Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szkoły wyższej w naukach społecznych, cz. 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-DZS3-1DYDSZW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka szkoły wyższej w naukach społecznych, cz. 1
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SZKOŁA DOKTORSKA
SZKOŁA DOKTORSKA SEMESTR LETNI
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założenia: doktorant uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej oraz dokonywania ich ewaluacji.





Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

zdobycie/uzyskanie przez doktoranta:

- wiedzy z zakresu nowoczesnych tendencji w dydaktyce szkoły wyższej,

- wiedzy w zakresie teorii procesu kształcenia akademickiego,

- wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej,

- kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialności nauczyciela za planowanie, realizację oraz kontrolę i ocenę efektów procesu kształcenia

Zakres treści:

Dydaktyka szkoły wyższej – terminologia i teoria procesu kształcenia;

Organizacja procesu dydaktycznego: planowanie, realizacja, kontrola i ocena efektów uczenia się studentów; ewaluacja procesu kształcenia;

Jakość kształcenia – pojęcie, koncepcje teoretyczne, uwarunkowania.

Pełny opis:

Dla przedmiotu: Dydaktyka szkoły wyższej w naukach społecznych cz.1:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/ semestr: I rok, semestr 1

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak

Liczba godzin zajęć dyd. z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium: sem.1 – 10 godz.;

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, metody problemowe, krótkie prezentacje studentów ze wskazaniem tez do dyskusji, metody aktywizujące, praca w grupach, wykonanie zadań przedmiotowych.

Punkty ECTS: -

Bilans nakładu pracy studenta: -

Wskaźniki ilościowe: -

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bereźnicki F., Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Szczecin 2009.

Denek K., Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011.

Jaskot K., (red.) Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, Szczecin 2006.

Krajewska A., Współdziałanie dydaktyczne nauczycieli akademickich i studentów a jakość kształcenia na przykładzie studiów pedagogicznych, Białystok 2016.

Krajewska A., Jakość kształcenia uniwersyteckiego – ujęcie pedagogiczne, Białystok 2004.

Kraśniewski A., Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymogami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa wyższego?, MNSzW, Warszawa 2011.

Ledzińska M., Czarniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2007.

Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca:

Hejwosz D., Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych, Kraków 2010.

Kostkiewicz J., Domagała-Kręcioch A., Szymański M., (red.) Szkoła wyższa w toku zmian, Kraków 2011.

Fry H., Ketteridge S., Marshall S., A Handbook for Teaching & Learning in Higher Education, London and New York, 2008.

http://biblioteca.ucv.cl/site/colecciones/manuales_u/A%20Handbook%20for%20Teaching%20and%20Learning%20in%20Higher%20Education%20Enhancing%20academic%20and%20Practice.pdf.

Efekty uczenia się:

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

• W zakresie organizacji pracy – planowania i pracy zespołowej:

SDNS_UO01 – potrafi przygotować plan oraz program pracy badawczej i dydaktycznej oraz go zrealizować, również w większym zespole. Potrafi współpracować w zespole w oparciu o zasady wzajemnego zaufania i zaangażowania.

• W zakresie uczenia się – planowania własnego rozwoju i rozwoju innych osób:

SDNS_UU01 – potrafi zorganizować własne badania naukowe, wykorzystać umiejętności miękkie w podnoszeniu efektywności procesu uczenia się, inspirować rozwój innych osób.

SDNS_UU02 – potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności dydaktyczne z zakresu nowoczesnych metod i technik prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz sprawnie przeprowadzić zajęcia dydaktyczne ze studentami, w tym oceniać poziom ich wiedzy, umiejętności i kompetencji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

• W zakresie odpowiedzialności – wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu publicznego:

SDNS_KO01 – jest gotów do wypełniania obowiązków badacza i nauczyciela: prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej zgodnie z zasadami. Ma poczucie odpowiedzialności za własne działania oraz rozumie konsekwencje upowszechniania wyników badań.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne.

Ocena na podstawie zgromadzonych punktów za: aktywność w dyskusjach, wykonanie zadań przedmiotowych (sylabus, scenariusz zajęć, inne zadania).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sajdak-Burska
Prowadzący grup: Anna Sajdak-Burska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Kurs ma na celu wprowadzenie Doktorantów w zagadnienia związane z procesem kształcenia studentów w uczelni wyższej. Zajęcia prowadzone będą zgodnie z modelem Student Centered Learning z wykorzystaniem metody warsztatowej oraz podejścia flipped classroom.

Pełny opis:

Celem kursu jest rozwój kompetencji dydaktycznych Doktorantów, umożliwiających prowadzenie zajęć ze studentami

1. Poszerzenie wiedzy na temat różnorodnych podejść oraz specyfiki procesu kształcenia w uniwersytecie, projektowania, prowadzenia zajęć i ewaluacji ze studentami.

2. Kształtowanie propedeutycznych umiejętności projektowania zajęć dydaktycznych, dobierania adekwatnych do efektów uczenia się strategii nauczania-uczenia się, prowadzenia zajęć w różnych modelach, projektowania narzędzi ewaluacyjnych, aktywizowania i motywowania studentów w procesie studiowania.

