Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja i twórczość. Koncepcje i projekty działań

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-PES3-2KSEiT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja i twórczość. Koncepcje i projekty działań
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SZKOŁA DOKTORSKA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowym celem realizacji przedmiotu jest wiedza dotycząca współczesnych koncepcji twórczości i edukacji oraz ich wartości aplikacyjnych, krytyczna ocena i twórcze wykorzystanie w praktyce edukacyjnej i społecznej

Pełny opis:

Poziom studiów: studia trzeciego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Przedmiot z MODUŁU 3b. Ścieżka uczenia się: PEDAGOGIKA

Dziedzina: Nauki Społeczne

Dyscyplina: Pedagogika

Rok studiów/semestr: II rok, sem. III

Liczba godzin: 15 h konwersatoria

Metody dydaktyczne: praca z tekstem, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:

1.Wiedza o pedagogice jako nauce i naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach

2. Umiejętność dostrzegania problemów społecznych i krytycznej ich analizy

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP

Popek S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej

Popek, S. (2015). W kręgu aktywności twórczej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Szmidt K. 2007, Pedagogika twórczości. Gdańsk, GWP

Szmidt K (2017) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności Wyd UŁ

Kozielecki, J. (1996). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Obuchowski, K. (1985). Adaptacja twórcza. Warszawa: Książka i Wiedza.

Obuchowski, K. (2000). Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Pietrasiński Z. (2009), Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans, ożywcza autokreacja. Warszawa: Wydawnictwo CiS

Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia)

Wróblewska M. (2019) Człowiek – Sprawca transgresyjny. Podejście badawcze w aspekcie twórczym i biograficznym, w: Homo transgressivus w poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji do transcendencji? red. A. Ciążela, S. Jaronowska, Warszawa, s.155-177

Wróblewska, M. (2018d) Expanding the Boundaries of Self: Self-Realization, Trangression, and Creative Competence. Rocznik Teologii Katolickiej T.XVII/2, s. 163-174

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Błachnio A. (2011) Człowiek autorski w erze globalizacji, Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW.

Kuleta M. (2002) Człowiek jako kreator zmian w swoim życiu w: Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne, D. Kubacka-Jasiecka (red.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 21−37.

Miller N. (2003), Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, nr 1(21).

J a w o r s k a ¬ W i t k o w s k a M., K w i e c i ń s k i Z. (2011) Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe Kraków: Impuls

Wojtczuk-Turek A. (2008) Rozwijanie kompetencji twórczych

Modrzejewska-Świgulska (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów

Efekty uczenia się:

Pogłębiona wiedza dotycząca współczesnych koncepcji twórczości i edukacji (SDNS_WG01)

Zna koncepcje systemowe twórczości i edukacji służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno, gospodarczych, prawnych i edukacyjnych (SDNS_WG02)

Nabycie umiejętności aplikacyjnych, krytyczna ocena i twórcze wykorzystanie w praktyce edukacyjnej i społecznej (SDNS_UW03)

Rozszerzenie kompetencji w zakresie konstruowanie wiedzy proceduralnej na temat tworzenia psychopedagogicznych warunków aktywności człowieka na różnych etapach życia (SDNS_KO02)

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot realizowany jest w formie zajęć ćwiczeniowych aktywizujących studentów do samodzielnej pracy indywidualnej.

Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie:

1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną 2) oceny z prezentacji oraz koncepcji projektu 3) obecności studenta na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)