Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etnopedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-PES3-1ETNO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etnopedagogika
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SZKOŁA DOKTORSKA SEMESTR LETNI
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zaznajomienie z kanonami przykładowych kultur


Uwrażliwienie na odmienności kulturowe


Uświadomienie znaczenia i wpływu kultury na konstruowanie tożsamości


Zdobycie umiejętności konstruowania programów edukacji wielokulturowej i międzykulturowej

Skrócony opis:

Etnopedagogika to przedmiot analizujący problematykę kultury w edukacji. Dyskusje i analizy dotyczą kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczyciela i kształtowania postaw otwartych wychowanków.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/pedagogika

Rok studiów/semestr – rok: I sem 2

Wymagania wstępne - brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godz. konwersatorium

Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana oraz konsultacje.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach - 15 godz., udział w konsultacjach 30 godz.

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godzin;

- nakład pracy doktoranta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godzin.

1. Przedmiot etnopedagogiki wobec współczesnych wyzwań.     

2. Edukacja i enkulturacja w procesie wspierania rozwoju człowieka i jego kultury.

3. Etnopedagogika wobec polityki wielokulturowości.

4. Interpretacja kultury w ujęciu etnopedagogiki (kultura lokalna, kultura pogranicza, kultury narodowe w wielokulturowym świecie, kultura obywatelska, kultura państw kształtujących społeczeństwa wielokulturowe, wielokulturowa cywilizacja europejska).  

5. Tradycja i kultura pamięci zbiorowej w kontekście etnopedagogicznym.

6. Kultura pamięci zbiorowej.   

7. Integracja kultur ukierunkowana na kształtowanie indywidualnego i grupowego kapitału międzykulturowego.

8. Teoria wielozakresowej i wielowymiarowej tożsamości (TWiWT) w kontekście nieustannego stawania się i bycia sobą.

Literatura:

Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2018

Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość, Wydawnictwo Studenckie TRANS HUMANA, Białystok 2007

Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000

Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000

Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002

Paweł Boski, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska – Peyre, Tożsamość a odmienność kulturowa, Instytut Psychologii PAN, Warszawa 1992

Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005

Andrzej Sadowski, Mirosława Czerniawska, Tożsamość Polaków na pograniczach, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999

▪ Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2005 r.

Efekty uczenia się:

SDNS_WG02 Wiesz, absolwent posiada:

-specjalistyczną wiedzę z zakresu nauk społecznych. Rozumie istotę zjawisk społecznych i procesów społecznych.

SDNS_UK03 Umiejętności, absolwent potrafi:

- poprowadzić dyskusję na istotne tematy związane z rozwojem człowieka oraz funkcjonowaniem gospodarki i społeczeństwa - SDNS_UK03;

SDNS_KK03 Kompetencje, absolwent jest gotów:

- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana

Zaliczenie na ocenę: praca pisemna

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Nikitorowicz
Prowadzący grup: Jerzy Nikitorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Etnopedagogika to przedmiot analizujący problematykę kultury w edukacji. Dyskusje i analizy dotyczą kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczyciela i kształtowania postaw otwartych wychowanków.

Pełny opis:

1. Przedmiot etnopedagogiki wobec współczesnych wyzwań.     

2. Edukacja i enkulturacja w procesie wspierania rozwoju człowieka i jego kultury.

3. Etnopedagogika wobec polityki wielokulturowości.

4. Interpretacja kultury w ujęciu etnopedagogiki (kultura lokalna, kultura pogranicza, kultury narodowe w wielokulturowym świecie, kultura obywatelska, kultura państw kształtujących społeczeństwa wielokulturowe, wielokulturowa cywilizacja europejska).  

5. Tradycja i kultura pamięci zbiorowej w kontekście etnopedagogicznym.

6. Kultura pamięci zbiorowej.   

7. Integracja kultur ukierunkowana na kształtowanie indywidualnego i grupowego kapitału międzykulturowego.

8. Teoria wielozakresowej i wielowymiarowej tożsamości (TWiWT) w kontekście nieustannego stawania się i bycia sobą.

Literatura:

Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2018

Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość, Wydawnictwo Studenckie TRANS HUMANA, Białystok 2007

Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000

Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000

Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002

Paweł Boski, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska – Peyre, Tożsamość a odmienność kulturowa, Instytut Psychologii PAN, Warszawa 1992

Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005

Andrzej Sadowski, Mirosława Czerniawska, Tożsamość Polaków na pograniczach, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999

▪ Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2005 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Nikitorowicz
Prowadzący grup: Jerzy Nikitorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)