Polska literatura współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 260-SDL3-3PLW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polska literatura współczesna |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Szkoła doktorska SDNH 3 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest polskiej literaturze współczesnej. Obejmuje opis rozwijających się obecnie tendencji w obrębie poezji, beletrystyki, literatury faktu, eseistyki. Prezentuje współczesne zjawiska historyczne i społeczne, kulturowe, wpływające na literaturę oraz zmieniające jej kształt i sposoby rozumienia tego, co stanowi współczesną literaturę. Przybliża problematykę współczesnego życia literackiego i drogi rozwoju literatury najnowszej. Na zajęciach zostaną postawione pytania, dotyczące tematów podejmowanych przez współczesnych autorów, właściwości stylu poszczególnych pisarzy, charakterystycznych dla nich form i strategii pisarskich, wreszcie kontekstów kulturowych, a także publikacji teoretycznych, które można przywołać rozmawiając o wybranych tekstach. |
Pełny opis: |
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. 2. Forma studiów: Stacjonarne. 3. Poziom kształcenia: szkoła doktorska 4. Rok III 5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo. 6. Rodzaj przedmiotu: Polska literatura współczesna. 7. Wymagania wstępne: brak 8. Liczba godzin:15 h 10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja. 11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym. Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione. 12. Punkty ECTS: 1. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 h Przygotowanie do zajęć: 8 h Przygotowanie do prezentacji ustnej lub pisemnej:2 h. Razem: 25 h Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 15 h - 0,5 punktu ECTS; o charakterze praktycznym: 15 h - 0,5 punktu ECTS. |
Literatura: |
Opracowania (wybór) - P. Czapliński, Nowa proza i rytuały inicjacji, w: „Kresy” 1996, nr 1. - P. Czapliński, Poruszona mapa: wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury przełomu XX i XXI wieku, Kraków 2016. - T. Drewnowski, Literatura polska 1944-1989 – próba scalenia: obiegi, wzorce, style, Kraków 2004. - Literatura kobiet, literatura kobieca, kobiecość w literaturze, pod red. B. Witosz, Katowice 2003. - P. Szewczyk, Miasto w prozie kobiet początku XXI wieku: „Bambino” Ingi Iwasiów i „Piaskowa Góra” Joanny Bator, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2015, nr 4, s. 11-27. - D. Nowacki, „Piaskowa góra” Joanny Bator, „Gazeta Wyborcza” z 10.02.2009. - D. Nowacki, „Lubiewo” Michała Witkowskiego. Niech o nas czytają, „Gazeta Wyborcza” z 3.01.2005. - W. Marszałek, Wobec odmienności. „Lubiewo” Michała Witkowskiego, „Studia Historicolitteraria” 2009 (9), s. 231-238. - Ł. Wróblewski, Wstręt jako legitymizowanie perwersji w „Lubiewie bez cenzury” Michała Witkowskiego, „Ruch Literacki” 2018, z. 3(348), s. 305-322. - G. Pertek, Schizografia. Lustrzane pismo Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, w: Poezja polska po roku 2000. Diagnozy – Problemy – Interpretacje, red. T. Dalasiński, A. Szwagrzyk, P. Tański, Toruń 2015, s. 252-265. - J. Tabaszewska, Powtórzenia i przynależności. Poezja Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego wobec pamięci, „Teksty Drugie” 2017, nr 2, s. 399-417. - A. Wolny-Hamkało, Tkaczyszyna-Dyckiego życie z duchami, „Gazeta Wyborcza” 1.10.2009, http://wyborcza.pl/1,75410,7096704,Tkaczyszyna_Dyckiego_zycie_z_duchami.html - K. Dźwinel, „W sąsiednim pokoju umiera moja matka”. Fragmenty obrazu matki w wierszach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, w: Poezja polska po roku 2000, s. 229-242. -Gada !zabić? pa]n[tologia neolingwizmu, red. M. Cyranowicz, P. Kozioł, Warszawa 2005.(tu: Manifest neolingwistyczny oraz wybrane teksty M. Cyranowicz, J. Mueller, J. Lipszyc, P. Kozioł) - P. Czapliński, P. Śliwiński, Przełom: warunki, oznaki, omamy, [w:] Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999, s. 208-238. - J. Jarzębski, Trzecia epoka (o prozie lat dziewięćdziesiątych), „Teksty Drugie” 1996, nr 5. - P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.,- - O. Tokarczuk, Bieguni, WL, Kraków 2007. - M. Czermińska, Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5. - M. Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, Warszawa 2012. - M. Kobielska, O konieczności powstania warszawskiego “Kinderszenen” i ”Widma”, „Pamiętnik Literacki” 2013, z. 4, s. 89-113. - E. Janicka, Mroczny przedmiot pożądania. O „Kinderszenen” raz jeszcze – inaczej. „Pamiętnik Literacki” 2010, z. 4, s. 78. - A. Calderón Puerta, Motyw gwałtu w opowiadaniu „Aryjskie papiery” Idy Fink i w dramacie „Nasza klasa” Tadeusza Słobodzianka, „Teksty Drugie” 2015, nr 2. - T. Żukowski, Fetysz „obiektywności”. „Nasza klasa” Tadeusza Słobodzianka, „Studia Litteraria et Historica” 2015, s. 109-147. 10.11649/slh.2015.008. - M. Hirsch, „Żałoba i postpamięć”, w: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. Ewa Domańska, Poznań 2011. - A. Nęcka, „Co nie jest biografią – nie jest w ogóle”, Przykłady z prozy polskiej po 2000 roku. Magdalena Tulli, w: eadem, Emigracje intymne. O współczesnych polskich narracjach autobiograficznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s.201-9. - M. Tengowska, Poparzone, zatopione, lęk. Holokaust a relacja matka – córka we „Włoskich szpilkach” Magdaleny Tulli, w: Polacy-Żydzi. Kontakty kulturowe i literackie. Kr. 2014. - A. Tippner, Sensing the meaning, working towards the facts. Drugie pokolenie a pamięć o Zagładzie w tekstach Bożeny Keff, Magdaleny Tulli i Agaty Tuszyńskiej, przeł. K. Adamczak, „Teksty Drugie” 2016, nr 1. |
Efekty uczenia się: |
SD_WG03, SD_UW03, SD_UW04, SD_KK01 Weryfikacja efektów: ocena aktywności, egzamin ustny |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności, przygotowania do zajęć, aktywności; 1 prezentacji ustnej; dopuszczalna jest 1 nieobecność, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej lub pisemnej Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rusek | |
Prowadzący grup: | Iwona Rusek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.