Problemy i kwestie społeczne we współczesnej pedagogice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-PES3-4PKSWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy i kwestie społeczne we współczesnej pedagogice |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SZKOŁA DOKTORSKA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia poświęcone analizie podstawowych obszarów i pojęć będących podstawą analizy teoretycznej i empirycznej we współczesnej pedagogice a związanych z koniecznością podejmowania praktyk o charakterze profilaktycznym, interwencyjnym oraz inkluzyjnym. |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci dokonają podstawowych pojęć związanych z tematem zajęć (problem społeczny, kwestia społeczna, ryzyko, niepewność) a następnie w oparciu o literaturę przedmiotu dokonają analizy wybranego zagadnienia i jego roli w określonej kategorii społecznej (dzieci, młodzież, kobiety, uchodźcy) uwzględniając dwa elementy. Pierwszym jest refleksja nad rolą analizowanego problemu / kwestii w perspektywie diagnostycznej (z uwzględnieniem kontekstów: indywidualnego, społecznego, kulturowego, oraz historycznego); drugim jest odczytanie miejsca i roli analizowanego zagadnienia w szeroko pojętej praktyce pedagogicznej) |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/sem. - rok IV/sem. VII Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - dla przedmiotu nie przewiduje się tej punktacji. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć 44 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 30 godz., zaliczenie 1 godz. Razem: 90 godzin. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz. |
Literatura: |
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Scholar. Bobbio, A., Arbach, K., & Redondo Illescas, S. (2020). Juvenile delinquency risk factors: Indi- vidual, social, opportunity or all of these together? International Journal of Law, Crime and Justice, 62(March), 100388. https://doi.org/10.1016/j.ijlcj.2020.100388 Bohm, R.M., & Vogel, B.L. (2011). A Primer on Crime and Delinquency Theory. Wadsworth. Brown, P. (2015). Theorising uncertainty and risk across different modernities: Considering insights from ‘non-North-Western’ studies. Health, Risk & Society, 17(3–4), 185–195. Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. ‘Ja’ i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN. Greif, G., & Knight, C. (Eds.). (2016). Group Work with Populations At-Risk. Oxford University Press. Maag, J.W. (2000). Managing resistance. Intervention in School & Clinic, 35(3), 131–140. McWhirter, J.J., McWhirter, B.T., McWhirter, E.H., McWhirter, A.C., & McWhirter, R. (2016). At-risk youth: A comprehensive response for counselors, teachers, psychologists, and human service professionals (6th ed.). Cengage Learning. Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Oficyna Wydawnicza ‘Impuls’. Olson, K. (2015). Wounded by School: Recapturing the Joy in Learning and Standing up to Old School Culture. Teachers College Press. Sawicki K., Dychawy-Rosner I. (eds.) (2022) Youth Work Reader. Issues and Contexts. Anam Marszałek Siegel, L.J., & Welsh, B.C. (2011). Juvenile Delinquency. The Core (4th Edition). Wadsworth. Witkowski, L. (2015). Versus: O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Oficyna Wydawnicza ‘Impuls’. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA. Absolwent potrafi: - zaimplementować wiedzę pedagogiczną na temat problemów i kwestii społecznych(SDNS_WG05) UMIEJĘTNOŚCI. Absolwent potrafi: - dokonać interpretacji interpretacji wiedzy na temat interpretacji zjawisk społecznych oraz możliwości praktycznego działania (SDNS_UW02) - wykorzystać zdobytą wiedzę do przygotowania tekstu naukowego spełniającego wymogi formalne (SDNS_UW04) KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent potrafi: - w sposób niezależny prowadzić badania naukowe poprzez umiejętne wykorzystanie wiedzy na temat problemów i kwestii społecznych (SDNS_KR01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obserwacja podczas zajęć Aktywność Opracowanie materiału na potrzeby autorskiego tekstu naukowego |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Sawicki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Sawicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.