Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań socjologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-NSS3-1METBSOC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań socjologicznych
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SZKOŁA DOKTORSKA SEMESTR LETNI
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Doktoranci SDNS UwB (w zakresie socjologii) przeszli kursy metodologii na studiach licencjackich i magisterskich. Nawet jeśli takich kursów nie przeszli, to aby podjąć studia doktoranckie z socjologii musieli nauczyć się metodologii w drodze samokształcenia. Ich wiedza została wstępnie zweryfikowana podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Prezentowany tu kurs zakłada więc istnienie tej wiedzy.

Kurs w SDNS ma na celu pogłębienie wiedzy niezbędnej do rozumienia zaawansowanych zagadnień metodologii badań socjologicznych, a w szczególności zagadnień mieszczących się pomiędzy metodami jakościowymi a ilościowymi, na styku różnych dyscyplin. To pogłębienie i udoskonalenie służyć mają lepszemu przygotowaniu badań potrzebnych do napisania rozprawy doktorskiej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Socjologia jest szybko rozwijającą się dyscypliną należącą do dziedziny empirycznych nauk społecznych. Jej podstawowym zadaniem jest gromadzenie, analiza i interpretacja danych społecznych.

Celem kursu jest przypomnienie (poznanie) złożonych podstaw współczesnej metodologii badań społecznych, wskazanie różnic (ale i ich relatywności) między metodami ilościowymi a jakościowymi, wskazanie możliwości prowadzenia badań jakościowych z użyciem technologii komputerowych, wskazanie możliwości badań internetowych i problemów z tym związanych, oraz wybranych problemów etycznych związanych z badaniami terenowymi.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarna

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów - I, sem. II

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu

Metody dydaktyczne - wykład

Punkty ECTS - dla przedmiotu nie przewiduje się tej punktacji

Bilans nakładu pracy studenta -- udział w zajęciach 15 godzin; przygotowanie do zajęć i sprawdzianu 30 godzin; udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 godzin; esej 20 godzin; sprawdzian 4 godziny. Razem 74 godziny.

Wskaźniki ilościowe -- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciele -- 24 godziny oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin.

Literatura:

Podręczniki (fragmenty):

-- Konecki Krzysztof. 2000. STUDIA Z METODOLOGII BADAŃ JAKOŚCIOWYCH. TEORIA UGRUNTOWANA. Warszawa: WN PWN.

-- Frankfort-Nachmias Chava i David Nachmias. 2001. METODY BADAWCZE W NAUKACH SPOŁECZNYCH. Warszawa: Zysk i S-ka, zwłaszcza Część I "Podstawy badań empirycznych", s. 16-87.

-- Nowak Stefan. 1985. METODOLOGIA BADAŃ SPOŁECZNYCH. Warszawa: PWN, s. 19-38.

Inne teksty omawiane podczas zajęć:

-- Bielecka-Prus Joanna. 2014. "Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ X, 3, s. 76-95 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Bielska Beata. 2016. "Praktyki ukrywania. O pułapkach, pokusach i pożytkach z badań niejawnych", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ XII, 3, s. 70-86 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Dytczak Mirosław i Grzegorz Ginda. 2015. Miejsce metody DEMATEL w rozwiązywaniu złożonych zadań decyzyjnych. Zeszyty Naukowe WSB we Wrocławiu: 5-15 (Wyślę PT Słuchaczom).

-- Fine Gary Alan. 2010. "Dziesięć kłamstw etnografii. Dylematy etyczne w terenie", w: Katarzyna Kaniowska i Noemi Modnicka, red., ETYCZNE PROBLEMY BADAŃ ANTROPOLOGICZNYCH, Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 87-112 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Greenwood Davydd J. 2012. "Action research, czyli o badaniach w działaniu", w: Dariuszs Jemielniak, red., BADANIA JAKOŚCIOWE. PODEJŚCIA I TEORIE. tom 1. , Warszawa: WN PWN, s. 115-140.

-- Hensel Przemysław i Beata Glinka. 2012. "Teoria ugruntowana", w: Dariusz Jemielniak, red., BADANIA JAKOŚCIOWE. PODEJŚCIA I TEORIE. tom 1. , Warszawa: WN PWN, s. 89-114.

-- Kacperczyk Anna. 2014. "Autoetnografia -- technika, metoda, nowy paradygmat? O metodzie i statusie autoetnografii", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ X, 3, s. 32-74 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Marcus George E. 1995. „Ethnography in/of the World System. The Emergence of Multi-sited Ethnography”. ANNUAL REVIEW OF ANTHROPOLOGY 24, s. 95-117 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Niedbalski Jakub. 2013. "CAQDAS -- oprogramowanie do komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych. Historia, ewolucja i przyszłość", PRZEGLĄD SOCJOLOGICZNY 61, 1, s. 153-167 (Wyślę PT Słuchaczom).

-- Pietrowicz Krzysztof. 2016. PODEJŚCIE SIECIOWE W SOCJOLOGII. PRZYCZÓŁKI, SPLECENIA I PRZEOBRAŻENIA DYSCYPLINY. Bydgoszcz: Epigram.

-- Siuda Piotr. 2016. "Wprowadzenie. Przełamywanie metodologicznych podziałów w rozważaniach o internetowych metodach badawczych", w: Piotr Siuda, red., METODY BADAŃ ON-LINE, Warszawa: Katedra, s. 7-27 (Wyślę PT Słuchaczom).

-- Stephenson David. 2019. Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic. Warszawa: Helion.

-- Wimmer Andreas and Nina Glick Schiller. 2002. "Methodological nationalism and beyond. Nation-state building, migration and the social sciences", GLOBAL NETWORKS 2, 4, s. 301-334 (wyślę PT Słuchaczom).

