Polityka społeczna w Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-US1-3PSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczna w Europie |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Informatyczny w Wilnie (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami formułowania oraz realizowania polityki społecznej w aspekcie teoretycznym i praktycznym. Istotę kursu stanowi analiza wyborów społecznych, sens i mechanizmy funkcjonowania ubezpieczenia społecznego, polityka na rzecz rozwoju demograficznego, zatrudnienia, kształcenia zawodowego oraz przeciwdziałanie różnego rodzaju patologiom społecznym. W trakcie wykładów studenci powinni nabyć umiejętność rozumienia uwarunkowań w zakresie polityki społecznej, analizy systemów ubezpieczeń społecznych, rozumienia roli i działań państwa oraz organizacji pozarządowych, krytycznego spojrzenia na zmiany zachodzące w polityce społecznej współczesnej Europy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Auleytner J., Polska polityka społeczna. Kreowanie ładu społecznego, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2005. 2. Rosati D. K., (red.) Europejski model społeczny. Doświadczenia i przyszłość, PWE, Warszawa 2009. 3. Orczyk J., Polityka społeczna. Uwarunkowania i cele, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Poznań 2008. 4. Kowalak T., Polityka społeczna. Wybrane zagadnienia, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2000. 5. Grosse T. G., (red.)Polityki europejskie w dobie kryzysu, Scholar 2016. 6.Szarfenberg R., Polityka społeczna Unii Europejskiej – przewodnik, http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/psUEv2.pdf Literatura dodatkowa: 1) Gruževskis B., Žmogaus socialinė raida. Užimtumas. Justitia, Vilnius 2002. 2) Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
dysponuje podstawową wiedzą w zakresie współczesnych stosunków społecznych, kulturowych, wyznaniowych i etnicznych, zna ich prawno-polityczne oraz cywilizacyjne podłoże i uwarunkowania K_W07 ma wiedzę w zakresie statusu jednostki we współczesnym świecie, zna jej prawa oraz rolę jako twórcy systemów prawnych, ekonomicznych czy politycznych K_W09 potrafi prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów prawnych, politycznych, ekonomicznych i zjawisk społecznych K_U06 potrafi, w ramach zdobytej wiedzy, analizować, komentować i interpretować konkretne procesy i specyficzne zjawiska społeczne dla danego kierunku studiów osadzając je w kontekście prawnym, politycznym, ekonomicznym czy kulturowym; potrafi prognozować ich dalszy rozwój K_U10 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K03 umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady są przygotowane jako prezentacje w Ms PowerPoint (na każdy wykład 20-30 slajdów), które po wykładzie są udostępniane drogą elektroniczną dla studentów. Podczas wykładów wykorzystywane są dane statystyczne Eurostatu i krajów członkowskich UE i wykresy ukazujące procesy społeczno-gospodarcze. Na ćwiczeniach studenci mają mieć dobrze opanowany materiał przedstawiony na wykładach i wykazać się logicznym myśleniem podczas dyskusji omawianych tematów. Ćwiczenia będą prowadzone w formie prezentacji Ms PowerPoint (na każde ćwiczenie 15-25 slajdów). Grupy 2-3 osobowe studentów wybierają temat prezentacji multimedialnej związanej z problematyką zajęć dla dowolnie wybranego kraju Europy, którą przedstawiają w czasie 15-20 minut. Następnie odbywa się dyskusja z możliwością zadawania pytań autorom prezentacji. Pozostała część zajęć przeznaczona jest na omówienie tematu ćwiczeń z sylabusu. Końcowe kolokwium jest formą zaliczenia pisemnego z ćwiczeń. Egzamin końcowy pisemny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.