Biologiczne bazy danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-3BBD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne bazy danych |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe III rok I st. Biologia eksperymentalna i molekularna - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Student poznaje historię ewolucji definicji wiedzy, danych, informacji, przetwarzania informacji i jej deponowania, cechy i typy baz danych (sekwencyjne i niesekwencyjne, bibliograficzne). |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia eksperymentalna i molekularna) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne i nauki chemiczne Rok studiów/semestr: III rok /II semestr (letni) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw taksonomii, biologii i ekologii zwierząt i roślin Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, pokaz, konsultacje Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz.; 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.; 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 20 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz. |
Literatura: |
1. Baxevanis A.D. (red.), Ouellette B.F.F. (red.), 2004. Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek. PWN, Warszawa. 2. Higgs P.W., Attwood T.K. 2008. Bioinformatyka i ewolucja molekularna. PWN, Warszawa. 3. Xiong J. 2009. Podstawy bioinformatyki. Wyd. UW, Warszawa. 4. Bazy genowych sekwencji nukleotydowych: - NCBI-GenBank http://www.ncbi.nlm.nih.gov - EMBL http://www.embl.de/ - DDBJ http://www.ddbj.nig.ac.jp/ 5. Bazy sekwencji białkowych: - UniProt https://www.uniprot.org/ - Swiss-Prot https://www.expasy.org/resources/uniprotkb-swiss-prot 6 Bazy strukturalne: - Protein Data Bank https://www.rcsb.org/ 7. Bazy bibliograficzne: - NCBl - PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ - PubMed Central https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?cmd=search&term - EBSCO https://www.ebsco.com/pl-pl - SCOPUS https://www.elsevier.com/pl-pl/solutions/scopus - Biblioteka Wirtualna (ICM) https://wbn.icm.edu.pl/ 8. Bazy taksonomiczne: - NCBl - Taxonomy - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/guide/taxonomy/ 9. Bazy różnorodności biologicznej - GBIF - https://www.gbif.org - EUNIS Biodiversity Database - https://www.gbif.org/ - The National Biodiversity Data Centre https://biodiversityireland.ie/ 10. Bazy paleobiologiczne: - The Paleobiology Database PBDB- https://paleobiodb.org/ 11. Bazy gatunków inwazyjnych: - DAISIE - https://www.gbif.org/dataset/39f36f10-559b-427f-8c86-2d28afff68ca - NOBANIS - https://www.nobanis.org/ - Blobal Invasive Species Database - http://www.iucngisd.org/gisd/ 12. Bazy dotyczące ochrony zasobów przyrody: - IUCN Red List of Threatened Species - https://www.iucnredlist.org/ 13. Bazy organizmów i produktów GMO/GMM: - The European GMO database - https://euginius.eu/euginius/ - OECD BioTrack Product Database - https://biotrackproductdatabase.oecd.org/ - ISAAA - https://www.isaaa.org/ 13. Bazy geograficzne: - Google Earth - https://www.google.pl/intl/pl/earth/ - Geoportal - https://www.geoportal.gov.pl/ |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna jedność i różnorodność organizmów, w tym zasady organizacji życia na poszczególnych poziomach, stosując przy tym właściwą terminologię oraz cechy charakterystyczne poszczególnych grup organizmów zgodnie z podziałem systematycznym (KA6_WG1). 2. Student zna i rozumie powiązania wiedzy biologicznej z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz aktualne problemy badań biologicznych, podstawowe narzędzia statystyczne i informatyczne, niezbędne do opisu procesów przyrodniczych, najważniejsze prawa matematyczne, chemiczne i fizyczne będące podstawą procesów biologicznych (KA6_WG6). 3. Student potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą podstawowych szlaków biochemicznych w celu wykazania jedności i różnorodności organizmów żywych (KA6_UW3). 4. Student stosuje podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach (KA6_UK9). 5. Student planuje i organizuje pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie (KA6_UK10). 6. Student krytycznie analizuje informacje z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność (KA6_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny. Laboratorium - średnia ocen z prezentacji multimedialnej i zaliczenia praktycznego. Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest pozytywna ocena z kolokwium. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.