Przedmiot do wyboru - Globalne zagrożenia i zmiany środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1PDW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru - Globalne zagrożenia i zmiany środowiska |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.fakultatywne I rok II st. Biologia - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Poznanie głównych czynników prowadzących do globalnych zmian klimatu. Analiza wpływu tych zmian na życie człowieka i gospodarkę. Poznanie następstw zmian klimatu w różnych strefach klimatycznych. Zapoznanie studentów ze skutkami globalnych zmian środowiska na organizmy żywe. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Obserwowane w ostatnich dekadach nasilone, globalne zmiany środowiska są przedmiotem intensywnych badań na różnych poziomach od biogeochemicznego do krajobrazowego. W czasie wykładu poruszone zostaną problemy związane z odpowiedzią środowiska przyrodniczego m.in. na globalne zmiany klimatu obserwowane w przeszłości jak też te notowane obecnie. Przedstawione zostaną przyczyny jak i skutki globalnych zmian obserwowanych w atmosferze, hydrosferze i różnych biomach Ziemi. Zaprezentowane zostaną różne teorie i modele przewidywanych zmian środowiska oraz sposoby ich zapobiegania. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok /I semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw biologii Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. konwersatorium – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w konwersatorium: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 37,5 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 7,5 godz. (w tym: zaliczenie konwersatorium 1,5 godz., zaliczenie wykładów 1 godz., konsultacje 5 godz.). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Archer D. 2011. Globalne ocieplenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 199 ss. Cowie J. 2009. Zmiany klimatyczne. Przyczyny przebieg i skutki dla człowieka, Wyd. UW, Warszawa, 435 ss. Górniak A. 2021, Klimat województwa podlaskiego w czasie globalnego ocieplenia, Wyd. UwB, 221 ss. Kundzewicz Z., Kowalczak P. 2008. Zmiany klimatu i ich skutki, Wyd. Krupisz, Poznań , 214 ss. Maslin M. 2018, Zmiany klimatu - krótkie wprowadzenie. Wyd. UŁ, Oxford Univ. Press, 219 ss. Popkiewicz M. 2019. Rewolucja energetyczna. Ale po co? Wyd. Sonia Draga, 423 ss. Strategiczny Plan Adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 (tzw. SPA2020), https://bip.mos.gov.pl/strategie-plany-programy/strategiczny-plan-adaptacji-2020/ Literatura uzupełniająca: Trepińska J., Olecki Z. (red.) 2006. Klimatyczne aspekty środowiska przyrodniczego. Wyd. IG UJ, Kraków, 374 ss. Kożuchowski K. 2011. Klimat Polski – nowe spojrzenie. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 292 ss. Alley, R.B. et al. 2003. Abrupt climate change, Science, 299: 2005-2010, https://www.science.org/doi/10.1126/science.1081056 El Albani A. et al. 2010. Large colonial organisms with coordinated growth in oxygenated environments 2.1 Gyrago, Nature, 466: 100-104. Ries J.B. et al. 2009. Marine calcifiers exhibit mixed responses to CO2 -induced ocean - acidification, Geology, 37: 1057-1152. Sabine, C.L., et al. 2004. The oceanic sink for anthropogenic CO2, Science, 305: 367-371, https://www.science.org/doi/10.1126/science.aau5153 Courtney T.A. et al. 2017, Environmental controls on modern scleractinian coral and reef-scale calcification, Science Advances, 3, 11, https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.1701356 Vahrenholt F., Lüning S. 2014. Zimne Słońce: dlaczego katastrofa klimatyczna nie nadchodzi, Wyd. Aletheia, Warszawa, 388 ss. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Absolwent zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych - KA7_WG1 2. Absolwent zna i rozumie złożone procesy komórkowe na poziomie molekularnym i strukturalnym - KA7_WG2 3. Absolwent zna i rozumie nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w badaniach biologicznych - KA7_WG6 UMIEJĘTNOŚCI 1. Absolwent potrafi wykorzystywać zawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiazywania problemów badawczych - KA7_UW2 2. Absolwent potrafi porozumiewać się w języku obcym na poziomie B2+ i korzystać z tej umiejętności podczas wystąpień ustnych i dyskusji - KA7_UK6 3. Absolwent potrafi samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową i motywować innych do podjęcia takich działań - KA7_UU8 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Absolwent jest gotów do stałego poszerzania dorobku zawodowego - KA7_KR5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, konsultacje. Podczas konwersatoriów odbywa się dyskusja i rozmowa ze studentami na podany wcześniej temat. Punktem wyjścia do dyskusji jest referat wprowadzający ilustrowany prezentacją multimedialną wygłaszany przez studenta. Formy zaliczenia przedmiotu: Zaliczenie wykładów w formie pracy pisemnej. Ocena wystąpień i dyskusji studentów podczas konwersatoriów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.