Rekultywacja gleb i terenów skażonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-OS1-3RTS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rekultywacja gleb i terenów skażonych |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ochrony środowiska-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student umie samodzielnie wykonać projekt rekultywacji terenu zdegradowanego wykorzystując wiedzę biologiczną i ekonomiczną. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rekultywacji terenów zdegradowanych. Student umie samodzielnie wykonać projekt rekultywacji terenu zdegradowanego wykorzystując wiedzę biologiczną i ekonomiczną. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu – podstawowe zagadnienia 2. Podstawowe akty prawne regulujące proces rekultywacji. Podstawowe składowe Projektu rekultywacji składowiska odpadów komunalnych - Akty prawne m.in. Ustawa Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. Nr 62, poz. 627), Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. 1995 nr 16 poz. 78.),Ustawa o Odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. Nr 62, poz. 628), Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi z dnia 9 września 2002 r (Dz. U. 02.165.1359 z dnia 4 października 2002 r). - podstawowe składowe Projektu rekultywacji 3. Zabiegi rekultywacji technicznej i biologicznej - Charakterystyka głównych etapów rekultywacji technicznej i biologicznej - Podstawowe zasady rekultywacji technicznej i biologicznej - Charakterystyka zakresu prac rekultywacji technicznej - Rola osadów ściekowych w rekultywacji gruntów bezglebowych - Pionierskie gatunki traw do umacniania składowisk popiołów - Naturalna sukcesja roślinności 4. Wybór kierunku rekultywacji terenów zdegradowanych. Potencjał wykorzystania terenów poeksploatacyjnych - Kierunki rekultywacji terenów poeksploatacyjnych - Problemy praktyki rekultywacyjnej w polskim górnictwie skalnym - Charakter obiektów a sposób rekultywacji - Uwarunkowania przyrodnicze i społeczne w wyborze kierunku rekultywacji - Potencjał wykorzystania terenów poeksploatacyjnych 5. Pozostałe zagadnienia - Degradacja i dewastacja gleb oraz sposoby zapobiegania tym procesom (pedosfera, gleba, czynniki i procesy glebotwórcze; przyrodnicze, społeczne i gospodarcze funkcje gleby; degradacja i dewastacja gleb; przyczyny i formy degradacji gleb; skutki degradacji gleb; metody ochrona gleb przed degradacją) - Globalne problemy degradacji gleb. Degradacja zasobów gruntów w Polsce i ich rekultywacja (rozmiar i natężenie degradacji gleb na świecie; globalne problemy i przyczyny degradacji gleb; pustynnienie i stepowienie; regulacje w zakresie ochrony gleb na poziomie międzynarodowym; degradacja zasobów gruntów w Polsce oraz jej główne źródła; stan zanieczyszczenia gleb w Polsce oraz w poszczególnych województwach; ochrona gleb przed erozja w Polsce) - Zadrzewienia śródpolne i ich znaczenie w krajobrazie rolniczym - Tereny zdegradowane północno-wschodniej Polski (Raport o stanie środowiska województwa podlaskiego; gospodarka odpadami – składowiska odpadów; Informacja Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o stanie środowiska; możliwości aplikowania o fundusze europejskie na rekultywację terenów zdegradowanych i składowisk) - Zintegrowany system gospodarowania odpadami dla aglomeracji białostockiej (zadania i cele projektu; schemat systemu gospodarki odpadami; składowisko odpadów komunalnych; spalarnia) - Projektu rekultywacji terenu zdegradowanego na wybranym przykładzie (Podstawa prawna opracowania; Charakterystyka obiektu: położenia i lokalizacja, charakterystyka fizjograficzna i klimatyczna regionu, warunki geologiczne i hydrogeologiczne, warunki hydrologiczne, gleby w otoczeniu badanego terenu, otoczenie gospodarcze i zagadnienia demograficzne, ocena aktualnego stanu obiektu; Wybór kierunku rekultywacji; Projekt rekultywacji technicznej i biologicznej, Wykorzystane materiały i literatura)
