Nowe trendy w chemii organicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-1PDWII-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowe trendy w chemii organicznej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.specjalizacyjne I rok II stopień Chemia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Dobre przygotowanie z zakresu akademickiej chemii organicznej (1. stopień i 2. stopień), ze strategii i taktyki syntezy organicznej, metod spektroskopowych i metod separacyjnych zarówno preparatywnych jak i analitycznych, znajomość podstawowych źródeł informacji chemicznej, jak najszersza praktyka laboratoryjna w obszarze chemii organicznej i technologii chemicznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zakreślenie ram zagadnień istotnych dla praktyki współczesnej chemii organicznej i specyfiki specjalności chemia organiczna i uwzględnieniem współczesnego i możliwego przyszłego warsztatu pracy chemika-organika. Wskazanie związków między chemią organiczną a innymi działami chemii i najistotniejszych filarów wiedzy i umiejętności z zakresu szeroko rozumianej chemii organicznej (pozyskiwania informacji, analityki, syntezy organicznej, reakcji organicznych i ich fizykochemicznych aspektów z uwzględnieniem stereochemii organicznej). Zakreślenie współcześnie rozwijanych i przyszłych metodologii syntezy. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy specjalizacyjny Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów/sem. - rok I, stopień II/sem. letni Wymagania wstępne – Chemia organiczna I i II, Metody spektroskopowe w analizie chemicznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin wykładu, 30 godzin laboratorium Metody dydaktyczne w ramach wykładu: wykład z aktywnym udziałem słuchaczy w ramach laboratorium: ćwiczenia praktyczne, konsultacje Punkty ECTS – 4 Bilans nakładu pracy studenta Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50,6 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 85,0 godz., co odpowiada 3,4 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. Smith, M., B.; March, J. March’s Advanced Organic Chemistry, 6th ed. Wiley: New York, (2007). 2. Skarżewski, J. Wprowadzenie do Syntezy Organicznej; PWN Warszawa (1999). 3. Gawroński, J.; Gawrońska, K.; Kacprzak, K.; Kwit, M. Współczesna Synteza Organiczna; PWN Warszawa (2004). 4. Mastalerz, P.; Podręcznik Chemii Organicznej; Wydawnictwo Chemiczne (1998). 5. Mastalerz, P.; Chemia Organiczna; PWN Warszawa (1984). 6. Perrin, D.D. , Chai, Ch. , Armarego, W.L.F. , Perrin D. R. , Purification of Laboratory Chemicals, 5Rev Ed, Butterworth-Heinemann Ltd (2003) 7. Carey, F. A.; Sundberg, R. J. Advanced Organic Chemistry: Part A: Structure and Mechanisms, Springer (2007). 8. Carey, F. A.; Sundberg, R. J. Advanced Organic Chemistry: Part B: Reaction and Synthesis, Springer (2007). 9. Greene, T., W.; Wuts, P., G., M. Protective Groups in Organic Synthesis; 4th ed. Wiley: New York, (2007). 10. Nicolaou, K., C.; Sorensen, E., J. Classics in Total Synthesis, Wiley-VCH: Weinheim, (1996). 11. Nicolaou, K., C.; Snyder, S., A. Classics in Total Synthesis II, Wiley-VCH: Weinheim, (2003). 12. The ACS Style Guide; 2nd ed. Dodd, J., S. Ed., ACS: Washington (1997) 13. Warren, S. Organic Synthesis: The Disconnection Approach, Wiley: New York, (1982); Warren, S. Workbook for Organic Synthesis: The Disconnection Approach, Wiley: New York, (1982). 14. Fuhrhop, J.-H.; Li, G. Organic Synthesis, Wiley-VCH: Weinheim, (2003). 15. Fuhrhop, J.-H.; Penzlin, G. Organic Synthesis, 2nd ed. VCH: Weinheim, (1994) 16. Smith, M., B.; Organic Synthesis, 2nd ed. McGraw-Hill: New York, (2002). 17. Hassner, A.; Stumer, C. Organic Syntheses Based on Name Reactions and Unnamed Reactions; Elsevier Science (1994). 18. Mundy, B., P. Ellert, M. Name Reactions and Reagents in Organic Synthesis; Wiley: New York, (1988). 19. Leonard, J.; Lygo, B.; Procter, G. Advanced Practical Organic Chemistry, 2nd ed.; Blackie Academic & Professional, Chapman & Hall: Glasgow, New York, (1995). 20. Furniss, B., S.; Hannaford, A., J.; Smith, P., W., G.; Tatchell, A., R., Vogel’s Textbook of Practical Organic Chemistry, Longman Scientific&Technical: New York, (1989) 21. Tietze, L., F.; Eichert, T. Reaktionen und Synthesen; 2nd ed. Thieme Verlag: Stuttgart, (1991). Materiały internetowe i wybrane artykuły naukowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student: - zna rodzaje reakcji organicznych, potrafi omówić i przedstawić w formie graficznej podstawowe i złożone mechanizmy reakcji organicznych zgodnie z aktualnym stanem wiedzy KP7_WG1 - zna nowoczesne techniki pomiarowe stosowane w analizie związków organicznych oraz podstawy działania aparatury stosowanej w swojej pracy KP7_WG5 UMIEJĘTNOŚCI, student: - umie zastosować zdobytą wiedzę chemiczną do analizy problemów napotkanych w pracy laboratoryjnej KP7_UW4 - opanował w podstawowym zakresie umiejętność interpretacji widm IR, 1H NMR, 13C NMR. Potrafi porównywać i interpretować dane oraz zastosować znane rozwiązania w nowych sytuacjach w zakresie syntezy i analizy związków organicznych KP7_UW6 KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student: - rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z podstawowymi nośnikami informacji chemicznej (czasopisma, patenty, książki, bazy danych) KP7_KK1 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: egzamin w formie ustnej laboratorium: Kryteria oceniania zgodnie z przyjętym Regulaminem studiów UwB. Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca – student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Łaźny | |
Prowadzący grup: | Aneta Baj, Dorota Czajkowska-Szczykowska, Ryszard Łaźny, Marta Malinowska, Karolina Markiewicz, Aneta Tomkiel, Agnieszka Wojtkielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Łaźny | |
Prowadzący grup: | Aneta Baj, Dorota Czajkowska-Szczykowska, Ryszard Łaźny, Marta Malinowska, Karolina Markiewicz, Aneta Tomkiel, Agnieszka Wojtkielewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.