Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ilościowe i jakościowe w naukach prawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-NPS3-2KSBI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania ilościowe i jakościowe w naukach prawnych
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SZKOŁA DOKTORSKA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badań ilościowych i jakościowych oraz znaczeniem badań ilościowych i jakościowych w naukach prawnych. Doktorant, po pozytywnym ukończeniu zajęć uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem wymienionych metod badawczych. Rozumie specyfikę metodologii nauk prawnych oraz istotę badań empirycznych.

Cele przedmiotu - zdobycie/uzyskanie przez doktoranta (absolwenta studiów III stopnia):

1. Pogłębionej wiedzy na temat metodologii nauk prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem faktualnego wymiaru zjawisk prawnych.

2. Pogłębionej wiedzy na temat specyfiki badań ilościowych i jakościowych w naukach prawnych oraz ich stosowalności w praktyce tworzenia i stosowania prawa.

3. Umiejętności dokonywania analizy case studies.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny specjalizacyjny– do wyboru przez studenta (realizowany w ramach modułu 3c), zajęcia fakultatywne rozwijające umiejętności zawodowe).

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, prawo.

Rok studiów - do wyboru: rok I, II, III /sem. I.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium.

Metody dydaktyczne - moduł jest prowadzony z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych, tj. metody heurystycznej, materiałów multimedialnych i dyskusji. Konwersatorium jest połączone z moderowaną dyskusją ą na temat przedstawianej problematyki oraz możliwością indywidualnych konsultacji.

Bilans nakładu pracy doktoranta:

udział w konwersatorium - 15 godz.,

udział w konsultacjach - 2 godz.,

przygotowanie do zajęć - 30 godz.,

Przygotowanie eseju - 30 godz.

Razem: - 77 godzin.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy doktoranta związany z zajęciami:

- wymagający bezpośredniego udziału prowadzącego – 17 godz.,

- niewymagający bezpośredniego udziału prowadzącego – 60 godz.

Literatura:

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2013

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007

J. Stelmach, B. Brożek, Metody prawnicze, wyd. 2, Kraków 2006

S. Juszczyk, Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2013

S. Juszczyk, Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice, Katowice 2005 D. Jemielniak (red.) Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie, Warszawa 2012

D. Jemielniak (red.) Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Warszawa 2018

J.M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011

S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2018

P. Kawalec, Metody mieszane w kontekście procesu badawczego w naukoznawstwie, ,,Zagadnienia naukoznawstwa" 2014 , nr 1 (199), s. 3-22.

T. Pietrzykowski, Naturalizm i granice nauk prawnych. Szkice z metodologii prawoznawstwa, Warszawa 2017

W. Cyrul, Wpływ procesów komunikacyjnych na praktykę tworzenia i stosowania prawa, Warszawa 2012

W. Cyrul, Informatyzacja tekstu prawa : perspektywy zastosowania języków znacznikowych, Warszawa 2014

J. Wróblewski, Wstęp do informatyki prawniczej, Warszawa 1985

F. Studnicki, Cybernetyka i prawo, Warszawa 1969

J. Petzel, Informatyka prawnicza. Zagadnienia teorii i praktyki, Warszawa 1999

W. Wiewiórowski, G. Wierczyński, Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Kraków, 2006

P. Kawalec, Metody mieszane w kontekście procesu badawczego w naukoznawstwie, Zagadnienia naukoznawstwa 1 (199) 2014

M. Zirk-Sadowski, Metodologie teorii prawa a problem polityczności prawoznawstwa. Aspekt behawioralny i intensjonalny, ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS No 379, PRZEGLĄD PRAWA I ADMINISTRACJI CX WROCŁAW 2017. DOI: 10.19195/0137-1134.110.4.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

- rozwój nauk społecznych oraz jego wpływ na współczesne teorie. Zna główne nurty i kierunki nauk w dyscyplinach: ekonomia i finanse, pedagogika, prawo, socjologia - SDNS_WG03;

- posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie nauk społecznych. Rozumie istotę zjawisk i procesów społecznych w tym: gospodarczych, kulturowych, prawnych oraz ich uwarunkowania, a także czynniki na nie wpływające - SDNS_WG02;

- posiada pogłębioną wiedzę na temat głównych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, w tym szczególnie w dyscyplinie ekonomia i finanse, pedagogika, prawo, socjologia. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, prawnych i edukacyjnych - SDNS_WG04.

- złożoność systemów społecznych i zna problemy współczesnego świata - SDNS_WK01.

Umiejętności: absolwent potrafi:

- wykorzystując wiedzę z dziedziny nauk społecznych oraz adekwatną metodologię nauk identyfikować problemy badawcze, zadawać pytania badawcze dotyczące funkcjonowania społeczeństwa oraz przedstawić potencjalne sposoby ich rozwiązywania - SDNS_UW01.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - SDNS_KK03;

- podjęcia badań w sposób obiektywny, zgodnie z zasadami dobrych praktyk, bez ulegania naciskom grup interesu – SDNS_KR01.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób i warunki zaliczenia zajęć:

- zasady dopuszczenia do egzaminu - udział w konwersatorium i aktywność na zajęciach.

- metoda oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach (udział w moderowanej dyskusji) i przygotowanego eseju, zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w I i II terminie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)