Psychologia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-3PEC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe III r. I st. Biologia sądowa - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z dziedziny psychologii ewolucyjnej człowieka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest krótkim wprowadzeniem studenta w podstawowe zagadnienia z dziedziny psychologii, w szczególności psychologii ewolucyjnej człowieka. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje różnorodność zachowań człowieka jako wyniki ewolucji biologicznej i kulturowej. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia sądowa) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: III rok /semestr 5 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz., konwersatorium – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, metoda laboratoryjna, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 7,5 godz. (1 godz. zaliczenie, 6,5 godz. konsultacje) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz. Przedmiot jest krótkim wprowadzeniem studenta w podstawowe zagadnienia z dziedziny psychologii, w szczególności psychologii ewolucyjnej człowieka. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje różnorodność zachowań człowieka jako wyniki ewolucji biologicznej i kulturowej. Na całość kursu składają się wykład (15 godzin) i konwersatorium (15 godzin). W czasie wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny psychologii ewolucyjnej człowieka, mechanizmami leżącymi u podstaw psychologii ewolucyjnej oraz założeniami dziedziny. Tematyka wykładów ponadto obejmuje szeroko pojętą biologię atrakcyjności człowieka, mechanizmy doboru partnera (strategie obu płci), znaczenie niewerbalnych znaków w komunikacji i odczytywaniu emocji, ewolucję i znaczenie kultury, hipotezy powstania agresji oraz strategie/różnice zachowań agresywnych zależne od płci, ewolucję i powstanie zachowań altruistycznych pośród osobników spokrewnionych i niespokrewnionych. Wykład zakończony jest egzaminem pisemnym. W ramach zajęć konwersatoryjnych studenci w małych grupach opracowują własny projekt zawierający się w tematyce psychologii ewolucyjnej. Praca obejmuje przegląd aktualnej literatury, zaplanowanie projektu, postawienie hipotez, przygotowanie ankiet, zebranie i opracowanie danych, przygotowanie prezentacji, przedstawienie i przedyskutowanie wyników pracy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Psychologia ewolucyjna. David M Buss. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2001. Biologia atrakcyjności człowieka. Bogusław Pawłowski (red. naukowa),. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009. Psychologia ewolucyjna. Nauka o adaptacjach i ewolucyjnej inercji ludzkiego umysłu. Pawłowski B., Denel D., 2009. Kosmos (http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2009/573.pdf) Literatura dodatkowa: Morderca za ścianą. Zabójcze skłonności ludzkiego umysłu. David M Buss. GWP. 2014. Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary. David M Buss. GWP. 2014. Zazdrość. Niebezpieczna namiętność. David M Buss. GWP. 2014. O pochodzeniu cnoty. Matt Ridley. Rebis. 2000. Czerwona królowa. Płeć a ewolucja natury ludzkiej. Matt Ridley. Rebis. 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie powiązania wiedzy biologicznej z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz aktualne problemy badań biologicznych, podstawowe narzędzia statystyczne i informatyczne, niezbędne do opisu procesów przyrodniczych, najważniejsze prawa matematyczne, chemiczne i fizyczne będące podstawą procesów biologicznych KA6_WG6. Umiejętności: Student potrafi techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych KA6_UW7. Student potrafi stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach KA6_UK9. Kompetencje społeczne: Student jest gotów do wykazywania kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej KA6_KO3. Student jest gotów do poszanowania pracy własnej i innych członków zespołu KA6_KR5. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatoria: zaliczenie na ocenę (zaplanowanie, wykonanie, przedstawienie projektu) Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę; warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena zaliczenia konwersatoriów. Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.