Biologia człowieka z elementami antropologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-3BCA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia człowieka z elementami antropologii |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe III r. I st. Biologia sądowa - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawowe wiadomości z anatomii człowieka i ewolucji człowieka |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pokazanie człowieka jako jednostki w społeczeństwie w kontekście jego historycznej zmienności. Przedmiot zwraca uwagę na pochodzenie człowieka, warunki socjalno-ekonomiczne oraz kulturowe w ukształtowaniu dzisiejszych społeczeństw. Ukazuje zmienność morfologiczną i ontogenetyczną człowieka, rasogenezę i ewolucję systemu kojarzeń jakim jest monogamia. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia sądowa) Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczna Rok studiów/semestr: III rok /V semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z anatomii funkcjonalnej człowieka i ewolucjonizmu Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela, w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz.; 2) udział w zajęciach pozawykładowych 0 godz., 3) udział w konsultacjach/zaliczeniu 10 godz. (zaliczenie przedmiotu 2 godz., konsultacje 8 godz.) Przygotowanie się do zajęć/zaliczeń (praca własna studenta): 25 godz. |
Literatura: |
Baturo W. (red.). 2014. Biologia. Spojrzenie na człowieka. Encyklopedia PWN. Calgano J.M., Fuentes A. 2012. What makes us human? Answers from evolutionary anthropology. Evolutionary Anthropology 21:182–194. (https://www.semanticscholar.org/paper/What-makes-us-human-Answers-from-evolutionary-Calcagno-Fuentes/d139618b54b7d47a5a2415c5cd6d9237b20b74b7) Kramer K.L., Rassell A.F. 2015. Was monogamy a key step on the Hominin road? Reevaluating the monogamy hypothesis in the evolution of cooperative breeding. Evolutionary Anthropology 24:73–83 (https://www.researchgate.net/publication/275412070_Was_Monogamy_A_Key_Step_on_the_Hominin_Road_Reevaluating_the_Monogamy_Hypothesis_in_the_Evolution_of_Cooperative_Breeding) Malinowski A., Bożiłow W. 1997. Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy. PWN Warszawa-Łódź. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R. 2008. Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski. Malinowski A., Strzałko J. (red.). 1989. Antropologia. PWN Warszawa-Poznań. Pawłowski B. (red.). 2014. Biologia atrakcyjności człowieka. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie zasady dziedziczenia i prawidłowości ewolucji organizmów (KA6_WG4) 2. Student zna i rozumie powiązania wiedzy biologicznej z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz aktualne problemy badań biologicznych, podstawowe narzędzia statystyczne i informatyczne, niezbędne do opisu procesów przyrodniczych, najważniejsze prawa matematyczne, chemiczne i fizyczne będące podstawą procesów biologicznych (KA6_WG6) 3. Student potrafi stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach (KA6_UK9) 4. Student jest gotów do krytycznej analizy informacji z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność (KA6_KK1) |
Metody i kryteria oceniania: |
pisemne zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.