Podstawy genetyki populacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-3PGP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy genetyki populacji |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe III r. I st. Biologia eksperymentalna i molekularna - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami ewolucyjnymi kształtującymi zmienność genetyczną w populacjach. Studenci poznają metody badania i opisu zmienności genetycznej naturalnych populacji. W trakcie realizacji przedmiotu studenci dowiadują się jakie są sposoby utrzymywania zmienności w populacjach i jakie są różnice pomiędzy funkcjonowaniem dużych populacji i małych, w pofragmentowanych środowiskach. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia molekularna) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: III rok, V semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z genetyki ogólnej Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 15h, laboratorium - 15h Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, samodzielna praca z rozwiązywaniem zadań, z programami komputerowymi, projekty, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta 75 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w laboratorium: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 37,5 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 7,5 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz Procent godzin pracy własnej studenta 50% |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Krzanowska H., Łomnicki A, Rafiński J., 1982. Wprowadzenie do genetyki populacji. PWN. 2. Avise: Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. WUW 2008 3. Freeland J. Ekologia molekularna. PWN 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Brown. Genomy. PWN 2009 2. Henry R. Plant conservation genetics. 2006. New York, Food Products Press 3. Hartl DL i Clark AG. 2009. Podstawy genetyki populacyjnej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. student zna i rozumie zasady dziedziczenia i prawidłowości ewolucji organizmów KA6-WG4 Umiejętności 2. student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia laboratoryjne w celu wykonania prostych badań biologicznych, z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz prowadzić ich dokumentację KA6-UW2 3. student potrafi dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy fachowej, a także w celu planowania prostych zadań badawczych KA6-UW8 4. student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie KA6-UO10 Kompetencje społeczne 5. student jest gotów do wykazywania kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej KA6-KO3 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Egzamin pisemny podsumowujący przedmiot (krótkie pytania otwarte, pytania zamknięte) 2. Sprawdzian pisemny z zadań genetycznych 3. Bieżąca ocena pracy podczas analizy uzyskanych w trakcie zajęć wyników. 4. Bieżąca kontrola rozwiązania zadań i problemów na każdych zajęciach Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami określonymi w 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.