6. Pozostałe zagadnienia - Polskie i międzynarodowe regulacje prawne dotyczące ochrony i rekultywacji gleb (Ustawy Polskie m.in.: O ochronie gruntów rolnych i leśnych; Prawo geologiczne i górnicze, Prawo ochrony środowiska; Ustawa o odpadach, Prawo budowlane, Prawo wodne, Ustawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko; międzynarodowe regulacje prawne; obowiązek rekultywacji środowiska) - Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych (klasyfikacja nieużytków i terenów zdegradowanych; dobór kierunku rekultywacji; etapy rekultywacji terenów zdegradowanych) - Konstruowanie warstwy glebotwórczej oraz podstawowe zasady nawożenia (konstruowanie warstwy glebotwórczej; zabiegi mające na celu zainicjowanie na zdegradowanym terenie procesów glebotwórczych; potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin; rodzaje i podział nawozów stosowanych w rolnictwie i rekultywacji) - Rekultywacja techniczna i biologiczna (podstawowe zasady i zakresu prac rekultywacji technicznej i biologicznej) - Przykłady wykorzystania potencjału rekultywacji specjalnej na podstawie projektów zrealizowanych w Polsce i na świecie - Projektu rekultywacji terenu zdegradowanego na wybranym przykładzie (Podstawa prawna opracowania; Charakterystyka obiektu: położenia i lokalizacja, charakterystyka fizjograficzna i klimatyczna regionu, warunki geologiczne i hydrogeologiczne, warunki hydrologiczne, gleby w otoczeniu badanego terenu, otoczenie gospodarcze i zagadnienia demograficzne, ocena aktualnego stanu obiektu; Wybór kierunku rekultywacji; Projekt rekultywacji technicznej i biologicznej, Wykorzystane materiały i literatura) 7. Pozostałe zagadnienia - Podatność jezior na degradację i eutrofizacja - Rekultywacja jezior i przykłady zabiegów rekultywacji jezior w Polsce i na świecie - Przykłady rewitalizacji i rewaloryzacji przestrzeni miejskiej - Fitoremediacja (definicja i zastosowanie; techniki fitoremediacji: fitoekstrakcja, fitodegradacja, fitostabilizacja, ryzofiltracja, fitoewaporacja; rośliny wykorzystywane w fitoremediacji; fitoremediacja jako alternatywa dla tradycyjnych metod oczyszczania środowiska; zalety i ograniczenia fitoremediacji) - Przykłady roślin używanych w fitoremediacji - Projektu rekultywacji terenu zdegradowanego na wybranym przykładzie (Podstawa prawna opracowania; Charakterystyka obiektu: położenia i lokalizacja, charakterystyka fizjograficzna i klimatyczna regionu, warunki geologiczne i hydrogeologiczne, warunki hydrologiczne, gleby w otoczeniu badanego terenu, otoczenie gospodarcze i zagadnienia demograficzne, ocena aktualnego stanu obiektu; Wybór kierunku rekultywacji; Projekt rekultywacji technicznej i biologicznej, Wykorzystane materiały i literatura) 8. Zaliczenie konwersatorium i projektu |
Literatura: |
1. Karczewska Anna. Ochrona i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniw. Wrocławskiego 2008. 2. Raport o stanie środowiska województwa podlaskiego. Biblioteka Monitoringu Środowiska. 3. Strzałkowski i Kaźmierczak. 2014. Zakres prac rolnego i leśnego kierunku rekultywacji w kopalniach górnictwa skalnego. Mining science 21(1): 203-213. 4. Klimont i Bulińska-Radomska. 2009. Badanie rozwoju wybranych gatunków traw do umacniania składowisk popiołów paleniskowych z elektrociepłowni. Problemy Inżynierii Rolniczej nr 2/2009 5. Naworyta 2013. Jeszcze raz krytycznie o kierunkach rekultywacji i ich wyborze. Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej Nr 136: 141-155. 6. Weremczuk 2008. Rekultywacja wyrobisk poeksploatacyjnych w okolicach Łodzi i potencjał możliwości ich wykorzystania. Landform Analysis, Vol. 9: 334–338 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz ochrony przyrody - możliwości praktycznych zastosowań wiedzy biologicznej w życiu społeczno-gospodarczym oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości - wykorzystywać zasoby środowiska stosując zasady zrównoważonego rozwoju - wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów do proponowania rozwiązań i samodzielnego rozstrzygania konkretnych problemów |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja, prezentacje, projekt, kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.