Grzyby i rośliny trujące, lecznicze i halucynogenne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1GRT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grzyby i rośliny trujące, lecznicze i halucynogenne |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatoria mają za zadanie przybliżyć studentom różne możliwości wykorzystania roślin i grzybów, szczególnie ich wykorzystanie jako środków leczniczych, trujących, odurzających oraz w diecie ludzi i zwierząt, w tym w różnego rodzaju przestępstwach. Student zapoznaje się z gatunkami roślin i grzybów oraz substancjami w nich zawartymi, które mają różne działanie na organizm człowieka. Student podczas konserwatoriów potrafi zaprezentować wiedzę zdobyta na podstawie m.in. literatury oraz przedyskutować możliwe wykorzystanie roślin i grzybów w różnych aspektach życia człowieka kiedyś i dziś. Zajęcia terenowe poświęcone są identyfikacji roślin i grzybów w naturalnym środowisku, które mają różne oddziaływania na ludzkim organizm oraz ćwiczy ich rozpoznawanie. Student nabywa praktycznych umiejętności postępowania z roślinnym i grzybowym materiałem dowodowym. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł specjalnościowy (Biologia sądowa) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok drugiego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: studenci powinni znać systematykę roślin nasiennych Metody dydaktyczne: konwersatorium, konsultacje Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium - 15 godz., zajęcia terenowe - 15 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 godz., w tym: 1) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz. 2) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 3 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 25 godz. |
Literatura: |
1. Bazylak G., Różańki H. (2019) Rośliny zielarskie, kosmetyki naturalne i żywność funkcjonalna: nowe nadzieje fitoterapii: monografia naukowa. Krosno; Wrocław: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie. 2. Dąbrowska A., Chernetskyy M., Sawicki R., Szymczak G. (2016) Rośliny o właściwościach kosmetycznych we florze Polski. [W:] Kiełtyka-Dadasiewicz A. (red.). Rośliny w nowoczesnej kosmetologii. Wyd. Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin. http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2017/04/monografia_rosliny.pdf 3. Dobrowolska A. (2004) Wykorzystanie roślin do wytwarzania biofarmaceutyków. Kosmos 53(2), 201-206. http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2004/201.pdf 4. Domańska A. (2016) Metody leczenia chorób wśród ludu polskiego w XIX wieku. Próba bilansu. „Zeszyty Wiejskie”, Z. XXII. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_25162 5. Drozd J. (2012) Wczoraj i dziś ziołolecznictwa. Przegląd Medyczny- Uniwersytetu Rzeszowskiego i Narodowego Instytutu Leków w Warszawie. file:///C:/Users/liste/AppData/Local/Temp/Wczoraj%20i%20dzi%20zio%20olecznictwa(1).pdf 6. Gawliński A., (2014) Zbrodnicze otrucie - przegląd kryminalistyczno-historyczny. Przegląd Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny 1/2014. http://kpse.pl/sites/default/files/2017-12/PPES%201-2014%20popr.pdf 7. Golianek A., Mazurkiewicz-Zapałowicz K. (2016) Grzyby w diecie człowieka – wartość odżywcza i prozdrowotna. Kosmos Problemy Nauk Biologicznych 4 (313). http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2016/513.pdf 8. Matysek-Nawrocka M., Cyrankiewicz P. (2016) Substancje biologicznie aktywne pozyskiwane z herbaty, kawy i kakao oraz ich zastosowanie w kosmetykach. Post Fitoter 17(2). http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2016/09/pf_2016_139-144.pdf 9. Pitt J.I. (2000) Toxigenic fungi: which are important?, Medical Mycology, Volume 38, Issue Supplement1, 17–22. https://academic.oup.com/mmy/article/38/Supplement_1/17/1026177?login=true 10. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A. (1986) Rośliny Zarodnikowe. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. 11. Rajewska J., Bałasińska B. (2004) Związki biologicznie aktywne zawarte w grzybach jadalnych i ich korzystny wpływ na zdrowie. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczanej 58. http://31.186.81.235:8080/api/files/view/1766.pdf 12. Szweykowska A., Szweykowski J. (2007) Botanika. Systematyka Tom 2. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 13. Szweykowska A., Szweykowski J. (2011) Botanika. Morfologia Tom 1. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 14. Tymochowicz M. Obrzędy doroczne w Polsce (2011) Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie. 15. Wachcińska O., Ogrodowska B. (2013) Medycyna tradycyjna w Polsce. Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu 4, 174-179. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rocznik_Muzeum_Wsi_Mazowieckiej_w_Sierpcu/Rocznik_Muzeum_Wsi_Mazowieckiej_w_Sierpcu-r2013-t4/Rocznik_Muzeum_Wsi_Mazowieckiej_w_Sierpcu-r2013-t4-s174-179/Rocznik_Muzeum_Wsi_Mazowieckiej_w_Sierpcu-r2013-t4-s174-179.pdf 16. Wojewoda W. (1970) O grzybach jadalnych i trujących. Kraków : Państwowe Wydaw. Naukowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych (KA7_WG1) 2. Student zna i potrafi opisać uwarunkowania społeczno-gospodarcze, etyczne i prawne prowadzenia edukacji i badań biologicznych (KA7_WK8) 3. Student zna reguły rządzące wolnym rynkiem, przepisy prawne związane z biologicznym materiałem dowodowym stosowane w sądownictwie oraz prawo autorskie (KA7_WK9) Umiejętności: 4. Student potrafi posługiwać się zaawansowanymi narzędziami statystycznymi i technikami informatycznymi, w tym multimedialnymi, w celu prezentacji wyników doświadczeń, analizy danych i opisu zjawisk (KA7_UW4) Kompetencje społeczne: 5. Student jest gotowy do systematycznego zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w celu rozwiązywania problemów (KA7_KK1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie konwersatoriów w formie prezentacji multimedialnej przedstawionej ustanie (ocena za przedstawienie prezentacji multimedialnej) oraz zaliczenia części praktycznej podczas zajęć terowych (ocena z wykonanego projektu). Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w załączniku („Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku”) do Uchwały nr 2527 Senatu UwB z dnia 26.06.2019 r. w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.