Edukacja i twórczość. Koncepcje i projekty działań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-PES3-2KSEiT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja i twórczość. Koncepcje i projekty działań |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SZKOŁA DOKTORSKA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem realizacji przedmiotu jest wiedza dotycząca współczesnych koncepcji twórczości i edukacji oraz ich wartości aplikacyjnych, krytyczna ocena i twórcze wykorzystanie w praktyce edukacyjnej i społecznej |
Pełny opis: |
Poziom studiów: studia trzeciego stopnia Forma studiów: stacjonarne Przedmiot z MODUŁU 3b. Ścieżka uczenia się: PEDAGOGIKA Dziedzina: Nauki Społeczne Dyscyplina: Pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, sem. III Liczba godzin: 15 h konwersatoria Metody dydaktyczne: praca z tekstem, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: 1.Wiedza o pedagogice jako nauce i naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach 2. Umiejętność dostrzegania problemów społecznych i krytycznej ich analizy |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP Popek S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Popek, S. (2015). W kręgu aktywności twórczej. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Szmidt K. 2007, Pedagogika twórczości. Gdańsk, GWP Szmidt K (2017) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności Wyd UŁ Kozielecki, J. (1996). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Obuchowski, K. (1985). Adaptacja twórcza. Warszawa: Książka i Wiedza. Obuchowski, K. (2000). Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Pietrasiński Z. (2009), Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans, ożywcza autokreacja. Warszawa: Wydawnictwo CiS Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia) Wróblewska M. (2019) Człowiek – Sprawca transgresyjny. Podejście badawcze w aspekcie twórczym i biograficznym, w: Homo transgressivus w poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji do transcendencji? red. A. Ciążela, S. Jaronowska, Warszawa, s.155-177 Wróblewska, M. (2018d) Expanding the Boundaries of Self: Self-Realization, Trangression, and Creative Competence. Rocznik Teologii Katolickiej T.XVII/2, s. 163-174 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Błachnio A. (2011) Człowiek autorski w erze globalizacji, Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW. Kuleta M. (2002) Człowiek jako kreator zmian w swoim życiu w: Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne, D. Kubacka-Jasiecka (red.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 21−37. Miller N. (2003), Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, „Teraźniejszość Człowiek Edukacja”, nr 1(21). J a w o r s k a ¬ W i t k o w s k a M., K w i e c i ń s k i Z. (2011) Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe Kraków: Impuls Wojtczuk-Turek A. (2008) Rozwijanie kompetencji twórczych Modrzejewska-Świgulska (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów |
Efekty uczenia się: |
Pogłębiona wiedza dotycząca współczesnych koncepcji twórczości i edukacji (SDNS_WG01) Zna koncepcje systemowe twórczości i edukacji służące do analizy współczesnych zjawisk i procesów społeczno, gospodarczych, prawnych i edukacyjnych (SDNS_WG02) Nabycie umiejętności aplikacyjnych, krytyczna ocena i twórcze wykorzystanie w praktyce edukacyjnej i społecznej (SDNS_UW03) Rozszerzenie kompetencji w zakresie konstruowanie wiedzy proceduralnej na temat tworzenia psychopedagogicznych warunków aktywności człowieka na różnych etapach życia (SDNS_KO02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot realizowany jest w formie zajęć ćwiczeniowych aktywizujących studentów do samodzielnej pracy indywidualnej. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie: 1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną 2) oceny z prezentacji oraz koncepcji projektu 3) obecności studenta na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.