Edukacja na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-PES3-4EnS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja na świecie |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SDNS_ZIMA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studentka/Student przystępujący do studiowania przedmiotu powinien: a) posiadać wiedzę z filozofii, socjologii, ekonomii, polityki społecznej i metodologii badań społecznych; b) umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych; c) kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym; d) kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w zakresie problematyki przedmiotu; kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki edukacyjnej i rzeczywistości wychowawczej na świecie; rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania zjawisk edukacyjnych w ujęciu porównawczym i międzynarodowym. Studentka/Student zdobywa wiedzę w zakresie: a) polityczno-ekonomicznych i kulturowo-społecznych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie; b) metodologicznych podstaw międzynarodowych badań porównawczych; c) wskaźników rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych, oraz ich znaczenia w kreowaniu krajowej i międzynarodowej polityki oświatowej; d) analizy porównawczej europejskich i poza europejskich systemów oświatowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - stacjonarne; Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, międzynarodowa komparatystyka oświatowa; Rok studiów - 4 rok 3 stopnia (studia doktoranckie); Wymagania wstępne - Studentka/Student powinien: posiadać wiedzę z filozofii, socjologii, ekonomii, polityki społecznej i metodologii badań społecznych; umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych; kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym; kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania. Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin konwersatoriów; Metody dydaktyczne - dyskusja, krytyczna analiza źródeł, zadania projektowe, praca pisemna, konsultacje indywidualne; Punkty ECTS - nie podano Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatoriach – 15 godzin, przygotowanie do zajęć ... godzin, udział w konsultacjach ... godzin, realizacja zadań projektowych ... godzin, przygotowanie do zaliczenia ...; Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: ... godzin i ... punkty ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: ... godzin i ... punkty ECTS. |
Literatura: |
Cudowska A. (red.): Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Białystok 2011 Cudowska A.: Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju. Pod red. K. Denka, A. Kamińskiej, W. Kojsa, P. Oleśniewicza, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”. Sosnowiec 2011 (s. 143-161) Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej: studia z pedagogiki porównawczej, Agnieszka Gromkowska-Melosik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015 Gmerek Tomasz, Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011. Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, "Impuls", Kraków 2014 Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018 Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2007 Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010 Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2012 Edukacyjne strony internetowe oraz aktualne materiały czasopiśmiennicze. |
Efekty uczenia się: |
1. Studentka/Student ma elementarną wiedzę o znaczeniu edukacji we współczesnych społeczeństwach oraz o jej specyfice w świecie zróżnicowanym kulturowo. 2. Zna różne modele kształcenia na świecie, w zakresie edukacji obowiązkowej, średniej i wyższej, a także rozumie ich uwarunkowania. 3. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu komparatystyki oświatowej do analizowania oraz interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach: udziału w dyskusji opartej na znajomości literatury przedmiotu, przygotowaniu wymaganych prac pisemnych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Cudowska | |
Prowadzący grup: | Agata Cudowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.