Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowe technologie w badaniach pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-PES3-2KSNT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowe technologie w badaniach pedagogicznych
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SZKOŁA DOKTORSKA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza i umiejętności wymagane do udziału w zajęciach: obsługa komputera(w tym pakietów biurowych MS Office / iWork / Libre Office na poziomie podstawowym.

Skrócony opis:

W ramach zajęć słuchacze poznają oraz przećwiczą narzędzia ICT usprawniające realizację badań społecznych. W ramach przedmiotu w szczególności zostaną omówione oraz przetestowane narzędzia umożliwiające sprawne wyszukiwanie publikacji naukowych, efektywną obsługę edytorów tekstu, przyswojenie umiejętności przygotowywania fiszek za pomocą narzędzi online, generowanie przypisów w dokumencie tekstowym, opracowywanie elementów graficznych w tekście (wykresy, diagramy, grafiki niestandardowe). Dodatkowo zostaną przeanalizowane narzędzia pomocne przy gromadzeniu materiału badawczego, zarządzaniem danymi oraz ich analizie. Ponadto dokonany zostanie przegląd aplikacji umożliwiających optymalne prezentowanie materiału badawczego podczas wystąpień i zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/sem. - rok II/sem. II

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne ćwiczenia, konsultacje.

Punkty ECTS - dla przedmiotu nie przewiduje się tej punktacji.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć 44 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 30 godz., zaliczenie 1 godz. Razem: 90 godzin.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz.

Literatura:

Gnitecki, J. (1993). Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego.

Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo UŚ

Kvale, S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

J. Bieliński, K. Iwińska, A. Rosińska-Kordasiewicz (2007). Analiza danych jakościowych przy użyciu programów komputerowych, ASK, 2007, nr 16, s. 89–114.

P.P. Grzybowski, K. Sawicki (2010). Pisanie prac i sztuka ich prezentacji. Kraków: Impuls.

Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

D. A. Dillman, J. D. Smyth, L. M. Christian (2014). Internet, phone, mail and mixed-mode surveys. The tailored design method.Hoboken: Wiley & Sons.

J. Niedbalski (2013) Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych (CAQDAS) w projektowaniu i prowadzeniu badań, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1/41, ss. 185-202,

Piotrowski D.M (2009) Zotero - naukowe narzędzie nowej generacji, Toruńskie Studa Bibliologiczne, 1(2), 135-146.

Welsh E. (2002), Dealing with Data: Using NVivo in the Qualitative Data Analysis Process, Forum Qualitative Sozialforschung, 3(2).

Strony internetowe:

https://www.canva.com/pl_pl/

https://atlasti.com

https://www.zotero.org

http://techwriter.pl/scrivener-opis-narzedzia/

Efekty uczenia się:

WIEDZA. Absolwent potrafi:

- zaimplementować mechanizmy upowszechniania badań i rozumie koniecznościach transparentnego prezentowania w tym korzystania z trybu otwartego dostępu (SDNS_WG05)

UMIEJĘTNOŚCI. Absolwent potrafi:

- dokonać interpretacji osiągniętych wyników oraz określić ich znaczenie z wykorzystaniem narzędzi komputerowych inline i offline (SDNS_UW02)

- wykorzystać narzędzia ułatwiające przygotowanie tekstu naukowego spełniającego wymogi formalne (SDNS_UW04)

- przygotować oraz w czytelny sposób zaprezentować wyniki własnej pracy naukowej (SDNS_UK02)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent potrafi:

- w sposób niezależny prowadzić badania naukowe poprzez umiejętne wykorzystanie nowych technologii (SDNS_KR01)

Metody i kryteria oceniania:

Obserwacja podczas zajęć

Aktywność

Demonstracja praktycznego zastosowania losowo wybranego narzędzia omawianego podczas zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)