Ekologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-2ERS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe II r. I st. Biologia - semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać i rozpoznawać gatunki roślin (drzew, krzewów oraz roślin zielnych) powszechnie występujące w Polsce. Potrafi opisać ich budowę morfologiczną i anatomiczną, nazwać typy kwiatostanów i owoców. Podać przykłady roślin jednorocznych, dwuletnich i wieloletnich. Zna podstawy ekologii, rozumie co to jest gatunek, populacja i osobnik. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest przeglądowe zarysowanie problematyki i metod ekologii roślin oraz fitosocjologii. Student zapoznaje się z terminem populacja, osobnik, płodność osobników, rozrodczość populacji, wymieranie osobników, śmiertelność populacji, kolonizacja. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Teoria i modele w ekologii roślin. 2. Zasady identyfikacji i klasyfikacji zbiorowisk roślinnych. Szata roślinna Polski. 3. Procesy demograficzne a dynamika populacji. Koncepcja osobnika i populacji. 4. Demograficzno-genetyczne aspekty ekologii populacji roślin. 5. Migracje roślin w przestrzeni. 6. Historie życiowe roślin. Adaptacje i modyfikacje roślin do różnych środowisk. Interakcje międzygatunkowe. 7. Ekologiczne i genetyczne podstawy ochrony przyrody. Zajęcia terenowe. 1. Struktura i funkcjonowanie zbiorowisk leśnych i łąkowych. 2. Metody badań struktury, demografii i dynamiki populacji. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot kierunkowy (biologia) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok/IV semestr (letni) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw ekologii Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 22 godz. zajęcia terenowe – 24 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pomiary, obserwacje i eksperymenty w terenie Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 48 godz.: 1) udział w wykładach: 22 godz.; 2) zajęcia terenowe: 24 godz.; 3) udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 2 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 27 godz. |
Literatura: |
1. Beeby A., Brennan A-M. 2004. First Ecology. Ecological principles and environmental issues. Oxford, University Press. 2. Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Sorus. Poznań-Kraków. 3. Falińska K. 1990. Osobnik, populacja, fitocenoza. PWN, Warszawa. 4. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa. 5. Falińska K. 2002. Przewodnik do badań biologii populacji roślin. PWN, Warszawa. 6. Faliński J. B. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa. 7. Faliński J. B. 2001. Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych. PWN, Warszawa. 8. Podbielkowski Z, Podbielkowska M. 1992. Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. 9. Mackenzie A. i in. 2003. Krótkie wykłady - Ekologia. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1.Student zna zasadnicze procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz podstawowe formy i metody ochrony zasobów przyrodniczych (KA6_WG5). 2. Student zna podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i techniki prowadzenia badań terenowych (KA6_WG7). 3. Student potrafi zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW2). 4. Student identyfikuje podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznaje gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4). Sposoby weryfikacji: - KA6_WG5, WG7 - egzamin pisemny (pytania otwarte). - KA6_WG5, WG7, UW2, UW4 - zaliczenie zajęć terenowych na ocenę w postaci sprawozdania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z wykładu zaliczony na ocenę pozytywną. Zajęcia terenowe - sprawozdawanie zaliczone na ocenę pozytywną. Obowiązkowa obecność na zajęciach terenowych. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN ZTR
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 22 godzin
Zajęcia terenowe, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Jermakowicz, Ada Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Edyta Jermakowicz, Paweł Mirski, Ada Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest przeglądowe zarysowanie problematyki i metod ekologii roślin oraz fitosocjologii. Student zapoznaje się z terminem populacja, osobnik, płodność osobników, rozrodczość populacji, wymieranie osobników, śmiertelność populacji, kolonizacja. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Teoria i modele w ekologii roślin. 2. Zasady identyfikacji i klasyfikacji zbiorowisk roślinnych. Szata roślinna Polski. 3. Procesy demograficzne a dynamika populacji. Koncepcja osobnika i populacji. 4. Demograficzno-genetyczne aspekty ekologii populacji roślin. 5. Migracje roślin w przestrzeni. 6. Historie życiowe roślin. Adaptacje i modyfikacje roślin do różnych środowisk. Interakcje międzygatunkowe. 7. Ekologiczne i genetyczne podstawy ochrony przyrody. Zajęcia terenowe. 1. Struktura i funkcjonowanie zbiorowisk leśnych i łąkowych. 2. Metody badań struktury, demografii i dynamiki populacji. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot kierunkowy (biologia) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok/IV semestr (letni) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw ekologii Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 22 godz. zajęcia terenowe – 24 godz. Metody dydaktyczne: wykład, obserwacje i eksperymenty w terenie Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 48 godz.: 1) udział w wykładach: 22 godz.; 2) zajęcia terenowe: 24 godz.; 3) udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 2 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 27 godz. |
|
Literatura: |
1. Beeby A., Brennan A-M. 2004. First Ecology. Ecological principles and environmental issues. Oxford, University Press. 2. Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Sorus. Poznań-Kraków. 3. Falińska K. 1990. Osobnik, populacja, fitocenoza. PWN, Warszawa. 4. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa. 5. Falińska K. 2002. Przewodnik do badań biologii populacji roślin. PWN, Warszawa. 6. Faliński J. B. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa. 7. Faliński J. B. 2001. Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych. PWN, Warszawa. 8. Podbielkowski Z, Podbielkowska M. 1992. Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. 9. Mackenzie A. i in. 2003. Krótkie wykłady - Ekologia. PWN, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.