3. W trakcie zajęć wspierana będzie postawa otwartości na zmianę i alternatywę, nastawienie na poszukiwanie alternatywnych strategii realizacji założonych celów kształcenia, gotowości do doskonalenia profesjonalnych umiejętności nauczyciela akademickiego.

Literatura:

1. Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. A.Brzezińska, J.Brzeziński, A.Elliasz, Warszawa 2004.

2. Kozak A., Łaguna M., Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, Gdańsk 2009.

3. Krajewska, Teoretyczne, badawcze i praktyczne podstawy Dydaktyki akademickiej we współczesnej szkole wyższej, WUwB, Białystok 2020.

4. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, Sopot 2010

5. Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów oraz wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.

6. Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach, Kraków 2006.

7. Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sajdak-Burska
Prowadzący grup: Anna Sajdak-Burska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Kurs ma na celu wprowadzenie Doktorantów w zagadnienia związane z procesem kształcenia studentów w uczelni wyższej. Zajęcia prowadzone będą zgodnie z modelem Student Centered Learning z wykorzystaniem metody warsztatowej oraz podejścia flipped classroom.

Celem kursu jest rozwój kompetencji dydaktycznych Doktorantów, umożliwiających prowadzenie zajęć ze studentami

1. Poszerzenie wiedzy na temat różnorodnych podejść oraz specyfiki procesu kształcenia w uniwersytecie, projektowania, prowadzenia zajęć i ewaluacji ze studentami.

2. Kształtowanie propedeutycznych umiejętności projektowania zajęć dydaktycznych, dobierania adekwatnych do efektów uczenia się strategii nauczania-uczenia się, prowadzenia zajęć w różnych modelach, projektowania narzędzi ewaluacyjnych, aktywizowania i motywowania studentów w procesie studiowania.

3. W trakcie zajęć wspierana będzie postawa otwartości na zmianę i alternatywę, nastawienie na poszukiwanie alternatywnych strategii realizacji założonych celów kształcenia, gotowości do doskonalenia profesjonalnych umiejętności nauczyciela akademickiego.

Pełny opis:

1. Strategie motywowania studentów.

2. Zróżnicowanie dydaktyki akademickiej – paradygmatyczne ujęcia i ich konsekwencje dla praktyki kształcenia. Paradygmatyczna zmiana “the shift from teaching to learnig”. Podejście Student Centered Learning.

3. Projektowanie w ramie – Krajowa Rama Kwalifikacji i Polska Rama Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Formułowanie celów kształcenia wyrażonych językiem efektów uczenia się. Taksonomie celów kształcenia B. Blooma.

4. Strategie i wzory nauczania - uczenia się.

5. Metody kształcenia cz. 1 - strategie przetwarzania informacji: wykład, praca z tekstem; strategie konstruowania wiedzy: metoda projektów, PBL, metody aktywne; strategie społeczne: praca grupowa, metody warsztatowe, modele badania wartości i inne

6. Metody kształcenia cz. 2 – strategie humanistyczne: akademicki tutoring, coaching, doradztwo pedagogiczne, indywidualne ścieżki uczenia się; strategie behawiorystyczne: uczenie się przez symulację, kształcenie poprzez praktykę. Możliwości wykorzystywania nowoczesnych technologii w procesie kształcenia – platformy zdalnego nauczania, grywalizacja zajęć.

7. Ocenianie studentów (psychologiczne pułapki i błędy oceniania, rodzaje kontroli i oceny). Ocenianie, ewaluacja wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych studenta.

8. Ambiwalencja roli nauczyciela akademickiego. Prawidłowości jego rozwoju w roli dydaktyka.. Dylematy etyczne w pracy nauczyciela.

Literatura:

Obowiązkowa:

• Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. A.Brzezińska, J.Brzeziński, A.Elliasz, Warszawa 2004.

• Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów oraz wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.

• Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.

• Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach, Kraków 2006.

Fakultatywna:

• Dydaktyka akademicka – nowe konteksty, nowe doświadczenia, red. A. Sajdak-Burska, I. Maciejowska, WUJ, Kraków 2022.

• Profesjonalizacja roli nauczyciela akademickiego, red. A. Sajdak-Burska, I. Maciejowska, WUJ, Kraków 2020.

• Rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Wybrane praktyki. Red. I. Maciejowska, A. Sajdak-Burska, WUJ, Kraków 2018.

• Aktywne metody nauczania w szkole wyższej, red. M. Jaroszewska, D. Ekiert-Oldroyd, Wyd. Nakom, Poznań 2002.

• Kozak A., Łaguna M., Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, Gdańsk 2009.

• Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk 2011.

• Sajdak A., Educational Strategies to Enhance Learners’ Motivation in E-learning, [in:] E-learning for Societal Needs, ed. E.Smyrnova-Trybulska, Katowice-Cieszyn 2012.

• Sajdak A., Nauczyciel akademicki – szok startu zawodowego. Studium przypadku, [w:] W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, red. D.Skulicz, Kraków 2004;

• Woźniak J., Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji, Sopot 2012.

Uwagi:

Program kursu obejmuje 2 cykle po 10 godzin, realizowane w ciągu 2 lat studiów w szkole doktorskiej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)