Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot do wyboru - Globalne zagrożenia i zmiany środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-BS2-1PDW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot do wyboru - Globalne zagrożenia i zmiany środowiska
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.fakultatywne
I rok II st. Biologia - semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Poznanie głównych czynników prowadzących do globalnych zmian klimatu. Analiza wpływu tych zmian na życie człowieka i gospodarkę. Poznanie następstw zmian klimatu w różnych strefach klimatycznych. Zapoznanie studentów ze skutkami globalnych zmian środowiska na organizmy żywe.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Obserwowane w ostatnich dekadach nasilone, globalne zmiany środowiska są przedmiotem intensywnych badań na różnych poziomach od biogeochemicznego do krajobrazowego. W czasie wykładu poruszone zostaną problemy związane z odpowiedzią środowiska przyrodniczego m.in. na globalne zmiany klimatu obserwowane w przeszłości jak też te notowane obecnie. Przedstawione zostaną przyczyny jak i skutki globalnych zmian obserwowanych w atmosferze, hydrosferze i różnych biomach Ziemi. Zaprezentowane zostaną różne teorie i modele przewidywanych zmian środowiska oraz sposoby ich zapobiegania.

Pełny opis:

Kierunek studiów: biologia

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru

Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne

Rok studiów/semestr: I rok /I semestr (zimowy)

Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw biologii

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. konwersatorium – 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, konsultacje

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w konwersatorium: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 37,5 godz.;

udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 7,5 godz. (w tym: zaliczenie konwersatorium 1,5 godz., zaliczenie wykładów 1 godz., konsultacje 5 godz.).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Archer D. 2011. Globalne ocieplenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 199 ss.

Cowie J. 2009. Zmiany klimatyczne. Przyczyny przebieg i skutki dla człowieka, Wyd. UW, Warszawa, 435 ss.

Górniak A. 2021, Klimat województwa podlaskiego w czasie globalnego ocieplenia, Wyd. UwB, 221 ss.

Kundzewicz Z., Kowalczak P. 2008. Zmiany klimatu i ich skutki, Wyd. Krupisz, Poznań , 214 ss.

Maslin M. 2018, Zmiany klimatu - krótkie wprowadzenie. Wyd. UŁ, Oxford Univ. Press, 219 ss.

Popkiewicz M. 2019. Rewolucja energetyczna. Ale po co? Wyd. Sonia Draga, 423 ss.

Strategiczny Plan Adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 (tzw. SPA2020), https://bip.mos.gov.pl/strategie-plany-programy/strategiczny-plan-adaptacji-2020/

Literatura uzupełniająca:

Trepińska J., Olecki Z. (red.) 2006. Klimatyczne aspekty środowiska przyrodniczego. Wyd. IG UJ, Kraków, 374 ss.

Kożuchowski K. 2011. Klimat Polski – nowe spojrzenie. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 292 ss.

Alley, R.B. et al. 2003. Abrupt climate change, Science, 299: 2005-2010, https://www.science.org/doi/10.1126/science.1081056

El Albani A. et al. 2010. Large colonial organisms with coordinated growth in oxygenated environments 2.1 Gyrago, Nature, 466: 100-104.

Ries J.B. et al. 2009. Marine calcifiers exhibit mixed responses to CO2 -induced ocean - acidification, Geology, 37: 1057-1152.

Sabine, C.L., et al. 2004. The oceanic sink for anthropogenic CO2, Science, 305: 367-371, https://www.science.org/doi/10.1126/science.aau5153

Courtney T.A. et al. 2017, Environmental controls on modern scleractinian coral and reef-scale calcification, Science Advances, 3, 11, https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.1701356

Vahrenholt F., Lüning S. 2014. Zimne Słońce: dlaczego katastrofa klimatyczna nie nadchodzi, Wyd. Aletheia, Warszawa, 388 ss.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Absolwent zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych - KA7_WG1

2. Absolwent zna i rozumie złożone procesy komórkowe na poziomie molekularnym i strukturalnym - KA7_WG2

3. Absolwent zna i rozumie nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w badaniach biologicznych - KA7_WG6

UMIEJĘTNOŚCI

1. Absolwent potrafi wykorzystywać zawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiazywania problemów badawczych - KA7_UW2

2. Absolwent potrafi porozumiewać się w języku obcym na poziomie B2+ i korzystać z tej umiejętności podczas wystąpień ustnych i dyskusji - KA7_UK6

3. Absolwent potrafi samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową i motywować innych do podjęcia takich działań - KA7_UU8

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Absolwent jest gotów do stałego poszerzania dorobku zawodowego - KA7_KR5

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, konsultacje.

Podczas konwersatoriów odbywa się dyskusja i rozmowa ze studentami na podany wcześniej temat. Punktem wyjścia do dyskusji jest referat wprowadzający ilustrowany prezentacją multimedialną wygłaszany przez studenta.

Formy zaliczenia przedmiotu:

Zaliczenie wykładów w formie pracy pisemnej.

Ocena wystąpień i dyskusji studentów podczas konwersatoriów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)