Etnopedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-PES3-1ETNO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Etnopedagogika |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SZKOŁA DOKTORSKA SEMESTR LETNI |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaznajomienie z kanonami przykładowych kultur Uwrażliwienie na odmienności kulturowe Uświadomienie znaczenia i wpływu kultury na konstruowanie tożsamości Zdobycie umiejętności konstruowania programów edukacji wielokulturowej i międzykulturowej |
Skrócony opis: |
Etnopedagogika to przedmiot analizujący problematykę kultury w edukacji. Dyskusje i analizy dotyczą kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczyciela i kształtowania postaw otwartych wychowanków. |
Pełny opis: |
Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/pedagogika Rok studiów/semestr – rok: I sem 2 Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. konwersatorium Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana oraz konsultacje. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach - 15 godz., udział w konsultacjach 30 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godzin; - nakład pracy doktoranta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godzin. 1. Przedmiot etnopedagogiki wobec współczesnych wyzwań. 2. Edukacja i enkulturacja w procesie wspierania rozwoju człowieka i jego kultury. 3. Etnopedagogika wobec polityki wielokulturowości. 4. Interpretacja kultury w ujęciu etnopedagogiki (kultura lokalna, kultura pogranicza, kultury narodowe w wielokulturowym świecie, kultura obywatelska, kultura państw kształtujących społeczeństwa wielokulturowe, wielokulturowa cywilizacja europejska). 5. Tradycja i kultura pamięci zbiorowej w kontekście etnopedagogicznym. 6. Kultura pamięci zbiorowej. 7. Integracja kultur ukierunkowana na kształtowanie indywidualnego i grupowego kapitału międzykulturowego. 8. Teoria wielozakresowej i wielowymiarowej tożsamości (TWiWT) w kontekście nieustannego stawania się i bycia sobą. |
Literatura: |
Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2018 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość, Wydawnictwo Studenckie TRANS HUMANA, Białystok 2007 Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000 Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000 Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002 Paweł Boski, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska – Peyre, Tożsamość a odmienność kulturowa, Instytut Psychologii PAN, Warszawa 1992 Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005 Andrzej Sadowski, Mirosława Czerniawska, Tożsamość Polaków na pograniczach, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999 ▪ Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2005 r. |
Efekty uczenia się: |
SDNS_WG02 Wiesz, absolwent posiada: -specjalistyczną wiedzę z zakresu nauk społecznych. Rozumie istotę zjawisk społecznych i procesów społecznych. SDNS_UK03 Umiejętności, absolwent potrafi: - poprowadzić dyskusję na istotne tematy związane z rozwojem człowieka oraz funkcjonowaniem gospodarki i społeczeństwa - SDNS_UK03; SDNS_KK03 Kompetencje, absolwent jest gotów: - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana Zaliczenie na ocenę: praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Nikitorowicz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Nikitorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Etnopedagogika to przedmiot analizujący problematykę kultury w edukacji. Dyskusje i analizy dotyczą kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczyciela i kształtowania postaw otwartych wychowanków. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot etnopedagogiki wobec współczesnych wyzwań. 2. Edukacja i enkulturacja w procesie wspierania rozwoju człowieka i jego kultury. 3. Etnopedagogika wobec polityki wielokulturowości. 4. Interpretacja kultury w ujęciu etnopedagogiki (kultura lokalna, kultura pogranicza, kultury narodowe w wielokulturowym świecie, kultura obywatelska, kultura państw kształtujących społeczeństwa wielokulturowe, wielokulturowa cywilizacja europejska). 5. Tradycja i kultura pamięci zbiorowej w kontekście etnopedagogicznym. 6. Kultura pamięci zbiorowej. 7. Integracja kultur ukierunkowana na kształtowanie indywidualnego i grupowego kapitału międzykulturowego. 8. Teoria wielozakresowej i wielowymiarowej tożsamości (TWiWT) w kontekście nieustannego stawania się i bycia sobą. |
|
Literatura: |
Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2018 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość, Wydawnictwo Studenckie TRANS HUMANA, Białystok 2007 Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000 Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000 Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002 Paweł Boski, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska – Peyre, Tożsamość a odmienność kulturowa, Instytut Psychologii PAN, Warszawa 1992 Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005 Andrzej Sadowski, Mirosława Czerniawska, Tożsamość Polaków na pograniczach, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999 ▪ Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2005 r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Nikitorowicz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Nikitorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.