów i wyniku finansowego przedsiębiorstwa 7. Analiza rachunku przepływu środków pieniężnych 8. Wskaźnikowa analiza sprawozdań finansowych. Analiza płynności płatniczej, sprawności działania, rentowności przedsiębiorstwa. Analiza piramidalna Du Ponta 9. Ocena zadłużenia. Dźwignia finansowa. Koszt kapitału. 10. Metody wyceny wartości przedsiębiorstw 11. Ocena zagrożenia działalności przedsiębiorstw. 12. Oceny efektywności projektów inwestycyjnych |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/moduł kierunkowy ME_3 Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk ekonomicznych/ ekonomia Rok studiów/semestr: III rok/semestr 5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Podstawy rachunkowości Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń, dodatkowo 2 godziny tygodniowo – konsultacje Metody dydaktyczne: Ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz angażowaniem studentów do pracy indywidualnej i grupowej w formie odpowiedzi ustnych, rozwiązywania zadań, wspólnego omawiania zagadnień oraz prac samodzielnych. Konsultacje - indywidualne. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: rodzaj aktywności studenta - liczba godzin Udział w ćwiczeniach - 30 Udział w konsultacjach - 10 Przygotowanie do ćwiczeń - 15 Przygotowanie do sprawdzianów - 5 Przygotowanie prac domowych - 8 Przygotowanie do kolokwium - 20 Kolokwium - 2 Razem - 90 Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami/ liczba godzin/ punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela/ 42/ 1,4 o charakterze praktycznym/ 48/ 1,6 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, wydanie III, PWN, Warszawa 2004. 2. G. Gołębiowski (red.), Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2014 3. G. Gołębiowski, A. Tłaczała, Analiza finansowa w teorii i w praktyce, Wydanie I, Difin, Warszawa 2009. 4. Bławat F., Podstawy analizy ekonomicznej. Teorie, przykłady, zadania, wydanie I, CeDeWu, Warszawa 2011. 5. Jerzemowska M. (red.), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2013 Uzupełniająca: 1. Grzenkowicz N., Kowalczyk J., Kusak A. Podgórski Z., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. 2. W. Skoczylas (red.), Analiza sprawozdawczości finansowej przedsiębiorstwa, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2009. 3. M. Ambroziak, Analiza sprawozdań finansowych, t. 1, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia - odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia WIEDZA 1. Student ma podstawową wiedzę ogólną z dziedziny nauk ekonomicznych i pokrewnych, zna podstawowe kategorie ekonomiczne oraz metody i narzędzia badań ekonomicznych wraz z podstawową literaturą - E1A_W01 UMIEJĘTNOŚCI 2. Student potrafi interpretować zależności między podstawowymi kategoriami ekonomicznymi - E1A_U01 3. Student gromadzi i przetwarza informacje gospodarcze oraz wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do analizy zjawisk, przyczyn i skutków działalności gospodarczej - E1A_U03 4. Student potrafi prognozować konkretne procesy i zjawiska gospodarcze - E1A_U04 5. Student wykorzystuje posiadaną wiedzę do opisu zależności społeczno-ekonomicznych - E1A_U05 6. Student potrafi analizować i prognozować poziom oraz dynamikę wybranych wielkości i mierników gospodarczych - E1A_U12 7. Student samodzielnie pozyskuje, przetwarza, analizuje, interpretuje dane statystyczne i informacje rynkowe - E1A_U14 8. Student potrafi zrealizować proste zadania badawcze oraz formułować wnioski na podstawie badań - E1A_U15 9. Student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z wykorzystaniem kategorii ekonomicznych oraz literatury przedmiotu - E1A_U20 10. Student potrafi samodzielnie analizować i interpretować aktualne zjawiska i procesy ekonomiczne wykorzystując w tym celu metody i narzędzia ilościowe - E1A_U24 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 11.Student ma poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje, będąc jednocześnie świadomym ich rezultatów i konsekwencji - E1A_K06 12. Student jest przygotowany do prowadzenia badań z zakresu problemów ekonomiczno – społecznych i samodzielnego poszukiwania rozwiązań tych problemów - E1A_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie aktywności (indywidualnej i grupowej) oraz kolokwium w formie pisemnej. Ocena wiedzy studentów z zakresu programu ćwiczeń prowadzona jest w systemie punktowym (maksymalnie 100 %): kolokwium - 70% prace grupowe i indywidualne - 20 % aktywność na ćwiczeniach - 10 % Skala ocen: suma % maksymalnej liczby punktów/ocena 51-60/ 3,0 61-70/ 3,5 71-80/ 4,0 81-90/ 4,5 91-100/ 5,0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.