Ochrona wód
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-OS1-3OWO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona wód |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ochrony środowiska-przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasobami hydrosfery, potencjalnymi źródłami degradacji wód oraz możliwościami ich ochrony. Student poznaje przyczyny i skutki eutrofizacji wód. Potrafi wskazać zmiany w strukturze hydrobiontów w skutek antropopresji. Poznaje różnorodne metody rekultywacji wód. Zapoznaje się z najnowszymi technikami uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Potrafi interpretować krajowe i unijne przepisy prawno-administracyjne w zakresie ochrony wód. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, ochrona środowiska Rok studiów/semestr: III rok I stopnia, semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 15 godz. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 30 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz. laboratorium: 15 godz. przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 5 godz. udział w konsultacjach, zaliczeniach: 5,6 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33,8 godz., 0,6 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godz., 0,4 pkt. ECTS Wykład ma za zadanie przybliżyć zagadnienia związane z ochroną zasobów wodnych w aspekcie praktycznym i prawnym Laboratorium na celu pokazanie praktycznych aspektów działania oceny i kontroli jakości wód. |
Literatura: |
1. Chełmicki W. Woda Zasoby, degradacja, ochrona. PWN Warszawa, 2012 2. Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska i Ministra Zdrowia 3. Żmudziński L.(red), 2002. Słownik Hydrobiologiczny. PWN, Warszawa 4. Bogdanowicz R., Jokiel P. Pociask-Karteczka (red.) 2012. Wody w parkach narodowych Polski. Kraków |
Efekty uczenia się: |
1. Student potrafi wyjaśnić wzajemne relacje pomiędzy abiotycznymi i biotycznymi składowymi środowiska wodnego. KA6_WG1, KA6_WG5, KA6_WG7 2. Student rozróżnia typy zagrożeń wód, potrafi wskazać metody ich ograniczenia i/lub eliminacji w oparciu o zalety i wady stosowanych rozwiązań. KA6_WG7 3. Student identyfikuje podstawowe związki pomiędzy aktywnością gospodarczą człowieka a stanem środowiska wodnego. KA6_WG7, KA6_UW4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie prezentacji multimedialnej (laboratorium) i pisemnego końcowego testu zaliczeniowego obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.