Seminarium doktoranckie
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 260-SDJ3-3SEM2 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Seminarium doktoranckie |
| Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych |
| Grupy: |
Szkoła doktorska SDNH 3 rok |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów zainteresowanych prowadzeniem badań w zakresie polskiej leksykologii i leksykografii XVIII w. Student opracowuje i referuje wyniki cząstkowe swoich badań oraz konsultuje powstające rozdziały rozprawy doktorskiej. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.) Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty Punkty ECTS: 22 pkt Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt ŁĄCZNIE 550 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS) |
| Literatura: |
Bajerowa I., 1964, Kształtowanie się systemu polskiego języka literackiego w XVIII wieku, Wrocław. Bochnakowa A., 1991, Le Nouveau grand dictionnaire françois, latin et polonois et sa place dans le lexicographie polonaise, Kraków. Bochnakowa A., 1992, Nouveau grand dictionnaire françois, latin en polonois P. Daneta i F. Koli. Przyczynek do historii leksykografii polskiej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Filologia Polska. Prace Językoznawcze 16”, s. 73-83. Ciccarini M., 2008, Uwagi porównawcze o europejskich modelach kultury w dobie późnego baroku, w: tejże, Żart, inność, zbawienie. Studia z literatury i kultury polskiej, s. 201-215, Woźniak M., tłum. Warszawa. Dubisz S., 2002, Język – historia – kultura (wykłady, studia, analizy), Warszawa. Grobelak L., 1985, La diffusion des letters franҫaises au XVIIIe siècle en Pologne à travers l’enseignement scolaire, dans: Autour du XVIIIe siècle en France et en Pologne. Choix d’articles, p. 17-38, Varsovie. Hausmann F.J., 1988, Le dictionnariesbiligues (et multuligues) en Europe au XVIIIe siècle. Acquis et suggestions de recherche, dans : Travaux de Linguistique et de Philologie, XXVI, p. 11-32, Colloque international de lexicographie (1986). Actes publiés par B. von Gemmingen et M. Höfler. Iwanowska A., 1986, Wyrazy „żeglarskie” w dykcjonarzach Michała Abrahama Troca. Kilka uwag o kształtowaniu się polskiej leksyki morskiej XVIII w., „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Prace Językoznawcze”, t. 12, s. 43–86. Iwanowska A., 1989, Michał Abraham Troc i bracia Załuscy, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, t. 34, nr 2, s. 237–260. Iwanowska A., 1989, Troc czy Trotz? (Część I), „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, t. 25, s. 17–29. Iwanowska A., 1990, Troc czy Trotz? (Część II), „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, t. 26, s. 25–39. Iwanowska A., 1991, O definicjach słownikowych w „Nouveau dictionnaire francois, allemand et polonois” Michała Abrahama Troca, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej”, t. 28, s. 5–22. Iwanowska A., 1991, Praca Michała Abrahama Troca nad słownictwem morskim, „Gdańskie Studia Językoznawcze”, t. 5, s. 31–58. Iwanowska A., 1992, „Ku ojczystemu językowi uwiedziony poszanowaniem”. Michał Abraham Troc w kulturze literackiej lat czterdziestych XVIII w., [w:] Kultura literacka połowy XVIII wieku. Studia i szkice, red. T. Kostkiewiczowa, Wiedza o Kulturze, Wrocław. Iwanowska A., 1993, Michał Abraham Troc w kulturze naukowej lat czterdziestych XVIII w., „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, t. 38, nr 3, s. 35–60. Iwanowska A., 1993, Michał Abraham Troc – lektor języka polskiego w Lipsku, „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego, Prace Historycznoliterackie”, t. 16. Oświecenie. Studia i szkice, s. 73–85. Iwanowska A., 1994, O metodzie leksykograficznej „Nowego dykcyjonarza to jest mownika polsko-niemiecko-francuskiego” (1764) Michała Abrahama Troca, „Prace Filologiczne”, t. 39, s. 291–325. Iwanowska A., 1996, Znaki