Podstawy wirusologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-2PWI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wirusologii |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe II rok I st. Mikrobiologia z Biotechnologią - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową oraz znaczeniem ekologicznym i zdrowotnym wirusów. Podczas realizacji zajęć student zdobywa wiedzę dotyczącą budowy, replikacji, rodzajów wirusów a także chorób wirusowych roślin i zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem człowieka. Poznaje także teoretyczne podstawy najważniejszych technik badawczych wykorzystywanych w wirusologii. Przedmiot umożliwia studentom zrozumienie mechanizmu infekcji wirusowej, przebiegu chorób wirusowych i sposobów im zapobiegania. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów biologia Poziom kształcenia studia pierwszego stopnia Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 320-BS1-2PWI Język przedmiotu polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy mikrobiologia Rok studiów /semestr II rok / IV semestr Wymagania wstępne Student powinien posiadać podstawową wiedzę z mikrobiologii w zakresie realizowanym w ramach zajęć w module kierunkowym z przedmiotu Mikrobiologia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład – 15 godz. laboratoria – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacje Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę konwersatoriów, egzamin. Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta Ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w zajęciach konwersatoryjnych: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 16,3 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3,8 godz. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 33,8/1,4 o charakterze praktycznym 35/1,4 Założenia i cele przedmiotu Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową oraz znaczeniem ekologicznym i zdrowotnym wirusów. Podczas realizacji zajęć student zdobywa wiedzę dotyczącą budowy, replikacji, rodzajów wirusów a także chorób wirusowych roślin i zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem człowieka. Poznaje także teoretyczne podstawy najważniejszych technik badawczych wykorzystywanych w wirusologii. Przedmiot umożliwia studentom zrozumienie mechanizmu infekcji wirusowej, przebiegu chorób wirusowych i sposobów im zapobiegania. Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, konwersatoria (podczas których studenci przygotowują samodzielnie prezentacje multimedialne na zadany wcześniej temat) Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę konwersatorium w oparciu o cząstkowe oceny uzyskane za prezentacje i testu końcowego; zaliczenie na ocenę wykładu na podstawie wyniku testu zaliczeniowego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. L. Collier, J. Oxford. Wirusologia. PZWL, 1991 2. Z. Krzemiński. Zarys wirusologii lekarskiej. AMwŁ, 1997 Literatura uzupełniająca: 1. A.J. Cann. Molecular virology. Fourth edition. Elsevier, 2005 2. M. Kańtoch. Wirusologia lekarska. PZWL, 1998 3. A. Goździcka-Józefiak. Wirusologia molekularna. Wyd. Nauk UAM, 2004 4. S. Kryczyński. Wirusologia roślinna. PWN, 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie rolę i budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów, organów (KA6_WG2) UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych (KA6_UW7) Student potrafi stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach (KA6_UK9) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student jest gotów do kontaktu z ekspertami w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów (KA6_KK2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, konwersatoria (podczas których studenci przygotowują samodzielnie prezentacje multimedialne na zadany wcześniej temat) Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę konwersatorium w oparciu o cząstkowe oceny uzyskane za prezentacje i testu końcowego; zaliczenie na ocenę wykładu na podstawie wyniku testu zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.