Immunologia diagnostyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-2IMD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Immunologia diagnostyczna |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe II rok I st. Mikrobiologia z Biotechnologią - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Immunologia 0200-BS1-2IMM |
Założenia (lista przedmiotów): | Immunologia 0200-BS1-2IMM |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe techniki pomiaru aktywności mechanizmów odporności człowieka, jak również zapoznanie go z najnowocześniejszymi metodami stosowanymi w diagnostyce i badaniach naukowych. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje podstawowe zasady wykonania testów, w praktyce stosuje protokoły pomiarów. Przedmiot umożliwia studentom ocenę prawidłowości funkcjonowania mechanizmów obronnych, wyjaśnianie odstępstw od tych prawidłowości i tłumaczenie przyczyn ich dysfunkcji. Realizacja przedmiotu poszerza wiedzę studentów dotyczącą możliwości zastosowań technik immunologicznych opierających się na reakcji antygen-przeciwciało w wielu aspektach życia człowieka we współczesnym świecie. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł specjalnościowy (blok Mikrobiologia z biotechnologią) Dziedzina i dyscyplina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: studia I stopnia, II rok, semestr 4 (letni) Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiadomości z zakresu budowy, organizacji i podstawowych zasad funkcjonowania układu odpornościowego. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń podczas zajęć laboratoryjnych według instrukcji prowadzącego, analiza wyników i formułowanie wniosków z doświadczeń. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta - 50,0 godz., w tym udział w wykładach - 15 godz. udział w zajęciach laboratoryjnych - 30 godz. przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów (praca własna studenta) - 0,6 godz. udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach - 5,6 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50,6 godz., 2 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 35,0 godz., 1,4 pkt. ECTS Wykład ma za zadanie poszerzyć wiedzę studentów o najnowocześniejszych metodach stosowanych w diagnostyce mechanizmów odporności, w tym także służących wskazywaniu odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu układu obronnego. Celem wykładu jest także wskazanie działań mających charakter immunoregulacyjny, do których zaliczany jest między innymi program szczepień ochronnych czy styl życia (np. stosowane diety). Laboratoria służą nabyciu praktycznych umiejętności w planowaniu i wykonywaniu wybranych metod diagnostycznych służących ocenie odporności niespecyficznej i specyficznej (komórkowej lub humoralnej). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T. 2017. Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Roitt I., Brostoff J., Male D. 2000. Immunologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa & Wydawnictwo Medyczne Słotwiński. Brema. Literatura uzupełniająca: 1. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M. 2010. Podstawy immunologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa. 2. Playfair J.H.L., Chain B.M.2005. Immunologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa. 3. Litwin J.A., Gajda M. 2011. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków. 4. Zabel M. [red.] 1999. Immunocytochemia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. 5. Kandefer-Szerszeń M., Zdzisińska B. [red.] 2013. Ćwiczenia z immunologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin. 5. Izdebska-Szymona K. 1990. Ćwiczenia z immunologii: skrypt dla studentów biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa. 6. Gościcka T. [red.] 1979. Ćwiczenia z immunologii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. student zna procesy biochemiczne zachodzące w organizmach żywych (KA6_WG3) 2. student wskazuje podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych i biochemicznych, w tym także metody służące badaniom prowadzonym na poziomie molekularnym (KA6_WG7) Umiejętności: 3. student potrafi samodzielnie odnajdywać materiały źródłowe służące uzupełnieniu wiedzy (KA6_UU12) 4. student potrafi analizować zdobyte informacje i dokonywać wyboru właściwych materiałów służących podnoszeniu jego kwalifikacji (KA6_UU12) Kompetencje społeczne: 5. student jest świadom odpowiedzialnego wypełniania zadań w zależności od powierzonego zadanie/zajmowanego stanowiska (KA6_KR6) 6. student jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i dbania o utrwalenie tradycji wykonywanego zawodu (KA6_KR6). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie na ocenę (pytania typu zamkniętego). Warunkiem podejścia do zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z laboratorium. Laboratorium: zaliczenie kolokwium na ocenę pozytywną (test obejmujący zarówno zadania typu otwartego, jak i zamkniętego). Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.