Ochrona przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-OS1-3OPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona przyrody |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ochrony środowiska-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student podczas kursu pozna stan wiedzy i dowie się, jak wygląda ochrona przyrody w XXI wieku. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu 320-ES1-2OPR jest wprowadzenie studenta w zagadnienia z zakresu ochrony przyrody. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje pięć głównych przyczyny wymierania gatunków: niszczenia siedlisk, zanieczyszczenia środowiska, gatunki inwazyjne i nadmierną eksploatację populacji oraz zmiany klimatu. Potrafi zdefiniować zagrożenia przyrody w makro- i mikroskali. Określa motywy, koncepcje i formy ochrony przyrody ( w tym czynne i bierne) na świecie i w Polsce. Zna międzynarodowe konwencje dotyczące ochrony przyrody, w tym Ramsar, Cites i in. Potrafi zdefiniować, jak konsumpcyjny stosunek do rzeczywistości może uszczuplać zasoby naturalne. Tłumaczy, na ile rozwój zrównoważony może przyczynić się do harmonijnego rozwoju cywilizacji jak i regionu. Zna koncepcję eco-city i smart city. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, forma studiów: studia dzienne, stacjonarne I stopnia, rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy (ochrona środowiska), dziedzina i dyscyplina nauki: nauki przyrodnicze, ochrona środowiska, rok studiów/semestr: III rok/V semestr, wymagania wstępne:-, , liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład – 30 godz., konwersatoria - 30 godz., metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium. ECTS: 4, bilans nakładu pracy studenta:Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. w tym: udział w wykładach: 30 godz.;przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 33 godz.; udział w konsultacjach i zaliczeniach: 7 godz. , wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 67 godz., ECTS: 2,7, o charakterze praktycznym: 70 , ECTS: 2,8. Tematyka wykładów: 1. Relacje między ekologią a ochroną przyrody. Przypomnienie podstawowych pojęć ekologicznych. 2. Historia ochrony przyrody na świecie i w Polsce. Motywy i koncepcje ochrony przyrody. 4. Wpływ poszczególnych form użytkowania środowiska przez człowieka na przyrodę, antropogeniczne przyczyny wymierania gatunków. 5. Kategorie obszarów chronionych. Ustawa o Ochronie Przyrody. Organizacje ochrony przyrody w Polsce i na świecie. 6. Formy ochrony przyrody w Polsce, w tym Parki Narodowe, , Natura 2000; Dyrektywy – Siedliskowa i Ptasia i inne.. 7. Formy ochrony przyrody o wymiarze ponadpaństwowym (rezerwaty biosfery, konwencja Ramsar, etc). 8. Konwencje międzynarodowe związane z ochroną przyrody i inicjatywy „ekologiczne”. Ochrona przyrody w skali krajobrazu, gospodarka w ekosystemach, restytucja ekologiczna. Zarządzanie adaptacyjne. 9. Krajowe i międzynarodowe organizacje pozarządowe związane z ochroną przyrody. 10. Zanieczyszczenie środowiska (powietrza, wód, gleb). Skutki dla przyrody. 11. Korytarze ekologiczne. Autostrady i drogi szybkiego ruchu a ochrona przyrody – fragmentacja siedlisk. 12. Trwałe użytkowanie populacji. 13. Gatunki obce i inwazyjne oraz zasady interwencji wg UE. 14. Sposoby wyznaczania obszarów chronionych. 15. Koncepcja eco-city i smart city, ochrona przyrody w krajobrazie miejskich. Ochrona przyrody na co-dzień oraz OP w mojej okolicy/ Regionie. 16. Nowoczesne formy ochrony przyrody czynnej w XXI wieku. 17. Założenia Agendy 2030 Idee zrównoważonego rozwoju. |
Literatura: |
1. Pullin A. S. 2005. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Symonides E. 2007. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. oraz: Aktualne publikacje naukowe na tematy związane z Ochrona przyrody z renomowanych czasopism. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG6, KA6_WK10, KA6_UK8, KA6_UU11, KA6_KK1, KA6_KO2. WG5, WG6, WG7, WG8, WK10, UW1, UW4, UW5, UW6, UK8, UO9, UO10, UU11, KK1, KO2, KR3, KR4. Wykład: 1. Student potrafi powiązać ochronę przyrody z innymi dziedzinami wiedzy. 2. Student opisuje motywy, koncepcje i formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie. 3. Definiuje zagrożenia dla przyrody i potrafi je minimalizować stosując zasady rozwoju zrównoważonego. Konwersatoria: 1. Student definiuje ochronę przyrody przestrzenną i gatunkową. 2. Student definiuje antropogeniczne i nieantropogeniczne zagrożenia dla przyrody i dokonuje przeglądu narzędzi i metod, które mogą im zapobiec. 3. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy i świadomość poszanowania pracy własnej i innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzanie obecności na zajęciach, egzamin pisemny podsumowujący przedmiot (pytania otwarte, opisowe i test zamknięty), ocena za wystąpienie i udział w dyskusji podczas konwersatoriów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.