Demografia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-NSS3-1DEMSPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Demografia społeczna |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SDNS_ZIMA SZKOŁA DOKTORSKA SZKOŁA DOKTORSKA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Zakładamy, że student zapozna się z głównymi pojęciami i kategoriami demograficznymi, nauczy się analizować i korzystać z baz danych demograficznych. Będzie trafnie rozpoznawał demograficzne uwarunkowania zjawisk socjologicznych. Będzie potrafił analizować fakty demograficzne w kontekście szerszych procesów ludnościowych i koncepcji demograficznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Z-1. zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu demografii społecznej oraz źródłami danych demograficznych Z-2. rozwijanie wiedzy na temat koncepcji demograficznych i ich zastosowania do analiz socjologicznych. C-3. Pogłębienie wiedzy na temat demograficznych uwarunkowań w przebiegu Z procesów ludnościowych na różnych poziomach życia społecznego |
Pełny opis: |
• Profil studiów - ogólnoakademicki. • Forma studiów–stacjonarne • Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, konwersatorium • Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne • Rok studiów/semestr–rok I/sem. I., studia doktoranckie • Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 h. • Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje • Punkty ECTS – liczba według programu studiów • Bilans nakładu pracy studenta – udział w konwersatorium – 15 godzin, udział w konsultacjach - 3 godzin, przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin, przygotowanie do ćwiczeń: 12,5 godzin, 1. Zajęcia wprowadzające 2. Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne 3. Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych. 4. Stan populacji na wybranych przykładach. Teoria przejścia demograficznego. 5. Struktury demograficzne i procesy reprodukcji ludności 6 Polityka ludnościowa w kontekście II przejścia demograficznego 7. Podsumowanie zajęć: kolokwium |
Literatura: |
1. M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar 2. M.Okólski, (2004, 2009), „Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie”, Warszawa: Scholar 3. Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna – NSP 2011, Warszawa: GUS 4. J.Kurkiewicz, (1992), „Podstawowe metody analizy demograficznej”, Warszawa: WN PWN 5. M. Kiełkowska( red.) (2013) Rynek pracy wobec zmian demograficznych, Warszawa: Instytut Obywatelski, 6. A.Giddens, (2005), „Socjologia”, Warszawa: WN PWN, Roz. 19., s. 625- 657 7. K.Kluzowa, (1999) „Ludność” w: „Encyklopedia Socjologii”, t.2, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 137-144. 8. B.Jałowiecki (2006), „Przemiany miast i zbiorowości miejskich” w: J.Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Scholar, s. 175-197. 9. Hrynkiewicz J. (red.), „O sytuacji ludzi starszych”, Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa 2013 10. Human Development Reports. Raporty ONZ na temat sytuacji demograficznej. 11. Raporty Rządowej Rady Ludnościowej |
Efekty uczenia się: |
W1. Umie zdefiniować podstawowe pojęcia demograficzne i formułować opinie na temat kształtowania się współczesnych zjawisk demograficznych i procesów ludnościowych W2. Zna podłoże i cechy głównych nurtów teorii ludnościowych W3. Rozumie i potrafi opisać zjawiska i mechanizmy przejść demograficznych U1. Potrafi wyszukać i wybrać dane demograficzne charakteryzujące konkretne jednostki terytorialne U2. Umie analizować dane demograficzne w kontekście różnych scenariuszy procesów ludnościowych U3. Używa właściwej terminologii do opisu zjawisk i procesów ludnościowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest: 1. obecność na zajęciach 2. przygotowanie się do zajęć oraz aktywny udział w dyskusji 3. pozytywny wynik kolokwium (czyli osiągnięcie przynajmniej 50% maksymalnej sumy punktów z testu zaliczeniowego). O ocenie decyduje wynik kolokwium.Ocena ta będzie mogła być podwyższona o pół stopnia w przypadku dobrej aktywność i pracy na zajęciach lub obniżona o pół stopnia, w przypadku słabej aktywności i niezadowalającej pracy na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Cieślińska | |
Prowadzący grup: | Barbara Cieślińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student zapozna się z głównymi pojęciami i kategoriami demograficznymi, nauczy się analizować i korzystać z wybranych baz danych demograficznych. Podjęte zostaną próby rozpoznawania demograficznych uwarunkowań zjawisk socjologicznych oraz analizy wybranych faktów demograficznych w kontekście szerszych procesów ludnościowych i koncepcji demograficznych. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne 3. Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych. 4. Stan populacji na wybranych przykładach. Teoria przejścia demograficznego. 5. Struktury demograficzne i procesy reprodukcji ludności 6 Polityka ludnościowa w kontekście II przejścia demograficznego 7. Podsumowanie zajęć: kolokwium |
|
Literatura: |
1. M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar 2. M.Okólski, (2004, 2009), „Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie”, Warszawa: Scholar 3. Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna – NSP 2011, Warszawa: GUS 4. J.Kurkiewicz, (1992), „Podstawowe metody analizy demograficznej”, Warszawa: WN PWN 5. M. Kiełkowska( red.) (2013) Rynek pracy wobec zmian demograficznych, Warszawa: Instytut Obywatelski, 6. A.Giddens, (2005), „Socjologia”, Warszawa: WN PWN, Roz. 19., s. 625- 657 7. K.Kluzowa, (1999) „Ludność” w: „Encyklopedia Socjologii”, t.2, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 137-144. 8. B.Jałowiecki (2006), „Przemiany miast i zbiorowości miejskich” w: J.Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Scholar, s. 175-197. 9. Hrynkiewicz J. (red.), „O sytuacji ludzi starszych”, Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa 2013 10. Human Development Reports. Raporty ONZ na temat sytuacji demograficznej. 11. Raporty Rządowej Rady Ludnościowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.