Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-ES1-3EKR
Kod Erasmus / ISCED: 14.303 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia rozwoju
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Informatyczny w Wilnie (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólne kierunkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Historia gospodarcza 1000-ES1-1HIG
Makroekonomia I 1000-ES1-2ME1

Założenia (opisowo):

Student powinien znać podstawowe zależności ekonomiczne: zasady działania mechanizmu rynkowego, kryteria wyborów ekonomicznych

dokonywanych przez poszczególne podmioty gospodarujące, zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej. Student powinien znać historię gospodarczą świata oraz mapę polityczną świata i uwarunkowania rozwojowe we współczesnym świecie.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu Ekonomia rozwoju jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej istoty i przyczyn zróżnicowania rozwoju społeczno-ekonomicznego na świecie, zapóźnień rozwojowych oraz czynników, kierunków i narzędzi pobudzania tego rozwoju.

Studenci nabędą umiejętność diagnozowania stanu rozwoju społeczno-gospodarczego krajów, z wykorzystaniem różnych wskaźników.

Studenci nauczą się korzystać z baz danych statystycznych takich jak Eurostat i Bank Danych Regionalnych oraz innych źródeł danych na temat rozwoju, w języku polskim i obcym

Studenci nabędą wiedzę na temat wewnętrznych oraz międzynarodowych barier rozwoju gospodarczego w krajach słabo rozwiniętych oraz teorii mikro i makroekonomicznych dotyczących możliwości pobudzania tego rozwoju. Studenci nabędą umiejętność ogólnej analizy przyczyn i skutków zacofania społeczno-ekonomicznego wybranych państw świata.

Pełny opis:

Forma studiów: studia stacjonarne

Przedmiot kierunkowy

Dziedzina: nauki ekonomiczne, dyscyplina finanse

Rok studiów III, semestr V

Liczba godzin zajęć: 30 godzin wykładu

Liczba punktów ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładzie - 30 godzin

- samokształcenie - 15 godzin

- przygotowanie do zajęć- 20 godzin

- przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 30 godz., 1 ECTS

o charakterze praktycznym – 0 godz

Literatura:

Literatura podstawowa:

R.Bartkowiak, Ekonomia rozwoju, PWE, 2013

Ekonomia rozwoju, red. B. Fiedor, K. Kociszewski, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010;

M. Garbicz, Problemy rozwoju i zacofania ekonomicznego. Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate?, Wyd. Wolters

Kluwer, Warszawa 2012;

Z. Kozak, Ekonomia zacofania i rozwoju, Wyd. SGH, Warszawa 2001

Literatura uzupełniająca:

Ekonomia rozwoju, red. R. Piasecki, Wyd. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011;

J. Sachs, Koniec z nędzą. Zadanie dla naszego pokolenia, Wyd. PWN, Warszawa 2006;

Zagadki wzrostu gospodarczego. Siły napędowe i kryzysy – analiza porównawcza, red. L. Balcerowicz, A. Rzońca, Wyd. C.H. Beck,

Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W03 student zna zależności i uwarunkowania kształtujące poziom rozwoju poszczególnych krajów, w szczególności przyczyny zapóźnienia rozwojowego krajów słabo rozwiniętych

UMIEJĘTNOŚCI

U01 Student potrafi interpretować zjawiska i procesy społeczno-gospodarcze w krajach słabo rozwiniętych i rozwijających się

U02 Student potrafi formułować poprawne wnioski dotyczące przyczyn niskiego poziomu rozwoju krajów słabo rozwiniętych

KOMPETENCJE

K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego uczenia się, ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie

K02 Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe i rozumie dylematy etyczne z tym związane

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie pisemnej, z zakresu treści poruszanych na wykładzie.

Ocena końcowa ustalana na podstawie liczby uzyskanych punktów (% liczby maksymalnej):

- 55-64% - dst

- 65-73% - dst+

- 75-82% - db

- 85-90% - db+

- 91-100% - bdb

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)