Seminarium doktorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-NPS3-1SEMNP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0421) Prawo
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium doktorskie |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SDNS_ZIMA SZKOŁA DOKTORSKA SZKOŁA DOKTORSKA SZKOŁA DOKTORSKA SEMESTR LETNI |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem seminarium w ramach kształcenia na I roku w SDNS jest systematyczna praca Doktoranta pod kierunkiem Opiekuna naukowego służąca przygotowaniu koncepcji i planu pracy oraz kolejnych części rozprawy doktorskiej i jej finalizacji. Na bieżąco i indywidualnie Opiekun wspiera Doktoranta w jego pracy naukowej, wskazując niedociągnięcia i wprowadzając korekty w częściach dysertacji przygotowanych przez Doktoranta. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem Seminarium doktorskiego jest przekazanie doktorantowi wiedzy i umiejętności niezbędnych do przygotowania i publicznej obrony rozprawy doktorskiej. Obejmuje w tym zakresie zagadnienia metodologiczne, merytoryczne oraz formalne niezbędne do przygotowania dysertacji doktorskiej. Dodatkowym celem jest wsparcie doktoranta w przygotowaniu Indywidualnego Planu Badawczego oraz weryfikacja realizacji tego planu. |
Pełny opis: |
Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - seminarium doktorskie Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/ nauki prawne Rok studiów/semestr – rok: I/sem. I - II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. seminarium (15 godz. w semestrze) Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana oraz konsultacje. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach 30 godz., przygotowanie do zajęć 500 godz. (250 godz. w semestrze), Razem 560 godz. rocznie. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godzin w semestrze; - nakład pracy doktoranta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 250 godzin w semestrze. |
Literatura: |
1. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. 2. K. Pujer, Przygotowywanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-praktyczne, Exante Wydawnictwo Naukowe 2019. A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008. 4. A. Kociołek-Pęsa, M. Stępień (red.), Metody i techniki badań socjologiczno-prawnych, (w:) Leksykon socjologii prawa, Warszawa 2013. 5. A. Łopatka (red.), Metody badania prawa, Wrocław 1973. 6. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. 7. E. Glińska, Specyfika metodologiczna nauk społecznych, (w:) B. Poskrobko (red.), Metody badań naukowych z przykładami ich zastosowania, Białystok 2012. 8. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002. 9. J. Apanowicz, Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000. 10. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie. Prace habilitacyjne, Warszawa 2005. 11. J. Majchrzak, T. Mendel, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1999. 12. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005. 13. J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013. 14. M. Borucka-Arctowa, Badania socjologiczno-prawne a dogmatyka prawa, (w:) J. Wróblewski (red.), Zagadnienia metodologicznej prawoznawstwa. Materiały z sesji naukowej. Łódź 27-28 marca 1980 r., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982. 15. M. Borucka-Arctowa, Podejście socjologiczne, (w:) A. Łopatka (red.), Metody badania prawa, Wrocław 1973. 16. M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007. 17. R. Kolman, K. Szczepańska, Doktoraty i habilitacje. Poradnik realizacji, Toruń 2011. 18. S. Juszczyk, Badania ilościowe w naukach społecznych, Katowice 2005 19. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010. 20. T. Barankiewicz, Współczesne metody badania prawa, Studia Prawnicze KUL 2010, nr 1. |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: Wykorzystanie wiedzy - rozwiązywanie problemy i wykonywane zadania SDNS_UW02 - Prowadzić rzetelne badania stanowiące wkład w rozwój dziedziny nauk społecznych, w tym uzasadniać podjęcie tematu badawczego, wskazać przedmiot badań, problem oraz cele; adekwatnie do problemu i przedmiotu badań określić zestaw technik i narzędzi do wykorzystania w pracy naukowej; dokonać interpretacji osiągniętych wyników oraz określić ich znaczenie SDNS_UW03 - Dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dziedzinie nauk społecznych oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej SDNS_UW04 - Napisać tekst spełniający merytoryczne i formalne wymogi publikacji naukowej i zgłosić go do druku w recenzowanym czasopiśmie naukowym wymienionym w wykazie czasopism naukowych ogłaszanym przez MNiSzW, lub w monografii naukowej Komunikowanie się - odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym SDNS_UK02 - Potrafi przygotować oraz zaprezentować publicznie wyniki swoich badań naukowych, w tym w formie utrwalonej (publikacje naukowe) SDNS_UK03 - Poprowadzić dyskusję na istotne tematy związane z rozwojem człowieka oraz funkcjonowaniem gospodarki i społeczeństwa SDNS_UK04 - Dobierać argumenty, dane statystyczne, idee/koncepcje ze światowego dorobku nauk społecznych, aby prezentować wybrane obszary badawcze. Potrafi uczestniczyć w dyskusji nad wybranymi problemami współczesnego świata zarówno ze specjalistami, jak i innymi rozmówcami Organizacja pracy - planowanie i praca zespołowa SDNS_UO01 - Przygotować plan oraz harmonogram pracy badawczej i dydaktycznej oraz go zrealizować, również w większym zespole. Potrafi współpracować w zespole w oparciu o zasad wzajemnego zaufania i zaangażowania SDNS_UU01 - Potrafi zorganizować własne badania naukowe, wykorzystać umiejętności miękkie w podnoszeniu efektywności procesu uczenia się, inspirować rozwój innych osób KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwentów jest gotów do: Oceny - krytyczne podejście SDNS_KK01 - Podjęcia krytyki aktualnego stanu wiedzy przy wykorzystaniu porównań elementów różnych teorii naukowych w dziedzinie nauk społecznych SDNS_KK02 - Przyjęcia postawy krytycznej wobec własnej pracy badawczej. Jest w stanie poszukiwać sposobów doskonalenia warsztatu badawczego Odpowiedzialność - wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego SDNS_KO01 - Wypełniania obowiązków badacza i nauczyciela: prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej zgodnie z zasadami. Ma poczucie odpowiedzialności za własne działania oraz rozumie konsekwencje upowszechniania wyników badań SDNS_KO02 - Działania na rzecz interesu publicznego . Ma świadomość społecznej roli uczonego i nauczyciela akademickiego SDNS_KO03 - Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do wykazania się przedsiębiorczością w działalności badawczej Rola zawodowa - niezależność i rozwój etosu SDNS_KR01 - Podjęcia badań w sposób obiektywny, zgodnie z zasadami dobrych praktyk bez ulegania naciskom grup interesu |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza bieżących postępów studenta w zakresie: - przygotowania Indywidualnego Planu Badawczego; - realizacji Indywidualnego Planu Badawczego; - finalizacji planu rozprawy doktorskiej; - przygotowania pierwszych rozdziałów rozprawy doktorskiej. Zaliczenie roczne: pisemna pozytywna opinia opiekuna naukowego o prezentowanych wynikach kolejnych etapów badań naukowych, w tym postępów prac nad rozprawą doktorską, z uwzględnieniem pisemnego sprawozdania doktoranta z jego pracy naukowo-badawczej. Przygotowanie planu rozprawy doktorskiej oraz wstępne opracowanie tez badawczych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR KON
CZ KON
KON
PT KON
SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anetta Breczko, Adam Doliwa, Anna Doliwa-Klepacka, Wojciech Filipkowski, Izabela Kraśnicka, Agnieszka Malarewicz-Jakubów, Artur Modrzejewski, Joanna Salachna | |
Prowadzący grup: | Anetta Breczko, Adam Doliwa, Anna Doliwa-Klepacka, Wojciech Filipkowski, Izabela Kraśnicka, Agnieszka Malarewicz-Jakubów, Artur Modrzejewski, Joanna Salachna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.