Biologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-2BRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia rozwoju |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe II rok I st. Biologia sądowa - sem. letni II rok I st. Mikrobiologia z Biotechnologią - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Biologia komórki 320-BS1-1BIK |
Założenia (lista przedmiotów): | Anatomia funkcjonalna człowieka 320-BS1-2AFC |
Założenia (opisowo): | Wymagana ogólna znajomość podstawowych zasad budowy i funkcjonowania wielokomórkowego organizmu roślinnego, zwierzęcego i ludzkiego na różnych poziomach jego organizacji, z uwzględnieniem biologii komórki (w tym przebiegu i regulacji cyklu komórkowego). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot łączy w sobie treści zoologiczne i botaniczne. W trakcie zajęć zostaną przedstawione zagadnienia związane z rozwojem zarodkowym zwierząt na przykładzie człowieka. Student zapozna się z kolejnymi stadiami rozwoju zarodkowego oraz mechanizmami zaangażowanymi w ich regulację. Omówione zostaną także procesy rozwojowe zachodzące w cyklu życiowym roślin - w fazie wegetatywnej i generatywnej, z naciskiem na rośliny kwiatowe. Przybliżone zostaną podstawy genetycznej kontroli tworzenia struktur roślinnych i procesy różnicowania się komórek w wielokomórkowym organizmie na przykładzie roślin modelowych. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok I st./IV semestr (letni) Wymagania wstępne: zaliczone przedmioty Rośliny zarodnikowe i Rośliny nasienne, Fizjologia zwierząt Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz.; zajęciach laboratoryjnych: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 24,4 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 5,6 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50,6 godz. (2,0 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60,0 godz. (2,4 ECTS) |
Literatura: |
1. Bartel H. 2009. Embriologia medyczna. Ilustrowany podręcznik. PZWL, Warszawa. 2. Evert R. F. 2006. Esau's Plant Anatomy. Meristems, Cells, and Tissues of the Plant Body: Their Structure, Function, and Development, Third Edition. file:///C:/Users/UZYTKO~1/AppData/Local/Temp/2-1.pdf 3. Hejnowicz Z. 2002. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. PWN, Warszawa. 4. Lack A.J., Evans D.E. 2005. Biologia roślin. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa. 5. Twyman R.M.. 2003. Biologia rozwoju. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa. 6. Wojtaszek P. i in. 2007. Biologia komórki roślinnej. T2 Funkcja. PWN, Warszawa. 7. Bielańska-Osuchowska Z. 2004. Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Warszawa. 8. Woliński N. 2005. Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa. 9. Rodkiewicz i wsp.1996. Embriologia Angiospermae rozwojowa i eksperymentalna. Wyd. UMCS, Lublin. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student rozumie jedność i różnorodność organizmów, w tym zasady organizacji życia na poszczególnych poziomach, stosując przy tym właściwą terminologię oraz cechy charakterystyczne poszczególnych grup organizmów zgodnie z podziałem systematycznym: KA6_WG1 2. Student zna rolę i budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów, organów: KA6_WG2 Umiejętności: 5. Student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia laboratoryjne w celu wykonania prostych badań biologicznych z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz prowadzić ich dokumentację: KA6_UW1 6. Student potrafi, pracując zarówno indywidualnie jak i zespołowo, stosować zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy: KA6_UO11 Kompetencje społeczne: 7. Student jest gotów do poszanowania pracy własnej i innych członków zespołu: KA6_KR5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i pisemnego końcowego testu zaliczeniowego obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.