Badania ilościowe i jakościowe w naukach prawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-NPS3-2KSBI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania ilościowe i jakościowe w naukach prawnych |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SZKOŁA DOKTORSKA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badań ilościowych i jakościowych oraz znaczeniem badań ilościowych i jakościowych w naukach prawnych. Doktorant, po pozytywnym ukończeniu zajęć uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem wymienionych metod badawczych. Rozumie specyfikę metodologii nauk prawnych oraz istotę badań empirycznych. Cele przedmiotu - zdobycie/uzyskanie przez doktoranta (absolwenta studiów III stopnia): 1. Pogłębionej wiedzy na temat metodologii nauk prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem faktualnego wymiaru zjawisk prawnych. 2. Pogłębionej wiedzy na temat specyfiki badań ilościowych i jakościowych w naukach prawnych oraz ich stosowalności w praktyce tworzenia i stosowania prawa. 3. Umiejętności dokonywania analizy case studies. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny specjalizacyjny– do wyboru przez studenta (realizowany w ramach modułu 3c), zajęcia fakultatywne rozwijające umiejętności zawodowe). Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, prawo. Rok studiów - do wyboru: rok I, II, III /sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne - moduł jest prowadzony z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych, tj. metody heurystycznej, materiałów multimedialnych i dyskusji. Konwersatorium jest połączone z moderowaną dyskusją ą na temat przedstawianej problematyki oraz możliwością indywidualnych konsultacji. Bilans nakładu pracy doktoranta: udział w konwersatorium - 15 godz., udział w konsultacjach - 2 godz., przygotowanie do zajęć - 30 godz., Przygotowanie eseju - 30 godz. Razem: - 77 godzin. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy doktoranta związany z zajęciami: - wymagający bezpośredniego udziału prowadzącego – 17 godz., - niewymagający bezpośredniego udziału prowadzącego – 60 godz. |
Literatura: |
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2013 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007 J. Stelmach, B. Brożek, Metody prawnicze, wyd. 2, Kraków 2006 S. Juszczyk, Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2013 S. Juszczyk, Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice, Katowice 2005 D. Jemielniak (red.) Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie, Warszawa 2012 D. Jemielniak (red.) Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Warszawa 2018 J.M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011 S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2018 P. Kawalec, Metody mieszane w kontekście procesu badawczego w naukoznawstwie, ,,Zagadnienia naukoznawstwa" 2014 , nr 1 (199), s. 3-22. T. Pietrzykowski, Naturalizm i granice nauk prawnych. Szkice z metodologii prawoznawstwa, Warszawa 2017 W. Cyrul, Wpływ procesów komunikacyjnych na praktykę tworzenia i stosowania prawa, Warszawa 2012 W. Cyrul, Informatyzacja tekstu prawa : perspektywy zastosowania języków znacznikowych, Warszawa 2014 J. Wróblewski, Wstęp do informatyki prawniczej, Warszawa 1985 F. Studnicki, Cybernetyka i prawo, Warszawa 1969 J. Petzel, Informatyka prawnicza. Zagadnienia teorii i praktyki, Warszawa 1999 W. Wiewiórowski, G. Wierczyński, Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Kraków, 2006 P. Kawalec, Metody mieszane w kontekście procesu badawczego w naukoznawstwie, Zagadnienia naukoznawstwa 1 (199) 2014 M. Zirk-Sadowski, Metodologie teorii prawa a problem polityczności prawoznawstwa. Aspekt behawioralny i intensjonalny, ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS No 379, PRZEGLĄD PRAWA I ADMINISTRACJI CX WROCŁAW 2017. DOI: 10.19195/0137-1134.110.4. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rozwój nauk społecznych oraz jego wpływ na współczesne teorie. Zna główne nurty i kierunki nauk w dyscyplinach: ekonomia i finanse, pedagogika, prawo, socjologia - SDNS_WG03; - posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie nauk społecznych. Rozumie istotę zjawisk i procesów społecznych w tym: gospodarczych, kulturowych, prawnych oraz ich uwarunkowania, a także czynniki na nie wpływające - SDNS_WG02; - posiada pogłębioną wiedzę na temat głównych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, w tym szczególnie w dyscyplinie ekonomia i finanse, pedagogika, prawo, socjologia. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, prawnych i edukacyjnych - SDNS_WG04. - złożoność systemów społecznych i zna problemy współczesnego świata - SDNS_WK01. Umiejętności: absolwent potrafi: - wykorzystując wiedzę z dziedziny nauk społecznych oraz adekwatną metodologię nauk identyfikować problemy badawcze, zadawać pytania badawcze dotyczące funkcjonowania społeczeństwa oraz przedstawić potencjalne sposoby ich rozwiązywania - SDNS_UW01. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - SDNS_KK03; - podjęcia badań w sposób obiektywny, zgodnie z zasadami dobrych praktyk, bez ulegania naciskom grup interesu – SDNS_KR01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób i warunki zaliczenia zajęć: - zasady dopuszczenia do egzaminu - udział w konwersatorium i aktywność na zajęciach. - metoda oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach (udział w moderowanej dyskusji) i przygotowanego eseju, zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w I i II terminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.