Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demografia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-NSS3-1DEMSPO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Demografia społeczna
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SDNS_ZIMA
SZKOŁA DOKTORSKA
SZKOŁA DOKTORSKA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne specjalnościowe
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zakładamy, że student zapozna się z głównymi pojęciami i kategoriami demograficznymi, nauczy się analizować i korzystać z baz danych demograficznych. Będzie trafnie rozpoznawał demograficzne uwarunkowania zjawisk socjologicznych. Będzie potrafił analizować fakty demograficzne w kontekście szerszych procesów ludnościowych i koncepcji demograficznych.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Z-1. zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu demografii społecznej oraz źródłami danych demograficznych

Z-2. rozwijanie wiedzy na temat koncepcji demograficznych i ich zastosowania do analiz socjologicznych.

C-3. Pogłębienie wiedzy na temat demograficznych uwarunkowań w przebiegu Z procesów ludnościowych na różnych poziomach życia społecznego

Pełny opis:

• Profil studiów - ogólnoakademicki.

• Forma studiów–stacjonarne

• Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, konwersatorium

• Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne

• Rok studiów/semestr–rok I/sem. I., studia doktoranckie

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 h.

• Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje

• Punkty ECTS – liczba według programu studiów

• Bilans nakładu pracy studenta – udział w konwersatorium – 15 godzin, udział w konsultacjach - 3 godzin, przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin, przygotowanie do ćwiczeń: 12,5 godzin,

1. Zajęcia wprowadzające

2. Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne

3. Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych.

4. Stan populacji na wybranych przykładach. Teoria przejścia

demograficznego.

5. Struktury demograficzne i procesy reprodukcji ludności

6 Polityka ludnościowa w kontekście II przejścia demograficznego

7. Podsumowanie zajęć: kolokwium

Literatura:

1. M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar

2. M.Okólski, (2004, 2009), „Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie”, Warszawa: Scholar

3. Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna – NSP 2011, Warszawa: GUS

4. J.Kurkiewicz, (1992), „Podstawowe metody analizy demograficznej”, Warszawa: WN PWN

5. M. Kiełkowska( red.) (2013) Rynek pracy wobec zmian demograficznych, Warszawa: Instytut Obywatelski,

6. A.Giddens, (2005), „Socjologia”, Warszawa: WN PWN, Roz. 19., s. 625- 657

7. K.Kluzowa, (1999) „Ludność” w: „Encyklopedia Socjologii”, t.2, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 137-144.

8. B.Jałowiecki (2006), „Przemiany miast i zbiorowości miejskich” w: J.Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Scholar, s. 175-197.

9. Hrynkiewicz J. (red.), „O sytuacji ludzi starszych”, Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa 2013

10. Human Development Reports. Raporty ONZ na temat sytuacji demograficznej.

11. Raporty Rządowej Rady Ludnościowej

Efekty uczenia się:

W1. Umie zdefiniować podstawowe pojęcia demograficzne i formułować opinie na temat kształtowania się współczesnych zjawisk demograficznych i procesów ludnościowych

W2. Zna podłoże i cechy głównych nurtów teorii ludnościowych

W3. Rozumie i potrafi opisać zjawiska i mechanizmy przejść demograficznych

U1. Potrafi wyszukać i wybrać dane demograficzne charakteryzujące konkretne jednostki terytorialne

U2. Umie analizować dane demograficzne w kontekście różnych scenariuszy procesów ludnościowych

U3. Używa właściwej terminologii do opisu zjawisk i procesów ludnościowych

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest:

1. obecność na zajęciach

2. przygotowanie się do zajęć oraz aktywny udział w dyskusji

3. pozytywny wynik kolokwium (czyli osiągnięcie przynajmniej 50% maksymalnej sumy punktów z testu zaliczeniowego).

O ocenie decyduje wynik kolokwium.Ocena ta będzie mogła być podwyższona o pół stopnia w przypadku dobrej aktywność i pracy na zajęciach lub obniżona o pół stopnia, w przypadku słabej aktywności i niezadowalającej pracy na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Cieślińska
Prowadzący grup: Barbara Cieślińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapozna się z głównymi pojęciami i kategoriami demograficznymi, nauczy się analizować i korzystać z wybranych baz danych demograficznych. Podjęte zostaną próby rozpoznawania demograficznych uwarunkowań zjawisk socjologicznych oraz analizy wybranych faktów demograficznych w kontekście szerszych procesów ludnościowych i koncepcji demograficznych.

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne

3. Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych.

4. Stan populacji na wybranych przykładach. Teoria przejścia

demograficznego.

5. Struktury demograficzne i procesy reprodukcji ludności

6 Polityka ludnościowa w kontekście II przejścia demograficznego

7. Podsumowanie zajęć: kolokwium

Literatura:

1. M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar

2. M.Okólski, (2004, 2009), „Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie”, Warszawa: Scholar

3. Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna – NSP 2011, Warszawa: GUS

4. J.Kurkiewicz, (1992), „Podstawowe metody analizy demograficznej”, Warszawa: WN PWN

5. M. Kiełkowska( red.) (2013) Rynek pracy wobec zmian demograficznych, Warszawa: Instytut Obywatelski,

6. A.Giddens, (2005), „Socjologia”, Warszawa: WN PWN, Roz. 19., s. 625- 657

7. K.Kluzowa, (1999) „Ludność” w: „Encyklopedia Socjologii”, t.2, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 137-144.

8. B.Jałowiecki (2006), „Przemiany miast i zbiorowości miejskich” w: J.Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Scholar, s. 175-197.

9. Hrynkiewicz J. (red.), „O sytuacji ludzi starszych”, Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa 2013

10. Human Development Reports. Raporty ONZ na temat sytuacji demograficznej.

11. Raporty Rządowej Rady Ludnościowej

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Cieślińska
Prowadzący grup: Barbara Cieślińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapozna się z głównymi pojęciami i kategoriami demograficznymi, nauczy się analizować i korzystać z wybranych baz danych demograficznych. Podjęte zostaną próby rozpoznawania demograficznych uwarunkowań zjawisk socjologicznych oraz analizy wybranych faktów demograficznych w kontekście szerszych procesów ludnościowych i koncepcji demograficznych.

Pełny opis:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne

3. Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych.

4. Stan populacji na wybranych przykładach. Teoria przejścia

demograficznego.

5. Struktury demograficzne i procesy reprodukcji ludności

6 Polityka ludnościowa w kontekście II przejścia demograficznego

7. Podsumowanie zajęć: kolokwium

Literatura:

1. M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar

2. M.Okólski, (2004, 2009), „Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie”, Warszawa: Scholar

3. Ludność. Stan i struktura demograficzno-społeczna – NSP 2011, Warszawa: GUS

4. J.Kurkiewicz, (1992), „Podstawowe metody analizy demograficznej”, Warszawa: WN PWN

5. M. Kiełkowska( red.) (2013) Rynek pracy wobec zmian demograficznych, Warszawa: Instytut Obywatelski,

6. A.Giddens, (2005), „Socjologia”, Warszawa: WN PWN, Roz. 19., s. 625- 657

7. K.Kluzowa, (1999) „Ludność” w: „Encyklopedia Socjologii”, t.2, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 137-144.

8. B.Jałowiecki (2006), „Przemiany miast i zbiorowości miejskich” w: J.Wasilewski (red.) Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Scholar, s. 175-197.

9. Hrynkiewicz J. (red.), „O sytuacji ludzi starszych”, Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa 2013

10. Human Development Reports. Raporty ONZ na temat sytuacji demograficznej.

11. Raporty Rządowej Rady Ludnościowej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)