Efekty uczenia się:

Słuchacz uzyskuje pogłębioną wiedzę na temat głównych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, w tym szczególnie w dyscyplinie socjologia. Zna metody ilościowe i jakościowe służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społecznych -- SDNS_WG04

-- Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, konsultacje, sprawdzian zaliczeniowy

Wykorzystując wiedzę z dziedziny nauk społecznych oraz adekwatną metodologię nauk, słuchacz potrafi identyfikować problemy badawcze, zadawać pytania badawcze dotyczące funkcjonowania społeczeństwa oraz przedstawić potencjalne sposoby ich rozwiązywania -- SDNS_UW01

-- Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, konsultacje, sprawdzian zaliczeniowy.

Metody i kryteria oceniania:

Wskazane w Części B

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bieńkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Socjologia jest szybko rozwijającą się dyscypliną należącą do dziedziny empirycznych nauk społecznych. Jej podstawowym zadaniem jest gromadzenie, analiza i interpretacja danych społecznych.

Celem kursu jest przypomnienie (poznanie) złożonych podstaw współczesnej metodologii badań społecznych, wskazanie różnic (ale i ich relatywności) między metodami ilościowymi a jakościowymi, wskazanie możliwości prowadzenia badań jakościowych z użyciem technologii komputerowych, wskazanie możliwości badań internetowych i problemów z tym związanych, oraz wybranych problemów etycznych związanych z badaniami terenowymi.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarna

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów - I, sem. II

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu

Metody dydaktyczne - wykład

Punkty ECTS - dla przedmiotu nie przewiduje się tej punktacji

Bilans nakładu pracy studenta -- udział w zajęciach 15 godzin; przygotowanie do zajęć i sprawdzianu 30 godzin; udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 godzin; esej 20 godzin; sprawdzian 4 godziny. Razem 74 godziny.

Wskaźniki ilościowe -- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciele -- 24 godziny oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin.

Literatura:

Podręczniki (fragmenty):

-- Konecki Krzysztof. 2000. STUDIA Z METODOLOGII BADAŃ JAKOŚCIOWYCH. TEORIA UGRUNTOWANA. Warszawa: WN PWN.

-- Frankfort-Nachmias Chava i David Nachmias. 2001. METODY BADAWCZE W NAUKACH SPOŁECZNYCH. Warszawa: Zysk i S-ka, zwłaszcza Część I "Podstawy badań empirycznych", s. 16-87.

-- Nowak Stefan. 1985. METODOLOGIA BADAŃ SPOŁECZNYCH. Warszawa: PWN, s. 19-38.

Inne teksty omawiane podczas zajęć:

-- Bielecka-Prus Joanna. 2014. "Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ X, 3, s. 76-95 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Bielska Beata. 2016. "Praktyki ukrywania. O pułapkach, pokusach i pożytkach z badań niejawnych", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ XII, 3, s. 70-86 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Dytczak Mirosław i Grzegorz Ginda. 2015. Miejsce metody DEMATEL w rozwiązywaniu złożonych zadań decyzyjnych. Zeszyty Naukowe WSB we Wrocławiu: 5-15 (Wyślę PT Słuchaczom).

-- Fine Gary Alan. 2010. "Dziesięć kłamstw etnografii. Dylematy etyczne w terenie", w: Katarzyna Kaniowska i Noemi Modnicka, red., ETYCZNE PROBLEMY BADAŃ ANTROPOLOGICZNYCH, Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 87-112 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Greenwood Davydd J. 2012. "Action research, czyli o badaniach w działaniu", w: Dariuszs Jemielniak, red., BADANIA JAKOŚCIOWE. PODEJŚCIA I TEORIE. tom 1. , Warszawa: WN PWN, s. 115-140.

-- Hensel Przemysław i Beata Glinka. 2012. "Teoria ugruntowana", w: Dariusz Jemielniak, red., BADANIA JAKOŚCIOWE. PODEJŚCIA I TEORIE. tom 1. , Warszawa: WN PWN, s. 89-114.

-- Kacperczyk Anna. 2014. "Autoetnografia -- technika, metoda, nowy paradygmat? O metodzie i statusie autoetnografii", PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ X, 3, s. 32-74 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Marcus George E. 1995. „Ethnography in/of the World System. The Emergence of Multi-sited Ethnography”. ANNUAL REVIEW OF ANTHROPOLOGY 24, s. 95-117 (wyślę PT Słuchaczom).

-- Niedbalski Jakub. 2013. "CAQDAS -- oprogramowanie do komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych. Historia, ewolucja i przyszłość", PRZEGLĄD SOCJOLOGICZNY 61, 1, s. 153-167 (Wyślę PT Słuchaczom).

-- Pietrowicz Krzysztof. 2016. PODEJŚCIE SIECIOWE W SOCJOLOGII. PRZYCZÓŁKI, SPLECENIA I PRZEOBRAŻENIA DYSCYPLINY. Bydgoszcz: Epigram.

-- Siuda Piotr. 2016. "Wprowadzenie. Przełamywanie metodologicznych podziałów w rozważaniach o internetowych metodach badawczych", w: Piotr Siuda, red., METODY BADAŃ ON-LINE, Warszawa: Katedra, s. 7-27 (Wyślę PT Słuchaczom).

-- Stephenson David. 2019. Big Data, nauka o danych i AI bez tajemnic. Warszawa: Helion.

-- Wimmer Andreas and Nina Glick Schiller. 2002. "Methodological nationalism and beyond. Nation-state building, migration and the social sciences", GLOBAL NETWORKS 2, 4, s. 301-334 (wyślę PT Słuchaczom).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bieńkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)