czasu w słowniku Michała Abrahama Troca, [w:] Między barokiem a oświeceniem: nowe spojrzenie na czasy saskie, red. K. Stasiewicz, S. Achremczyk, Ośrodek Badań Naukowych, Olsztyn, s. 271–283. Kuchowicz Z., 1975, Obyczaje staropolskie XVII-XVIII wieku, Łódź. Kuryłowicz B., 2014, Osiemnastowieczne przysłowia w Nowym dykcjonarzu M.A. Trotza z perspektywy współczesnej, „Białostockie Archiwum Językowe”, t. 14, s. 39-51. Kuryłowicz B., 2015, Wartości i antywartości w osiemnastowiecznych przysłowiach, Roczniki Humanistyczne” t. 63, s. 263-275. Kuryłowicz B., 2016, Przysłowia w Nowym dykcjonarzu Michała Abrahama Trotza, „Prace Filologiczne” 68, s. 183-194. Kuryłowicz B., 2017, Przysłowia jako źródło wiedzy o osiemnastowiecznej kulturze duchowej Polaków (na przykładzie Nowego dykcjonarza Michała Abrahama Troca), Poradnik Językowy, z. 5, s. 55-64. Kuryłowicz B., 2018, Słownik historyczny jako źródło do rekonstrukcji dawnych sposobów myślenia o świecie, w: Historia języka w XXI wieku. Stan i perspektywy, red. M. Pastuch, M. Siuciak, Katowice, s. 277-286. Leszczyński Z., 1978, W sprawie datowania pożyczek leksykalnych, w: Z polskich studiów slawistycznych, seria V, Językoznawstwo, Warszawa, s. 263-269. Z. Leszczyński, 1986, O słownictwie polskiej wersji Daneta, „Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego XXXII, s. 155-161. Puzynina J., Obraz świata w dziele leksykograficznym M. A. Troca (1764), [w:] Studien zur polnischen Literatur-, Sprach- und Kulturgeschichte im 18. Jahrhundert: Vorträge der 3. deutsch-polnischen Polonistenkonferenz, Tübingen, April 1991, Hrsg. von Ilse Kunert, Köln–Weimar–Wien 1993, s. 71–87. Rybicka-Nowacka H., 1974, „Nowe Ateny” Benedykta Chmielowskiego, Warszawa. Siekierska K., 1992, Rzeczywistość w słownikach Knapiusza i Troca, „Prace Filologiczne”, t. 37, s. 259–268. Urbańczyk S., 1979, Polskie słowniki oświeceniowe, w: Prace z dziejów języka polskiego, Wrocław. Walczak B., Słownik wileński na tle dziejów polskiej leksykografii, Poznań 1991. Walczak B., Co wiemy, a czego nie wiemy o słowniku Trotza, „Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Wydział Filologiczno-Filozoficzny” 1994, nr 107, cz. 2, s. 53–65. Walczak B., 1994, Nowe prace o polskich słownikach osiemnastowiecznych, [w:] Studia romanica in honorem Stanislai Gniadek, red. H. Misterski, J. Sypnicki, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań, s. 45–57. |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy doktorant ma: szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnych rodzajów tekstów i innych wytworów kultury, określającą stan współczesnej metodologii badań językoznawczych (SD_WG04) W zakresie umiejętności doktorant potrafi: definiować cel i przedmiot badań językoznawczych, formułować odpowiadającą ich specyfice hipotezę (SD_UW02) w miarę potrzeb modyfikować metody, techniki o narzędzia badawcze, twórczo je stosować, wnioskując na podstawie wyników własnych badań, konfrontowanych z aktualnym stanem wiedzy (SD_UW03) prezentować rezultaty swoich badań także w sposób popularyzatorski(SD_UK02) inicjować i prowadzić debatę, merytorycznie argumentując, wykorzystując własne poglądy oraz stanowiska i opinie innych, formułując wnioski i dokonując spójnych podsumowań (SD_UK03) samodzielnie planować proces samokształcenia i działać na rzecz własnego rozwoju (SD_UU01) wykorzystując posiadaną wiedzę, inspirować i organizować rozwój innych osób (SD_UU02) planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi (SD_UU03) W zakresie kompetencji społecznych doktorant jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (SD_KK03) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Ocena fragmentów pracy i projektów badawczych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agata Rozumko | |
| Prowadzący grup: | Agata Rozumko | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
