Dylematy tożsamości współczesnego człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-PES3-2DTWC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dylematy tożsamości współczesnego człowieka |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SDNS_ZIMA SZKOŁA DOKTORSKA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Treści: Wyjaśnienie takich pojęć jak: tożsamość indywidualna, społeczna, kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość Zapoznanie z teoriami i koncepcjami kształtowania się tożsamości Przedstawienie zjawisk współczesnego świata w kontekście różnic kulturowych, stereotypów, uprzedzeń oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi Prezentacja dylematów tożsamości na podstawie biografii i autobiografii Analiza dylematów tożsamościowych w kontekście pokoleniowym i różnic kulturowych Wiedza: Poznanie teorii i koncepcji kształtowania się tożsamości Poznanie i zrozumienie pojęć związanych z kategorią tożsamości Wiedza na temat zjawisk współczesnego świata rzutująca na proces kształtującej się tożsamości Wiedza dotycząca własnych uwarunkowań kulturowych oraz ich znaczenia na postrzeganie świata, postawy Wiedza na temat możliwości kreowania tożsamości, możliwości godzenia zakresów i wymiarów tożsamości Umiejętności - umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów tożsamościowych - umiejętność budowania pozytywnych relacji z Innymi - umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zróżnicowania kulturowego - umiejętność analizowania wartości, zasad i zachowań Innego - doskonalenie umiejętności porozumienia , radzenia sobie z trudnościami w kontekstach międzykulturowych - zdolność krytycznej refleksji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń - umiejętność efektywnej pracy pedagogicznej w instytucjach edukacyjnych , w społeczeństwie wielokulturowym Postawy Świadomość istnienia różnic kulturowych i odmiennych tożsamości Uwrażliwienie na odmiennie kształtujące się tożsamości Postrzeganie odmiennych tożsamości, podwojonych, hybrydowych jako potencjału Otwarta postawa wobec tradycji innych kultur i odmiennego procesu kształtowania się tożsamości Akceptacja, tolerancja wobec odmienności tożsamościowych Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele: - wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na kształtowanie się tożsamości - postawa tolerancji dla niejednoznaczności tożsamości - przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością i dynamiką tożsamości - doskonalenie umiejętności dialogicznych zakresów i wymiarów tożsamości |
Pełny opis: |
Treści: Wyjaśnienie takich pojęć jak: tożsamość indywidualna, społeczna, kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość Zapoznanie z teoriami i koncepcjami kształtowania się tożsamości Przedstawienie zjawisk współczesnego świata w kontekście różnic kulturowych, stereotypów, uprzedzeń oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi Prezentacja dylematów tożsamości na podstawie biografii i autobiografii Analiza dylematów tożsamościowych w kontekście pokoleniowym i różnic kulturowych Wiedza: Poznanie teorii i koncepcji kształtowania się tożsamości Poznanie i zrozumienie pojęć związanych z kategorią tożsamości Wiedza na temat zjawisk współczesnego świata rzutująca na proces kształtującej się tożsamości Wiedza dotycząca własnych uwarunkowań kulturowych oraz ich znaczenia na postrzeganie świata, postawy Wiedza na temat możliwości kreowania tożsamości, możliwości godzenia zakresów i wymiarów tożsamości Umiejętności - umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów tożsamościowych - umiejętność budowania pozytywnych relacji z Innymi - umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zróżnicowania kulturowego - umiejętność analizowania wartości, zasad i zachowań Innego - doskonalenie umiejętności porozumienia , radzenia sobie z trudnościami w kontekstach międzykulturowych - zdolność krytycznej refleksji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń - umiejętność efektywnej pracy pedagogicznej w instytucjach edukacyjnych , w społeczeństwie wielokulturowym Postawy Świadomość istnienia różnic kulturowych i odmiennych tożsamości Uwrażliwienie na odmiennie kształtujące się tożsamości Postrzeganie odmiennych tożsamości, podwojonych, hybrydowych jako potencjału Otwarta postawa wobec tradycji innych kultur i odmiennego procesu kształtowania się tożsamości Akceptacja, tolerancja wobec odmienności tożsamościowych Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. |
Literatura: |
Anna Szyfer, Zapisane w pamięci. Z badań etnografa, Poznanń 2006, Wyd. Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk Dariusz Rott (red.) Ludzie w drodze. Migracje, granice, tożsamość, Łomoża-Siedlce 2022, Wyd. „Stopka” i Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im F. Karpińskiego Jakub Knap, Magdalena Roszczynialska, Katarzyna Wydolny-Tatar (red.) Tropy biograficzne. Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych, Kraków 2017, Wyd. Naukowe UP Irena Szlachcicowi (red.) Biografia a tożsamość, Wyd Szyfer Wrocławskiego, Wrocław 2003 Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Adam Konopnicki (red.) Pamięć – Historia – Tożsamość. Edukacja i polityka historyczna w procesie konstruowania narracji naszej wspólnoty, „Impuls” Kraków 2019. Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokultuowosci i ustawicznie kształtującej się tożsamości, „Impuls”, Kraków 2017 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020 Marcin Starnawski, Socjalizacja i tożsamość żydowska w Polsce powojennej. Narracje emigrantów z pokolenia marca ’68, Wyd Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016 Zygmunt Bauman, Sztuka życia, Wyd Literackie, Karkó1) 2009 Bronisław Gołębiowski (red.), Siedem granic, osiem kultur i Europa, „Stopka”. Łomża 2001 Anna Szyfer, Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Wyd Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznanń 2005 Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000 Justyna Pilarska, Wielowymiarowa tożsamość współczesnych Bośniaków, Wrocław 2014, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe Zbyszko Melosik, Mirosław J. Szymański (red.) Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wyd. Akademii Pedagogik Specjalnje , W-wa 2016 Czasopisma: „Edukacja międzykulturowa” wyd. „Adam Marszałek, wybrane numery z ostatnich lat „Pedagogika społeczna” „Kultura i Edukacja” Z zakresu projektowania uniwersalnego: • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) • Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment • „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020 dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf • „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online: http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf Efekty kształcenia/Efekty uczenia się: Należy wskazać kierunkowe efekty kształcenia/efekty uczenia się zakładane do realizacji w ramach danego przedmiotu. |
