Elektrochemia
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 310-CS2-1CELE |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
| Nazwa przedmiotu: | Elektrochemia |
| Jednostka: | Wydział Chemii |
| Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.obowiązkowe I rok II stopnia Chemia sem. zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi aspektami elektrochemii z uwzględnieniem elektrochemii stosowanej w urządzeniach magazynujących i przetwarzających energie oraz elektrochemii polimerów przewodzących (oraz ich materiałów kompozytowych). |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi aspektami elektrochemii. Wykład obejmuje wybrane zagadnienia z elektrochemii roztworów elektrolitu, granic międzyfazowych, procesów elektrodowych, procesów elektrokatalitycznych, elektrod modyfikowanych oraz elektrochemii związków organicznych (polimerów przewodzących oraz ich materiałów kompozytowych). Zapoznanie studentów z klasycznymi i nowatorskimi metodami laboratoryjnymi stosowanymi w elektrochemii. Zajęcia prowadzone są z uwzględnieniem koncepcji projektowania uniwersalnego dotyczącego dostosowania stanowisk pracy do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/ semestr 1 Wymagania wstępne - brak Wykład: 25 godz. Laboratorium: 30 godz. Metody dydaktyczne: w ramach wykładu - metoda podająca (wykład z elementami aktywizującymi studentów) w ramach laboratorium - ćwiczenia praktyczne, obserwacja, eksperyment Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami 100 godz 4 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 58 godz 2.3 ECTS w tym: 1) udział w wykładach 25 godz. 1 ECTS 2) udział w zajęciach pozawykładowych 30 godz 1.2 ECTS 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach 3 godz. 0.1 ECTS Przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów (praca własna studenta) 42 godz. 1.7 ECTS % godzin pracy własnej studenta 42% |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Libuś W., Libuś Z. 1987. Elektrochemia, PWN, Warszawa. 2. J. Koryta, j. Dvorak, V. Bohackova, 1980 Elektrochemia, PWN, Warszawa 3. Ościk J. 1983. Adsorpcja, PWN, Warszawa. 4. W. Szczepaniak – Metody instrumentalne w analizie chemicznej 5. A. Cygański – Metody spektroskopowe w chemii analitycznej 6. A. Cygański – Podstawy metod elektroanalitycznych 7. Galus Z. 1979. Elektroanalityczne metody wyznaczania stałych fizykochemicznych, PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Electrocatalysis. J.Lipkowski, P.N.Ross 1998, NY, Wiley-VCH 2. Artykuły źródłowe i przegladowe dotyczące omawianych zagadnień - odnośniki podawane podczas wykładów. 3. D.C. Harris – Quantitative Chemical Analysis 4. G.W.Ewing – Metody instrumentalne w analizie chemicznej 5. D.A. Skoog, J.J. Leary – Principles of instrumental analysis 6. M.D.Ward w Physical Electrochemistry. Principles Methods and Applications. 7. A.J.Bard, L.R.Faulkner, Electrochemical Methods; Fundamentals and Applications. 8. A.Mierzwiński, Z.Witkiewicz, Wiadomości Chemiczne, 36, 79, 1982. |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie elektrochemii dotyczącej elektrolitów ciekłych i stałych, procesów elektrodowych i elektrokatalitycznych, technik elektrochemicznych stosowanych w badaniach procesów elektrodowych, elektrod modyfikowanych, układów do magazynowania energii oraz elektrochemii związków organicznych i ich aktualnych potencjalnych zastosowaniach technologicznych – KP7_WG1, KP7_WG2, KP7_WG6. 2. Student zapoznaje się z nowymi odkryciami w zakresie otrzymywania nowych baterii oraz kondensatorów elektrochemicznych - KP7_WG6. 3. Student ma wiedzę na temat zasad BHP obowiązujących podczas organizacji samodzielnego stanowiska badawczego w laboratorium elektrochemicznym - KP7_WG7. UMIEJĘTNOŚCI: 4. Student potrafi analizować procesy elektrochemiczne i interpretować je w oparciu o równania i modele teoretyczne - KP7_UW4, KP7_UW6. 5. Student umie dobrać odpowiednie techniki elektrochemiczne do badania określonych zjawisk lub materiałów - KP7_UW4, KP7_UW6. 6. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i analizować literaturę naukową z zakresu projektowania nowych baterii, akumulatorów i kondensatorów oraz interpretować najnowsze wyniki badań - KP7_UW6. 7. Student planuje i opracowuje wyniki badań, stosuje metody statystyczne i techniki informatyczne do analizy danych eksperymentalnych oraz dokonuje krytycznej analizy i wskazuje błędy pomiarowe, uzasadnia cel przeprowadzonych badań – KP7_UW6. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 8. Student dostrzega znaczenie elektrochemii w rozwoju nowoczesnych technologii energetycznych i materiałowych oraz rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy w tym zakresie. - KP7_KK1, KP7_KR1. 9. Student potrafi pracować w zespole przyjmując w nim różne role, weryfikować i respektować zdanie innych członków zespołu oraz jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych – KP7_KO2. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: wykład z elementami aktywizującymi studentów, dyskusja, film, quizy Dopuszczenie do egzaminu – obecność na zajęciach minimum w 70% Formy pomiaru/oceny pracy studenta: Egzamin końcowy pisemny. Laboratorium: ćwiczenia praktyczne, eksperyment, obserwacja. Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych – obecność na zajęciach obowiązkowa, wykonanie wszystkich ćwiczeń, złożenie sprawozdań i zaliczenie krótkich kolokwiów pisemnych z wykonanych zajęć. Formy pomiaru/oceny pracy studenta z laboratoriów: • ćwiczenia laboratoryjne • ocenianie ciągłe ( krótkie kolokwia) • złożenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia (np. egzamin ustny) w porozumieniu z prowadzącym zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego dla osób ze szczególnymi potrzebami z udokumentowaniem od specjalisty. Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów UwB. Zakres i sposób wykorzystania narzędzi AI będzie określony w konkretnych przypadkach (zadaniach) a w przypadku braku takiego wskazania obowiązują zasady użycia AI określone w Zarządzeniu Rektora Uniwersytetu w Białymstoku w sprawie wykorzystania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
| Prowadzący grup: | Emilia Grądzka, Monika Wysocka-Żołopa | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
| Prowadzący grup: | Emilia Grądzka, Monika Wysocka-Żołopa | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Monika Wysocka-Żołopa | |
| Prowadzący grup: | Emilia Grądzka, Monika Wysocka-Żołopa | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
