Biologia wód
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-2BIW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia wód |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe II rok I st. Biologia sądowa - sem. letni II rok I st. Mikrobiologia z Biotechnologią - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest integracja dotychczasowej wiedzy biologicznej i jej pogłębienie o organizmach wodnych. Student po zakończeniu kursu potrafi rozpoznawać podstawowe zespoły organizmów słodkowodnych, zna ich siedliskowe uwarunkowania i strategie życiowe. Potrafi identyfikować istotne zmiany ekosystemu, ocenić skalę zmian i wskazać zakres działań niezbędnych dla utrzymania bioróżnorodności. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Student na wykładzie poznaje teoretyczne zasady funkcjonowania ekosystemów wodnych, egzemplifikacje teorii biologicznych na przykładzie organizmów i ekosystemów wodnych. Student poznaje i rozumie uwarunkowania siedliskowe cykli obiegu energii i materii w tych ekosystemach oraz konsekwencje przyrodnicze wszelkich naturalnych i antropogenicznych zmian. Potrafi identyfikować podstawowe czynniki regulujące funkcjonowanie ekosystemów jeziornych i rzecznych oraz wskazywać zakres działań na rzecz utrzymania bioróżnorodności. Na zajęciach laboratoryjnych i terenowych poznaje praktycznie techniki rozpoznawania organizmów oraz cech siedliska wodnego i stosowanych metod analitycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot prezentuje świat hydrobiontów rożnych typów wód istniejący na lądach, jego zróżnicowanie morfologiczne, taksonomiczne, geograficzne oraz sposoby jego dokumentacji. Prezentowane zagadnienia ujmują ekosystemy wodne jako continuum zmiennych w czasie i przestrzeni czynników siedliskowych i istniejących dostosowań organizmów wodnych, zapewniającym ich istnienie i rozwój. Czynniki siedliskowe, abiotyczne i biotyczne są prezentowane jako pierwsze, po czym student zapoznaje się z interakcjami między organizmami na różnych poziomach troficznych. Poznaje także przyczyny i konsekwencje eutrofizacji wód, zakwaszenia oraz procesy regulujące obieg materii w strefie riparialnej i hyporericznej. Student zapoznaje się z przyrodniczymi efektami inwazji i introdukcji hydrobiontów oraz elementami hydrobiologii stosowanej, czyli procesami rekultywacji i rewitalizacji ekosystemów wód płynących i stojących. |
Literatura: |
podstawowa: A. Górniak, Z. Kajak, Hydrobiologia. Limnologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2020. uzupełniająca: Lampert W., Sommer U. Ekologia wód śródlądowych. PWN, Warszawa, 1996, 390 ss. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna, rozumie i posługuje się terminologią naukową w celu opisu zespołów organizmów wodnych i ich funkcjonowania w środowisku. 2. Student zna rozumie i poprawnie opisuje podstawowe elementy struktury ekosystemów i wiąże je z pełnioną funkcją. 3. Student nabiera umiejętności pracy z mikroskopem, binokularem oraz potrafi korzystać z bazy kluczy taksonomicznych roślin i zwierząt wodnych. 4. Student rozpoznaje podstawowe grupy organizmów wodnych roślin i zwierząt. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania wymienione są przy poszczególnych formach zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.