Efekty uczenia się: |
SDNS_WG01; SDNS-WG03; SDNS-K002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium; Przygotowanie eseju w kontekście problemów tożsamościowych współczesnego człowieka i wyzwań edukacyjnych w tym zakresie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Nikitorowicz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Nikitorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Cele: - wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na kształtowanie się tożsamości - postawa tolerancji dla niejednoznaczności tożsamości - przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością i dynamiką tożsamości - doskonalenie umiejętności dialogicznych zakresów i wymiarów tożsamości Jenym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. |
|
Pełny opis: |
Treści: Wyjaśnienie takich pojęć jak: tożsamość indywidualna, społeczna, kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość Zapoznanie z teoriami i koncepcjami kształtowania się tożsamości Przedstawienie zjawisk współczesnego świata w kontekście różnic kulturowych, stereotypów, uprzedzeń oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi Prezentacja dylematów tożsamości na podstawie biografii i autobiografii Analiza dylematów tożsamościowych w kontekście pokoleniowym i różnic kulturowych Wiedza: Poznanie teorii i koncepcji kształtowania się tożsamości Poznanie i zrozumienie pojęć związanych z kategorią tożsamości Wiedza na temat zjawisk współczesnego świata rzutująca na proces kształtującej się tożsamości Wiedza dotycząca własnych uwarunkowań kulturowych oraz ich znaczenia na postrzeganie świata, postawy Wiedza na temat możliwości kreowania tożsamości, możliwości godzenia zakresów i wymiarów tożsamości Umiejętności - umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów tożsamościowych - umiejętność budowania pozytywnych relacji z Innymi - umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zróżnicowania kulturowego - umiejętność analizowania wartości, zasad i zachowań Innego - doskonalenie umiejętności porozumienia , radzenia sobie z trudnościami w kontekstach międzykulturowych - zdolność krytycznej refleksji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń - umiejętność efektywnej pracy pedagogicznej w instytucjach edukacyjnych , w społeczeństwie wielokulturowym Postawy Świadomość istnienia różnic kulturowych i odmiennych tożsamości Uwrażliwienie na odmiennie kształtujące się tożsamości Postrzeganie odmiennych tożsamości, podwojonych, hybrydowych jako potencjału Otwarta postawa wobec tradycji innych kultur i odmiennego procesu kształtowania się tożsamości Akceptacja, tolerancja wobec odmienności tożsamościowych Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. |
|
Literatura: |
Anna Szyfer, Zapisane w pamięci. Z badań etnografa, Poznanń 2006, Wyd. Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk Dariusz Rott (red.) Ludzie w drodze. Migracje, granice, tożsamość, Łomoża-Siedlce 2022, Wyd. „Stopka” i Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im F. Karpińskiego Jakub Knap, Magdalena Roszczynialska, Katarzyna Wydolny-Tatar (red.) Tropy biograficzne. Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych, Kraków 2017, Wyd. Naukowe UP Irena Szlachcicowi (red.) Biografia a tożsamość, Wyd Szyfer Wrocławskiego, Wrocław 2003 Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Adam Konopnicki (red.) Pamięć – Historia – Tożsamość. Edukacja i polityka historyczna w procesie konstruowania narracji naszej wspólnoty, „Impuls” Kraków 2019. Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokultuowosci i ustawicznie kształtującej się tożsamości, „Impuls”, Kraków 2017 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020 Marcin Starnawski, Socjalizacja i tożsamość żydowska w Polsce powojennej. Narracje emigrantów z pokolenia marca ’68, Wyd Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016 Zygmunt Bauman, Sztuka życia, Wyd Literackie, Karkó1) 2009 Bronisław Gołębiowski (red.), Siedem granic, osiem kultur i Europa, „Stopka”. Łomża 2001 Anna Szyfer, Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Wyd Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznanń 2005 Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000 Justyna Pilarska, Wielowymiarowa tożsamość współczesnych Bośniaków, Wrocław 2014, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe Zbyszko Melosik, Mirosław J. Szymański (red.) Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wyd. Akademii Pedagogik Specjalnje , W-wa 2016 Czasopisma: „Edukacja międzykulturowa” wyd. „Adam Marszałek, wybrane numery z ostatnich lat „Pedagogika społeczna” „Kultura i Edukacja” Z zakresu projektowania uniwersalnego: • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) • Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment • „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020 dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf • „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online: http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf Efekty kształcenia/Efekty uczenia się: Należy wskazać kierunkowe efekty kształcenia/efekty uczenia się zakładane do realizacji w ramach danego przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.