System oświaty i prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-2SOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | System oświaty i prawo oświatowe |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne II rok II stopień Chemia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy prawa oświatowego oraz kształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki prawno-politycznej w oświacie. Celem przedmiotu jest: 1) wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu prawa oświatowego; 2) przedstawienie założeń prawa oświatowego w Polsce; 3) prezentacja podstaw prawnych organizacji i funkcjonowania systemu edukacji w Polsce; 5) kształtowanie umiejętności analizy oraz interpretacji podstawowych zasad polityki oświatowej, także w ujęciu komparatywnym. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - fakultatywny Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne Rok studiów - 2 rok 2 stopnia Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 10 ćwiczeń Metody dydaktyczne - ćwiczenia z prezentacją multimedialną, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne Punkty ECTS - 1 punkty Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 10 godzin, udział w konsultacjach: 5 godzin, przygotowanie do zajęć: 5 godzin, przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń: 5 godzin Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h i 0,7 punkta ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godzin i 0,3 punkta ECTS |
Literatura: |
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2011. Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, przekład J. Michalak, Gdańsk 2008 Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym, w: Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektyw, Kraków 2012 Polityka oświatowa, M. Korolewska, J. Osiecka-Chojnacka (red.), Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, IMPULS, Kraków 2010. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013. Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Raport tematyczny z badania. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. Strona internetowa MEN www.men.gov.pl Aktualne akty prawne: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe • Rozporządzenie dotyczące uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Rozporządzenie dotyczące nadzoru pedagogicznego • Rozporządzenie dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: KP7_WK3 podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych (sposób weryfikacji: zaliczenie w formie pisemnej); KP7_WK4 prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji: zaliczenie w formie pisemnej); Absolwent umie KP7_UU4 samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć) Absolwent jest gotów do: KP7_KK4 pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej (sposób weryfikacji: praca zespołowa podczas zajęć) KP7_KO5 projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć); KP7_KR7 kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu (sposób weryfikacji: przygotowanie do zajęć) |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń - kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte); w przypadku edukacji zdalne - test na platformie edukacyjnej Do zaliczenia może przystąpić student posiadający maksymalnie 2 nieobecności podczas ćwiczeń. Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Walewska | |
Prowadzący grup: | Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Walewska | |
Prowadzący grup: | Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.