Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy i kwestie społeczne we współczesnej pedagogice

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 270-PES3-4PKSWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy i kwestie społeczne we współczesnej pedagogice
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy: SZKOŁA DOKTORSKA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone analizie podstawowych obszarów i pojęć będących podstawą analizy teoretycznej i empirycznej we współczesnej pedagogice a związanych z koniecznością podejmowania praktyk o charakterze profilaktycznym, interwencyjnym oraz inkluzyjnym.

Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci dokonają podstawowych pojęć związanych z tematem zajęć (problem społeczny, kwestia społeczna, ryzyko, niepewność) a następnie w oparciu o literaturę przedmiotu dokonają analizy wybranego zagadnienia i jego roli w określonej kategorii społecznej (dzieci, młodzież, kobiety, uchodźcy) uwzględniając dwa elementy. Pierwszym jest refleksja nad rolą analizowanego problemu / kwestii w perspektywie diagnostycznej (z uwzględnieniem kontekstów: indywidualnego, społecznego, kulturowego, oraz historycznego); drugim jest odczytanie miejsca i roli analizowanego zagadnienia w szeroko pojętej praktyce pedagogicznej)

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/sem. - rok IV/sem. VII

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne ćwiczenia, konsultacje.

Punkty ECTS - dla przedmiotu nie przewiduje się tej punktacji.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć 44 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 30 godz., zaliczenie 1 godz. Razem: 90 godzin.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz.

Literatura:

Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Scholar.

Bobbio, A., Arbach, K., & Redondo Illescas, S. (2020). Juvenile delinquency risk factors: Indi- vidual, social, opportunity or all of these together? International Journal of Law, Crime and Justice, 62(March), 100388. https://doi.org/10.1016/j.ijlcj.2020.100388

Bohm, R.M., & Vogel, B.L. (2011). A Primer on Crime and Delinquency Theory. Wadsworth. Brown, P. (2015). Theorising uncertainty and risk across different modernities: Considering

insights from ‘non-North-Western’ studies. Health, Risk & Society, 17(3–4), 185–195.

Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. ‘Ja’ i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Greif, G., & Knight, C. (Eds.). (2016). Group Work with Populations At-Risk. Oxford University Press.

Maag, J.W. (2000). Managing resistance. Intervention in School & Clinic, 35(3), 131–140.

McWhirter, J.J., McWhirter, B.T., McWhirter, E.H., McWhirter, A.C., & McWhirter, R. (2016).

At-risk youth: A comprehensive response for counselors, teachers, psychologists, and human

service professionals (6th ed.). Cengage Learning.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Oficyna Wydawnicza ‘Impuls’.

Olson, K. (2015). Wounded by School: Recapturing the Joy in Learning and Standing up to Old School Culture. Teachers College Press.

Sawicki K., Dychawy-Rosner I. (eds.) (2022) Youth Work Reader. Issues and Contexts. Anam Marszałek

Siegel, L.J., & Welsh, B.C. (2011). Juvenile Delinquency. The Core (4th Edition). Wadsworth.

Witkowski, L. (2015). Versus: O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Oficyna Wydawnicza ‘Impuls’.

Efekty uczenia się:

WIEDZA. Absolwent potrafi:

- zaimplementować wiedzę pedagogiczną na temat problemów i kwestii społecznych(SDNS_WG05)

UMIEJĘTNOŚCI. Absolwent potrafi:

- dokonać interpretacji interpretacji wiedzy na temat interpretacji zjawisk społecznych oraz możliwości praktycznego działania (SDNS_UW02)

- wykorzystać zdobytą wiedzę do przygotowania tekstu naukowego spełniającego wymogi formalne (SDNS_UW04)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent potrafi:

- w sposób niezależny prowadzić badania naukowe poprzez umiejętne wykorzystanie wiedzy na temat problemów i kwestii społecznych (SDNS_KR01)

Metody i kryteria oceniania:

Obserwacja podczas zajęć

Aktywność

Opracowanie materiału na potrzeby autorskiego tekstu naukowego

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Sawicki
Prowadzący grup: Krzysztof Sawicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)