Ekologia roślin i fitosocjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1FIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia roślin i fitosocjologia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe I rok II st. Biologia środowiskowa - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji poszczególnych grup roślin naczyniowych oraz oznaczania roślin do rodzajów i gatunków na podstawie cech morfologicznych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z pojęciami i metodami stosowanymi w ekologii roślin oraz w fitosocjologii (metody wyróżniania i klasyfikowania jednostek roślinności, fitocenozy jako strukturalny i funkcjonalny składnik ekosystemu). Efektem realizacji przedmiotu jest również zrozumienie przez studenta procesów ekologicznych zachodzących na poziomie osobnika, populacji, zbiorowiska roślinnego oraz ekosystemu. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia środowiskowa Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: - wykłady: 30 - zajęcia terenowe: 30 Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, pokaz, obserwacja, praca z instrukcją Punkty ECTS: 4,0 Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz., w tym: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 64 godz., - udział w wykładach: 30 godz., - udział w zajęciach terenowych: 30 godz., - udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 4 godz. - przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 50 godz., |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Falińska K. 1990. Osobnik, populacja, fitocenoza. PWN, Warszawa. 2. Falińska K. 1996. Ekologia roślin. PWN, Warszawa. 3. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa. 4. Begon M, Mortimer M, Thompson J. 1999. Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin. PWN, Warszawa. 5. Szafer W, Zarzycki K, Pawłowski B. (red.) 1972. Szata roślinna Polski. Tom 1. PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Faliński JB. 2001. Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych: KA7_WG1 Student rozumie wzajemne złożone powiązania organizmów ze środowiskiem: KA7_WG3 Student stosuje nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w terenowych badaniach biologicznych: KA7_WG6 Student potrafi dobierać adekwatną do postawionych celów metodę badawczą, interpretować uzyskane wyniki, formułować wnioski na ich podstawie, jak i na podstawie danych z literatury: KA7_UW1 Student/absolwent jest gotów do systematycznego zapoznawania się z najnowszymi osiągnieciami naukowymi w celu rozwiazywania problemów: KA7_KK1 Student/absolwent jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy w celu rozwiązania problemu: KA7_KO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład - egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z zajęć terenowych. 2. Zajęcia terenowe - obecność na wszystkich zajęciach (nieobecność z koniecznością odpracowania w postaci dodatkowej pracy zaliczeniowej - pisemnej); zaprojektowanie i przeprowadzenie obserwacji i eksperymentów w terenie oraz interpretacja danych ujęte w sprawozdaniu pisemnym - pozytywna ocena ze sprawozdania pisemnego. Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.