Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dylematy tożsamości współczesnego człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-PES3-2DTWC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dylematy tożsamości współczesnego człowieka
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SDNS_ZIMA
SZKOŁA DOKTORSKA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Treści:

Wyjaśnienie takich pojęć jak: tożsamość indywidualna, społeczna, kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość

Zapoznanie z teoriami i koncepcjami kształtowania się tożsamości

Przedstawienie zjawisk współczesnego świata w kontekście różnic kulturowych, stereotypów, uprzedzeń oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi

Prezentacja dylematów tożsamości na podstawie biografii i autobiografii

Analiza dylematów tożsamościowych w kontekście pokoleniowym i różnic kulturowych




Wiedza:

Poznanie teorii i koncepcji kształtowania się tożsamości

Poznanie i zrozumienie pojęć związanych z kategorią tożsamości

Wiedza na temat zjawisk współczesnego świata rzutująca na proces kształtującej się tożsamości

Wiedza dotycząca własnych uwarunkowań kulturowych oraz ich znaczenia na postrzeganie świata, postawy

Wiedza na temat możliwości kreowania tożsamości, możliwości godzenia zakresów i wymiarów tożsamości


Umiejętności

- umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów tożsamościowych

- umiejętność budowania pozytywnych relacji z Innymi

- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zróżnicowania kulturowego

- umiejętność analizowania wartości, zasad i zachowań Innego

- doskonalenie umiejętności porozumienia , radzenia sobie z trudnościami w kontekstach międzykulturowych

- zdolność krytycznej refleksji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń

- umiejętność efektywnej pracy pedagogicznej w instytucjach edukacyjnych , w społeczeństwie wielokulturowym


Postawy

Świadomość istnienia różnic kulturowych i odmiennych tożsamości

Uwrażliwienie na odmiennie kształtujące się tożsamości

Postrzeganie odmiennych tożsamości, podwojonych, hybrydowych jako potencjału

Otwarta postawa wobec tradycji innych kultur i odmiennego procesu kształtowania się tożsamości

Akceptacja, tolerancja wobec odmienności tożsamościowych


Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Cele:

- wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na kształtowanie się tożsamości

- postawa tolerancji dla niejednoznaczności tożsamości

- przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością i dynamiką tożsamości

- doskonalenie umiejętności dialogicznych zakresów i wymiarów tożsamości

Pełny opis:

Treści:

Wyjaśnienie takich pojęć jak: tożsamość indywidualna, społeczna, kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość

Zapoznanie z teoriami i koncepcjami kształtowania się tożsamości

Przedstawienie zjawisk współczesnego świata w kontekście różnic kulturowych, stereotypów, uprzedzeń oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi

Prezentacja dylematów tożsamości na podstawie biografii i autobiografii

Analiza dylematów tożsamościowych w kontekście pokoleniowym i różnic kulturowych

Wiedza:

Poznanie teorii i koncepcji kształtowania się tożsamości

Poznanie i zrozumienie pojęć związanych z kategorią tożsamości

Wiedza na temat zjawisk współczesnego świata rzutująca na proces kształtującej się tożsamości

Wiedza dotycząca własnych uwarunkowań kulturowych oraz ich znaczenia na postrzeganie świata, postawy

Wiedza na temat możliwości kreowania tożsamości, możliwości godzenia zakresów i wymiarów tożsamości

Umiejętności

- umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów tożsamościowych

- umiejętność budowania pozytywnych relacji z Innymi

- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zróżnicowania kulturowego

- umiejętność analizowania wartości, zasad i zachowań Innego

- doskonalenie umiejętności porozumienia , radzenia sobie z trudnościami w kontekstach międzykulturowych

- zdolność krytycznej refleksji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń

- umiejętność efektywnej pracy pedagogicznej w instytucjach edukacyjnych , w społeczeństwie wielokulturowym

Postawy

Świadomość istnienia różnic kulturowych i odmiennych tożsamości

Uwrażliwienie na odmiennie kształtujące się tożsamości

Postrzeganie odmiennych tożsamości, podwojonych, hybrydowych jako potencjału

Otwarta postawa wobec tradycji innych kultur i odmiennego procesu kształtowania się tożsamości

Akceptacja, tolerancja wobec odmienności tożsamościowych

Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego.

Literatura:

Anna Szyfer, Zapisane w pamięci. Z badań etnografa, Poznanń 2006, Wyd. Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk

Dariusz Rott (red.) Ludzie w drodze. Migracje, granice, tożsamość, Łomoża-Siedlce 2022, Wyd. „Stopka” i Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im F. Karpińskiego

Jakub Knap, Magdalena Roszczynialska, Katarzyna Wydolny-Tatar (red.) Tropy biograficzne. Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych, Kraków 2017, Wyd. Naukowe UP

Irena Szlachcicowi (red.) Biografia a tożsamość, Wyd Szyfer Wrocławskiego, Wrocław 2003

Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Adam Konopnicki (red.) Pamięć – Historia – Tożsamość. Edukacja i polityka historyczna w procesie konstruowania narracji naszej wspólnoty, „Impuls” Kraków 2019.

Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokultuowosci i ustawicznie kształtującej się tożsamości, „Impuls”, Kraków 2017

Jerzy Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020

Marcin Starnawski, Socjalizacja i tożsamość żydowska w Polsce powojennej. Narracje emigrantów z pokolenia marca ’68, Wyd Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016

Zygmunt Bauman, Sztuka życia, Wyd Literackie, Karkó1) 2009

Bronisław Gołębiowski (red.), Siedem granic, osiem kultur i Europa, „Stopka”. Łomża 2001

Anna Szyfer, Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Wyd Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznanń 2005

Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000

Justyna Pilarska, Wielowymiarowa tożsamość współczesnych Bośniaków, Wrocław 2014, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe

Zbyszko Melosik, Mirosław J. Szymański (red.) Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wyd. Akademii Pedagogik Specjalnje , W-wa 2016

Czasopisma:

„Edukacja międzykulturowa” wyd. „Adam Marszałek, wybrane numery z ostatnich lat

„Pedagogika społeczna”

„Kultura i Edukacja”

Z zakresu projektowania uniwersalnego:

• Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696)

• Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment

• „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020

dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo

Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online:

http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf

• „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online:

http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf

Efekty kształcenia/Efekty uczenia się: Należy wskazać kierunkowe efekty kształcenia/efekty uczenia się zakładane do realizacji w

ramach danego przedmiotu.

Efekty uczenia się:

SDNS_WG01; SDNS-WG03; SDNS-K002

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium;

Przygotowanie eseju w kontekście problemów tożsamościowych współczesnego człowieka i wyzwań edukacyjnych w tym zakresie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Nikitorowicz
Prowadzący grup: Jerzy Nikitorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cele:

- wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na kształtowanie się tożsamości

- postawa tolerancji dla niejednoznaczności tożsamości

- przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością i dynamiką tożsamości

- doskonalenie umiejętności dialogicznych zakresów i wymiarów tożsamości

Jenym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego.

Pełny opis:

Treści:

Wyjaśnienie takich pojęć jak: tożsamość indywidualna, społeczna, kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość

Zapoznanie z teoriami i koncepcjami kształtowania się tożsamości

Przedstawienie zjawisk współczesnego świata w kontekście różnic kulturowych, stereotypów, uprzedzeń oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi

Prezentacja dylematów tożsamości na podstawie biografii i autobiografii

Analiza dylematów tożsamościowych w kontekście pokoleniowym i różnic kulturowych

Wiedza:

Poznanie teorii i koncepcji kształtowania się tożsamości

Poznanie i zrozumienie pojęć związanych z kategorią tożsamości

Wiedza na temat zjawisk współczesnego świata rzutująca na proces kształtującej się tożsamości

Wiedza dotycząca własnych uwarunkowań kulturowych oraz ich znaczenia na postrzeganie świata, postawy

Wiedza na temat możliwości kreowania tożsamości, możliwości godzenia zakresów i wymiarów tożsamości

Umiejętności

- umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów tożsamościowych

- umiejętność budowania pozytywnych relacji z Innymi

- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zróżnicowania kulturowego

- umiejętność analizowania wartości, zasad i zachowań Innego

- doskonalenie umiejętności porozumienia , radzenia sobie z trudnościami w kontekstach międzykulturowych

- zdolność krytycznej refleksji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń

- umiejętność efektywnej pracy pedagogicznej w instytucjach edukacyjnych , w społeczeństwie wielokulturowym

Postawy

Świadomość istnienia różnic kulturowych i odmiennych tożsamości

Uwrażliwienie na odmiennie kształtujące się tożsamości

Postrzeganie odmiennych tożsamości, podwojonych, hybrydowych jako potencjału

Otwarta postawa wobec tradycji innych kultur i odmiennego procesu kształtowania się tożsamości

Akceptacja, tolerancja wobec odmienności tożsamościowych

Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego.

Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego.

Literatura:

Anna Szyfer, Zapisane w pamięci. Z badań etnografa, Poznanń 2006, Wyd. Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk

Dariusz Rott (red.) Ludzie w drodze. Migracje, granice, tożsamość, Łomoża-Siedlce 2022, Wyd. „Stopka” i Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im F. Karpińskiego

Jakub Knap, Magdalena Roszczynialska, Katarzyna Wydolny-Tatar (red.) Tropy biograficzne. Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych, Kraków 2017, Wyd. Naukowe UP

Irena Szlachcicowi (red.) Biografia a tożsamość, Wyd Szyfer Wrocławskiego, Wrocław 2003

Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Adam Konopnicki (red.) Pamięć – Historia – Tożsamość. Edukacja i polityka historyczna w procesie konstruowania narracji naszej wspólnoty, „Impuls” Kraków 2019.

Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokultuowosci i ustawicznie kształtującej się tożsamości, „Impuls”, Kraków 2017

Jerzy Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020

Marcin Starnawski, Socjalizacja i tożsamość żydowska w Polsce powojennej. Narracje emigrantów z pokolenia marca ’68, Wyd Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016

Zygmunt Bauman, Sztuka życia, Wyd Literackie, Karkó1) 2009

Bronisław Gołębiowski (red.), Siedem granic, osiem kultur i Europa, „Stopka”. Łomża 2001

Anna Szyfer, Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Wyd Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznanń 2005

Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000

Justyna Pilarska, Wielowymiarowa tożsamość współczesnych Bośniaków, Wrocław 2014, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe

Zbyszko Melosik, Mirosław J. Szymański (red.) Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wyd. Akademii Pedagogik Specjalnje , W-wa 2016

Czasopisma:

„Edukacja międzykulturowa” wyd. „Adam Marszałek, wybrane numery z ostatnich lat

„Pedagogika społeczna”

„Kultura i Edukacja”

Z zakresu projektowania uniwersalnego:

• Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696)

• Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment

• „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020

dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo

Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online:

http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf

• „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online:

http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf

Efekty kształcenia/Efekty uczenia się: Należy wskazać kierunkowe efekty kształcenia/efekty uczenia się zakładane do realizacji w

ramach danego przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)