Organizmy genetycznie modyfikowane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-3OGM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Organizmy genetycznie modyfikowane |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe III rok I st. Biologia eksperymentalna i molekularna - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe koncepcje doskonalenia roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz zapoznanie z metodyką uzyskiwania organizmów modyfikowanych genetycznie. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje wybrane grupy organizmów modyfikowanych genetycznie oraz ich znaczenie w nauce i życiu (gospodarce) człowieka. W trakcie zajęć przedstawione zostaną regulacje prawne, związane z wytwarzaniem, rejestrem i wprowadzaniem do obrotu GMO oraz kontrowersje wokół GMO. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia eksperymentalna i molekularna) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: III rok /VI semestr (letni) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw biologii Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz., konwersatorium – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, samodzielna praca z publikacjami, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 7.5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Niemierowicz-Szczyt K. 2012. GMO w świetle najnowszych badań. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. 2. Malepszy S. 2001. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (i inne wydania). 3. Organizmy genetycznie zmodyfikowane – mat. szkoleniowe „Wzmocnienie systemu informacji o środowisku w szczególności z zakresu bezpieczeństwa biologicznego”; Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, oddz. Wielkopolski, Poznań 2007. 4. Buchowicz J. 2009. Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca - artykuły o GMO w czasopismach: Postępy Biologii Komórki (https://pbkom.eu/pl/), Kosmos (https://kosmos.ptpk.org), Biotechnologia. Przykładowo: 1. Dobrowolska A. 2002. Odmiany roślin transgenicznych Bt a pestycydy – aspekty środowiskowe i zdrowotne. Kosmos 51: 99-104. 2. Eckerstorfer MF, Engelhard M, Heissenberger A, Simon S, Teichmann H. 2019. Plants Developed by New Genetic Modification Techniques - Comparison of Existing Regulatory Frameworks in the EU and Non-EU Countries. Front. Bioeng. Biotechnol. 7:26 (doi: 10.3389/fbioe.2019.0002) 3. Golinowski W, Grymaszewska G, Janakowski S, Kurek W, Sobczak M. 2003. Strategie konstruowania roślin transgenicznych odpornych na nicienie. Kosmos 52: 331-340. 4. Skrobiszewska A. 2011. Transgeniczne króliki – uzyskiwanie oraz kierunki wykorzystania. Wiadomości Zootechniczne 2: 31-36 5. Tyczewska A., Bąkowska-Żywicka 2008. Zwierzęta jako bioreaktory – przyszłość przemysłu farmaceutycznego. Biotechnologia 3: 64-70. Bazy danych - wybrane: - http://gmo.mos.gov.pl/ - http://www.isaaa.org/ - The International Service for the Acquisition of Agri-biotech Applications (ISAAA) - http://www.goldenrice.org/ - http://www.biotechnologia.pl |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie procesy biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz techniki inżynierii genetycznej i biotechnologii (KA6_WG3) 2. Student zna i rozumie uwarunkowania i problemy społeczno-gospodarcze funkcjonowania nauk biologicznych, w tym ich uwarunkowania etyczne i prawne (KA6_WK8) 3. Student potrafi wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych (KA6_UW7) 4. Student potrafi dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy fachowej, a także w celu planowania prostych zadań badawczych (KA6_UW8) 5. Student jest gotów do krytycznej analizy informacji z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność (KA6_KK1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Rodzaje metod dydaktycznych stosowanych na zajęciach ze studentami: 1. metody podające (oparte na słowie) – wykład, dyskusja, praca z literaturą, 2. metody problemowe – wykład konwersatoryjny, seminarium, „burza mózgów”, konsultacje 3. metody praktyczne – projekt, obserwacja, poszukiwanie baz danych i literatury Ocena studentów: 1. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrane tematy w części konwersatoryjnej 2. Zaliczenie na pozytywną ocenę wykładów (test) Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.