Podstawy biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-1POB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biologii |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Głównym założeniem przedmiotu jest usystematyzowanie i rozszerzenie wiedzy o budowie i czynnościach życiowych organizmów oraz zależnościach przyczynowo - skutkowych w ewolucji świata ożywionego. Zajęcia służą rozszerzeniu wiedzy biologicznej a przede wszystkim pozwalają zrozumieć zależności między różnymi poziomami organizacji materii żywej. |
Skrócony opis: |
Głównym założeniem przedmiotu jest usystematyzowanie i rozszerzenie wiedzy o budowie i czynnościach życiowych organizmów oraz zależnościach przyczynowo - skutkowych w ewolucji świata ożywionego. Zajęcia służą rozszerzeniu wiedzy biologicznej a przede wszystkim pozwalają zrozumieć zależności między różnymi poziomami organizacji materii żywej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr zimowy Wymagania wstępne: Student powinien posiadać zakres wiadomości ogólnobiologicznych na poziomie rozszerzonym matury z biologii. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatoria - 60 godz., Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 125 godz. w tym: udział w konwersatoriach: 60 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 57,5 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 7,5 godz. Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 67,5 godz., 2,7 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 125 godz., 5 pkt. ECTS W ramach konwersatorium studenci porządkują, systematyzują wiedzę z zakresu chemicznych podstaw życia, budowy i funkcjonowania komórek, podstawowych procesów anabolicznych i katabolicznych, budowy roślin i zwierząt, ich adaptacji do warunków środowiska, homeostazy organizmu, zmienności genetycznej, mechanizmów ewolucji oraz problemów ochrony środowiska. |
Literatura: |
1. Alberts B. i in. 2007. Podstawy biologii komórki. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa. 2. Campbell N.A., Reece B.J. i in. 2016. Biologia. Rebis, Poznań. 3. Dzik J. Biologia czyli sens życia. 2017. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 4. Solomon, Berg, Martin, Ville 2005. Biologia. Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa 5. red. Maćkowiak M., Michalak A. 2008. Biologia; jedność i różnorodność. Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 6. Schmidt-Nielsen, K.2007. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. Wyd. Nauk. PWN. Warszawa 7. Podbielkowski Z., Podbielkowska M.1992. Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów i zasady organizacji życia na poszczególnych poziomach stosując właściwą terminologię biologiczną KA6_WG1, KA6_WG3, 2. Student zna i rozumie rolę oraz budowę struktur komórkowych, narządów, organów KA6_WG2, 3. Student rozumie procesy podstawowe procesy anaboliczne i kataboliczne zachodzące w komórce KA6_WG3, KA6_WG1 4. Student potrafi wykorzystać wiedze dotyczącą podstawowych procesów biochemicznych w celu wykazania jedności i różnorodności organizmów żywych KA6_UW3 5. Student potrafi wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji swojego wystąpienia KA6_UW7 6. Student potrafi dotrzeć do źródeł w języku polskim i obcym w celu pogłębienia, aktualizowania wiedzy KA6_UW8 7. Student pracuje samodzielnie i w zespole omawiając różne zagadnienia biologiczne KA6_UO10 8. Student krytycznie analizuje informacje z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność KA6_KK1 9. Student szanuje pracę własną oraz innych osób KA6_KR5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie prezentacji referatów i dyskusji podczas konwersatorium oraz w czasie pisemnych cząstkowych kolokwiów (testy po grupach tematów) i kolokwium końcowego. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami zawartymi https://biologia.uwb.edu.pl/studenci/podstrony/kryteria-oceny/ Stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.